Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mørke vs. klare vinduer i baksetet?

Startet av elbilFrodo, fredag 14. mai 2021, klokken 12:10

« forrige - neste »

elbilFrodo

Noen som vet om det er mulig å bestille klart glass i baksetevinduene? Og er det gode grunner til å la det være?

Med permanent soting blir utsynet en bedrøvelig affære i alt annet vær enn strålende sol, og når man har familiepakke har man jo rullegardin til de solfylte dagene uansett.

Jeg har begrenset erfaring med mørke vinduer, men klikket såpass at jeg måtte rulle ned vinduet da jeg var passasjer en overskyet vinterdag og ville titte opp på fjell vi passerte. Men det var ikke populært blant de andre i bilen.

Jeg tenker jo det er greit å ha utsikt som et alternativ til skjerm for barna, men sotingen på Enyaq er kanskje ikke så kraftig at barna blir understimulert? Er det noen av dere som har fått bilen som har noen erfaringer?

batterimannen

Har Hyundai Kona med sotetede ruter bak, og barn i baksete. Er glad for at Enyaq har sotede ruter. Den solskjermingen skjermer mye mer for utsikt enn mørkere glass. Slipper både å bli blendet og får mindre direkte varme fra sollys. Skal de sove eller det er veldig sterk sol midt på sommeren kan man heller bruke begge deler for maks beskyttelse. Ville tatt det som tilvalg om det ikke var standard.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elbilFrodo

Takk for input!
Da går jeg for familiepakke med gardiner + standard mørke glass og kjøper iPad-holder til barna.

RJK

Sitat fra: batterimannen på fredag 14. mai 2021, klokken 12:57
Har Hyundai Kona med sotetede ruter bak, og barn i baksete. Er glad for at Enyaq har sotede ruter. Den solskjermingen skjermer mye mer for utsikt enn mørkere glass. Slipper både å bli blendet og får mindre direkte varme fra sollys. Skal de sove eller det er veldig sterk sol midt på sommeren kan man heller bruke begge deler for maks beskyttelse. Ville tatt det som tilvalg om det ikke var standard.

Har selv Kona, og synes sotingen originalt er for svak. Skulle gjerne hatt det enda mørkere. Nå er det riktignok bare jeg og datteren min i de fleste tilfeller, så utsyn er ikke et problem. De gangene det er flere i bilen, har jeg heller ikke hørt noen kommentarer på det.

Og jeg har sluppet å dekke til vinduene annet enn når jeg har sovet i bilen. Kjøpte et sett på ebay som dessverre festes med sugekopper, og det hater jeg. Ikke sitter det godt (faller ofte ned), og det slipper for mye lys inn der hullene for sugekoppene er.

Skulle gjerne funnet et sett som har små magneter sydd inn, så de hadde klampet seg til metallet i vinduet. Har kjøpt sett med masse små magneter, så vurderer om jeg skal skaffe meg noe høyttalerstoff eller annet som ikke tiltrekker seg skitt og fukt så lett, og heller modifisert de jeg har. En tapebit på baksiden innenfor stoffet, så stopper jeg og strølyset helt og holdent. Men det kniper med viljen til å sette meg ned med nål og tråd, og sy for hånd...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA