Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken rekkevidde får du?

Startet av Roy Aasen, tirsdag 18. mai 2021, klokken 07:53

« forrige - neste »

daktari

Hyttetur med 2 sykler på taket og 3 på hekken gikk det 2,79 kWh/mil! Snittfart var 85 km/t, E6 nordover. Noe rask rykk-og-napp kø frem til Jessheim fra Oslo, etter det fin flyt på motorveien de ca 200 km og over 1000 hm. Tørt.

Nedat var det vel 2,5-2,6. Nå er gjettometeret sånn 300 km på 80% og ikke hentet seg inn enda.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 11. juli 2021, klokken 19:11
Hyttetur med 2 sykler på taket og 3 på hekken gikk det 2,79 kWh/mil! Snittfart var 85 km/t, E6 nordover. Noe rask rykk-og-napp kø frem til Jessheim fra Oslo, etter det fin flyt på motorveien de ca 200 km og over 1000 hm. Tørt.

2 på taket og tre bak er ikke veldig snilt. Som en referanse brukte TM3 med 4 sykler bak 194Wh/km opp til hytta. Den er utrolig sårbar mtp endring i aerodynamikk. Endte opp med kortere rekkevidde en I-Pacen (uten sykler).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. juli 2021, klokken 21:43
Sitat fra: daktari på søndag 11. juli 2021, klokken 19:11
Hyttetur med 2 sykler på taket og 3 på hekken gikk det 2,79 kWh/mil! Snittfart var 85 km/t, E6 nordover. Noe rask rykk-og-napp kø frem til Jessheim fra Oslo, etter det fin flyt på motorveien de ca 200 km og over 1000 hm. Tørt.

2 på taket og tre bak er ikke veldig snilt. Som en referanse brukte TM3 med 4 sykler bak 194Wh/km opp til hytta. Den er utrolig sårbar mtp endring i aerodynamikk. Endte opp med kortere rekkevidde en I-Pacen (uten sykler).
Forklarer hvorfor sykling i motvind er så tungt! På nivå med skaphenger det forbruket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

I dag kjørte jeg en tur på 22 km ned fra høyfjellet og opp igjen. Startet på 1075 moh og kjørte en lang bakke ned til ca 700 moh. Forbruket ved bunnen var da minus 14 kwh/100 km. Da jeg kom tilbake til samme sted viste totalforbruket ned og opp 15,0 kwh / 100 km. Det viser at regenereringen er veldig effektiv og at topografi på turen betyr lite dersom man start og stopp er på samme høyde over havet. SOC ved start var 50 %. Starter man med fulladet batteri på toppen vil nok resultatet blir annerledes.

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 14:02
Forklarer hvorfor sykling i motvind er så tungt! På nivå med skaphenger det forbruket.
Hm tror kanskje den oppe sykkelen har litt luftmotstand også ;) Men for de som sykler landevei og i felt/rulle så vet man hvor lett det er å ligge midt i feltet. Mener det var snakk om 30% reduksjon av energiforbruk ved å ligge på hjul jeg, om det ikke var enda mere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på mandag 12. juli 2021, klokken 16:24
I dag kjørte jeg en tur på 22 km ned fra høyfjellet og opp igjen. Startet på 1075 moh og kjørte en lang bakke ned til ca 700 moh. Forbruket ved bunnen var da minus 14 kwh/100 km. Da jeg kom tilbake til samme sted viste totalforbruket ned og opp 15,0 kwh / 100 km. Det viser at regenereringen er veldig effektiv og at topografi på turen betyr lite dersom man start og stopp er på samme høyde over havet. SOC ved start var 50 %. Starter man med fulladet batteri på toppen vil nok resultatet blir annerledes.

Kjørte en langtur idag. Startet på ca 60 moh og endte på 60 moh og passerte ca 1060 moh på veien og var opp og ned flere ganger.  Det var en del veiarbeid og vi stoppet en del - så snitthastighet var ikke høy.

Men 13.2 kwh/100 km på 318 km er jo ok nok det.




Trond.m

Imponerende. Havner sjelden under 14 og da kjører jeg økonomisk 👍

E-Trond

ID 7 GTX
Ioniq  2020

Dieselgubben

Sitat fra: hELgenen på mandag 12. juli 2021, klokken 17:48
Sitat fra: Trond.m på mandag 12. juli 2021, klokken 16:24
I dag kjørte jeg en tur på 22 km ned fra høyfjellet og opp igjen. Startet på 1075 moh og kjørte en lang bakke ned til ca 700 moh. Forbruket ved bunnen var da minus 14 kwh/100 km. Da jeg kom tilbake til samme sted viste totalforbruket ned og opp 15,0 kwh / 100 km. Det viser at regenereringen er veldig effektiv og at topografi på turen betyr lite dersom man start og stopp er på samme høyde over havet. SOC ved start var 50 %. Starter man med fulladet batteri på toppen vil nok resultatet blir annerledes.

Kjørte en langtur idag. Startet på ca 60 moh og endte på 60 moh og passerte ca 1060 moh på veien og var opp og ned flere ganger.  Det var en del veiarbeid og vi stoppet en del - så snitthastighet var ikke høy.

Men 13.2 kwh/100 km på 318 km er jo ok nok det.

Steike... ferielastet bil?

hELgenen

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 13. juli 2021, klokken 10:18
Sitat fra: hELgenen på mandag 12. juli 2021, klokken 17:48
Sitat fra: Trond.m på mandag 12. juli 2021, klokken 16:24
I dag kjørte jeg en tur på 22 km ned fra høyfjellet og opp igjen. Startet på 1075 moh og kjørte en lang bakke ned til ca 700 moh. Forbruket ved bunnen var da minus 14 kwh/100 km. Da jeg kom tilbake til samme sted viste totalforbruket ned og opp 15,0 kwh / 100 km. Det viser at regenereringen er veldig effektiv og at topografi på turen betyr lite dersom man start og stopp er på samme høyde over havet. SOC ved start var 50 %. Starter man med fulladet batteri på toppen vil nok resultatet blir annerledes.

Kjørte en langtur idag. Startet på ca 60 moh og endte på 60 moh og passerte ca 1060 moh på veien og var opp og ned flere ganger.  Det var en del veiarbeid og vi stoppet en del - så snitthastighet var ikke høy.

Men 13.2 kwh/100 km på 318 km er jo ok nok det.

Steike... ferielastet bil?

Nei - kun 3 personer i bilen og litt håndbagasje - så ikke ferielastet bil nei.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. juli 2021, klokken 17:17
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 14:02
Forklarer hvorfor sykling i motvind er så tungt! På nivå med skaphenger det forbruket.
Hm tror kanskje den oppe sykkelen har litt luftmotstand også ;) Men for de som sykler landevei og i felt/rulle så vet man hvor lett det er å ligge midt i feltet. Mener det var snakk om 30% reduksjon av energiforbruk ved å ligge på hjul jeg, om det ikke var enda mere.
Det er langt mer enn 30% å ligge på hjul. Opp mot 80% faktisk har jeg sett. Det øker med fart og vind.

OT slutt

Rednaxela

Ja, hvilken rekkevidde fikk jeg egentlig? Oslo - Norefjell tur/retur, snittforbruk etter 23 mil endte på 1,38kwh pr mil. Startet med 89% batteri, kom hjem igjen med 44. 1,39 ved Noresund, før de siste 600 høydemeterne dro det opp til 1,72. Men man skal jo ned igjen også : )

Hva blir mest riktig? 45% batteri brukt på 23 mil = 51 mil rekkevidde? Eller 77kwh tilgjengelig / 1,38 = 55,8 mil rekkevidde?

Jeg er uansett fornøyd med forbruket. 2 voksne, 1 barn, godt stappet bagasjerom. Fin temperatur og snittfart på 58 km/t hjalp selvsagt.

turfsurf

Sitat fra: Rednaxela på tirsdag 20. juli 2021, klokken 09:05
Hva blir mest riktig? 45% batteri brukt på 23 mil = 51 mil rekkevidde? Eller 77kwh tilgjengelig / 1,38 = 55,8 mil rekkevidde?
Nja, jeg heller mot det første. Uansett fine tall om sommeren :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ihaal

13.5 kWt/10 mil Stavanger-Kristiansand (24 mil i snittfart 63 km/t). Godt med last i bilen. Veldig bra (1st).
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Trond.m

#74
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. juli 2021, klokken 09:48
Sitat fra: Rednaxela på tirsdag 20. juli 2021, klokken 09:05
Hva blir mest riktig? 45% batteri brukt på 23 mil = 51 mil rekkevidde? Eller 77kwh tilgjengelig / 1,38 = 55,8 mil rekkevidde?
Nja, jeg heller mot det første. Uansett fine tall om sommeren :)
Definitivt det første. I praksis kommer du aldri opp i nominell tilgjengelig kapasitet. Du kan beregne kapasiteten på bakgrunn av forbruk og endring av SOC.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA