Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Hurtiglader på Statoil Sekkelsten ved Askim har åpnet.

Startet av El-vis, lørdag 28. juli 2012, klokken 08:44

« forrige - neste »

El-vis

Kjører bilen til Danmark i sommer - det vil si - tar den med på båten til København. Vurderer å kjøpe tilgang til Clever http://bit.ly/Oi9an6, men skjønner at det kanskje ikke er riktig kontakt for oss? ??? Eller? Og at man likegodt kan bruke de mange gratisladerne, som finnes på www.ladestik.nu. Men også der er det listet et virvar av kontakter, og for en som ikke er overteknisk (selv om jeg regnes for det av de fleste jeg kjenner...hehe ;)) er jeg usikker på hva som skal til for en Leaf, hva jeg evt bør kjøpe av overgang, og hvor jeg finner det som trengs.  Noen som kan gi oppklarende informasjon - langsomt - og uten stammespråk? :)
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

i_expect

Anbefaler deg å sepå denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5184.0.html

Det som nå heter Clever het før Choosev.

Kort fortalt så kan jeg jo si at hurtigladerne jo er det samme som i Norge så det er ikke noe problem. Når det gjelder 10/16 amp stikkontakt trenger du egentlig en overgang for å få jord (det går fint an å lade uten jord, men det er jo betryggende med). Jeg ladet både med og uten overgang.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

El-vis

Sitat fra: i_expect på tirsdag 26. juni 2012, klokken 12:37
Når det gjelder 10/16 amp stikkontakt trenger du egentlig en overgang for å få jord (det går fint an å lade uten jord, men det er jo betryggende med). Jeg ladet både med og uten overgang.

Har du tips om hvor jeg finner en slik overgang og hva den heter/hvordan den ser ut?

Har fått tips av El Toro om overgang fra Cee-plugg, http://bit.ly/NIK4ga men den er jo til bruk på ladepunktene.
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

Phuc

#3
Clever har jo en oversikt over stikkontakttyper:
http://www.clever.dk/produkter/abonnement/opladning-naar-du-er-paa-farten/stiktyper/

Her har du også noen bilder som viser de forskjellige støpslene/stikkontaktene:
http://da.wikipedia.org/wiki/230_volt-stik

Og her har du noen linker som viser adapter (type K) fra CEE 7/7 Schuko m.m. til SRAF 1962/DB:
http://whatoutletandvoltage.com/electrical-outlet-and-voltage-information-for-denmark/
http://www.adaptelec.com/wa20-travel-plug-adapter-for-denmark-type-k-sraf-1962db-p-14.html
http://www.skross.com/product/en/19/World-%26-Europe-Input/47/Combo-World-to-Denmark.html
http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik

Hvor bra de forskjellige adapterne fungerer utendørs i regn er nå en annen sak...
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

i_expect

Sitat fra: El-vis på tirsdag 26. juni 2012, klokken 18:48
Sitat fra: i_expect på tirsdag 26. juni 2012, klokken 12:37
Når det gjelder 10/16 amp stikkontakt trenger du egentlig en overgang for å få jord (det går fint an å lade uten jord, men det er jo betryggende med). Jeg ladet både med og uten overgang.

Har du tips om hvor jeg finner en slik overgang og hva den heter/hvordan den ser ut?

Har fått tips av El Toro om overgang fra Cee-plugg, http://bit.ly/NIK4ga men den er jo til bruk på ladepunktene.


Jeg har tatt med meg en cee-overgang som jeg har kjøpt på biltema når jeg har vært i Danmark, men jeg har enda ikke hatt bruk for den. Når det gjelder jord bruker de i danmark den typen som Phuc skriver om (3 "pinner", men de fungerer som sagt også uten jord. Ønsker du å kjøpe overgang (som jeg tror du vil finne på Biltema også), og kan vente med å kjøpe til du kommer til Danmark er det mange Harald Nyborg-butikker (http://www.harald-nyborg.dk/butikker) som har alt sånt dill. I Hjørring ligger det en feks rett ved hurtigladeren  :)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Boogie

Jeg har nettop kommet hjem igjen fra en tur "rundt" Danmark.
Tok fergen til Hirtshals, og kjørte ca 1000 km på fire dager mellom diverse ChoosEV hurtigladere (og litt lading om natten på kroer osv).
De har ikke begynt å ta betalt enda, men ta en telefon til dem og spør når du må regne å betale for tjenesten.
De skulle begynt å ta betalt tidligere i våres, men er som sagt helt åpne enda  ;D
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El-vis

Fortsatt på tur rundt i Danmark. Kjøpte Clevers ladekort gjennom Elbilforeningen, men føler meg jo litt lurt siden hurtigladerne fortsatt er gratis... Tok med en blå cee til lading på kommunale plasser, og evt campingplasser. Pluss en 2,5 mm skjøtekabel. For å lade privat trengte jeg trebenet jordet kontakt, strevde litt med å finne en overgang uten å måtte mekke den selv. Harald Nyborg hadde bare delene. Men fant tilslutt løsningen hos Bauhaus i Århus. Så nå kan jeg lade i sommerhuset.

Møter mange hyggelig og hjelpsomme dansker på min vei. Og nysgjerrige! Og en entusiastisk Leaf-eier som akkurat hadde fått Leaf nr 40 i Danmark. Så de henger litt etter. Da han så at jeg kunne komme meg rundt i DK fikk han lyst til å prøve ferie i Norge.
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA