Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10/16A ladekladd

Startet av klumpen, søndag 29. juli 2012, klokken 22:50

« forrige - neste »

klumpen

Halloen,

Når har jeg endelig fått hentet min Nissan Leaf, og er inntil nå kjempefornøyd.
Bilen går som en drøm og alt fungerer i utgangspunktet kjempefint (tilkobling av mobil, carwings o.l)
Fikk til og med kake av Nissan!


Men i dag når jeg skulle starte opp bilen så skjedde det noe rart.
Bilen startet ikke! Fikk bare opp et varslingsikon. Måtte holde inne bremsa og "avslutte" den :)
Prøvde 3-4 ganger.

Lot bilen være avskrudd i 1 minutt, så fungerte den igjen.
Har dere sett noe lignende på deres Leaf?

2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

akseln

Har opplevd det samme en gang. Dette var en gang hvor jeg hadde skrudd på varmen uten at den var koplet til strøm. Mener å ha lest om flere som har opplevd tilsvarende.

Rio

Sitat fra: Akseln på onsdag 27. juni 2012, klokken 16:02
Har opplevd det samme en gang. Dette var en gang hvor jeg hadde skrudd på varmen uten at den var koplet til strøm. Mener å ha lest om flere som har opplevd tilsvarende.

Hvis man har skrudd på klimaanlegg på batteri, og så forsøker å starte bilen i løpet av de 15 minuttene så må man vanligvis forsøke et par ganger.

En gang så brant DC/DC-omformeren i bilen, og det tok 2 uker å få en ny fra Japan. Service hos BNH på Rud var meget bra, men Nissan bør ha slike deler i Europa. Det er ikke første bil det skjer på.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kvein564

Sitat fra: Rio på onsdag 27. juni 2012, klokken 17:24
Hvis man har skrudd på klimaanlegg på batteri, og så forsøker å starte bilen i løpet av de 15 minuttene så må man vanligvis forsøke et par ganger.
Jeg har ikke hatt noen problemer med å starte bilen etter å hatt klima på batteri (kjøling). Men merker at jeg gjerne må trykke 2-3 ganger for å stoppe/ kvele bilen etter endt tur.

Sitat fra: Rio på onsdag 27. juni 2012, klokken 17:24
En gang så brant DC/DC-omformeren i bilen, og det tok 2 uker å få en ny fra Japan. Service hos BNH på Rud var meget bra, men Nissan bør ha slike deler i Europa. Det er ikke første bil det skjer på.
DC/DC-omformeren, hva gjør den?? og hvordan brenner man den?? (Vil ikke prøve altså  ;D ) Er det hvis klima står på varme på batteri?

Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

Griffel

#4
Sitat fra: Kvein564 på torsdag 28. juni 2012, klokken 08:15
DC/DC-omformeren, hva gjør den?? og hvordan brenner man den?? (Vil ikke prøve altså  ;D ) Er det hvis klima står på varme på batteri?
DC/DC omformeren lader 12V batteriet med energi hentet fra framdriftsbatteriet som jo har mye høyere spenning. Altså en elektronisk omformer til erstattning for generatoren som finnes i de mer primitive biler med forbrenningsmotor.

På PSA var den utsatt for skade om 12V batteriet var defekt, men ellers er det vel helst tilfeldige komponentfeil i elektronikken. Dersom det er spesielle ting som bør unngås står vel det i bilens manual.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ladefabrikken

 
[/quote]
Etter det jeg har sett lades jo ikke 12V batteriet når bilen er tilkoblet nettet for lading. Det er trolig en funksjon Nissan har lagt inn nettopp for å beskytte DC/DC omformeren mot rufs fra nettet.
[/quote]

Har sett at flere sier dette men det er feil. Jeg målte 12V batteriet i det jeg satt bilen til lading her om dagen å da gikk spenningen raskt opp til 14V
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Rav4_EV

Åsen kommer "rufs" fra nettet inn i DC/DC omformeren?  ???
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#7
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 28. juni 2012, klokken 10:08
Åsen kommer "rufs" fra nettet inn i DC/DC omformeren?  ???
Jeg har kun sett i andre innlegg at 12V batteriet ikke lades så lenge bilen er tilkoblet nettet, men nå skriver jo 2El i innlegget rett over:

"Har sett at flere sier dette men det er feil. Jeg målte 12V batteriet i det jeg satt bilen til lading her om dagen å da gikk spenningen raskt opp til 14V ".

Har derfor fjernet utsagnet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ovev

Kan det være et signal som starter lading av framdriftbatteriet og 12V batteriet samtidig? Framdriftsbatteriet blir jo ladet til 80 eller 100% avhengig av timer. Dette ladenivået holdes jo lenge som tilsier at ladesignalet ikke blir sendt igjen. Men, timere bruker vel litt strøm og dette tas vel fra 12V batteriet. Noe må jo også sjekke ladenivået på framdriftsbatteriet og det trekker vel også strøm fra 12V batteriet. Hvis da solcellene heller ikke lader 12V batteriet sålenge bilen er plugget inn må det jo bli tappet ned.

Jeg reiser på ferie i morgen i 4 uker uten Leafen. Jeg har satt bilen ute, med ca 50% på framdriftsbatteriet og ikke plugget inn. Jeg har også deaktivert alle timere. Bilen har forøvrig solcellepanel og jeg har plassert bilen slik at panelet får mest mulig sol på seg i den grad det er særlig mye sol på vestlandet.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

gbzdoc

Den lader 12v mens fremdeiftsbatteriet lader, men slutter å lade det etter at det er fullt (eller 80% om man har valgt det).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA