Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Setetrekk

Startet av kopbjo, fredag 27. juli 2012, klokken 17:18

« forrige - neste »

kopbjo

Hei,

Jeg har søkt og lest igjennom mange tråder på forumet, men blir allikevel ikke helt klok på hvordan lading foregår hjemme for trillingene. Beklager dersom disse spørsmålene er besvart tidligere.

1. Kan jeg benytte en helt vanlig stikkontakt til formålet? Eller kreves et spesialuttak?

2. Må jeg ha en egen kurs til dette punktet?
Jeg har stikkontakter i garasjen i dag. 16A, men den deles visstnok med badet (og der er det varmekabler...) (Er det vanlig eller var elektrikeren påvirket da han planla strømanlegget i huset?)

3. 2011-trillingene krever 16A, mens 2012-trillingene klarer seg med 10A? Er det riktig forstått?

4. Hvis jeg må legge opp et eget punkt med egen kurs - hva vil det koste? (Nei, jeg er ikke elektriker..

Håper noen kan hjelpe! :)

/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

elektrolux

1; Du kan benytte en helt vanlig stikkontakt, men sjekk at den er i god stand ved å kontrollere for varmgang etter ca 1t lading.

2; Du kan bruke delt kurs, men blir total lasten over sirkingsverdien vil sikringen ryke, med den følgen at du får kalde føtter, og ikke kommer deg på jobb.

Bruker du f.eks en slik justerbar boks kan du velge strømforbruket og unngå problemer. Se:
http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Semiportabel

3; Nesten riktig. Tidligere biler ble levert med 16A ladeledning, men Trillingene klarer kun å benytte 14A da bilens lader ikke trekker mer enn dette uansett.

4; Spørs hvem du spør. Du har lov å legge opp mye selv. Best å spør en elektrikker venn, så kan du vaske bilens hans mens han strekker kabel ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kopbjo

Takk for svar elektrolux. Godt å få korte og greie svar på de (sikkert) enkle spørsmålene mine. Kalde føtter og problemer med å komme meg på jobb vil jeg helst unngå...

Du skriver at bilen benytter 14A ved lading. Betyr det at sikringen ryker hvis jeg kobler de til et stikk med dedikert 10A kurs? (Tenkt tilfelle, altså).

Jeg skal gå igjennom vennelisten min på Facebook og se om det er noen elektrikere der ;)
Er det forresten noen som vet hvor mye strøm varmekabler med termostat trekker? Finnes det en tommelfingerregel?
/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

jkirkebo

Sitat fra: kopbjo på mandag 25. juni 2012, klokken 19:16
Er det forresten noen som vet hvor mye strøm varmekabler med termostat trekker? Finnes det en tommelfingerregel?

Du kan som et utgangspunkt regne 100W per kvadratmeter. Termostat eller ikke påvirker ikke makseffektuttaket, den slår bare kablene av og på (ikke noe effektregulering).

Så om badet er f.eks 10m2 kan du grovt regne 1000W til varmekabler. En 16A kurs leverer 3700W, da har du 2700W igjen. 10A ladekabel trekker 2300W, dermed går det helt fint.

Jeg tror ikke det blir noen problemer å dele kurs så lenge du klarer deg med den medfølgende 10A-kabelen og kursen er på 16A. Forutsatt at ikke stikk på badet er på samme kurs, en hårføner kan trekke 2000W...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

breitling

Da jeg kjøpte min iON (ca 1 mnd siden) fikk jeg fritt velge mellom 16A eller 10A ladekabel. Jeg valgte 10A for å være 100% sikker at bilen kan lades på nesten alle stikkkontakter rundt i Norge. Poenget mitt er: velg 10A ladekabel hvis du er komfortabelt med at leding tar opp til 8 timer fra tomt batteri.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

jkirkebo

Sitat fra: breitling på mandag 25. juni 2012, klokken 20:03
Da jeg kjøpte min iON (ca 1 mnd siden) fikk jeg fritt velge mellom 16A eller 10A ladekabel. Jeg valgte 10A for å være 100% sikker at bilen kan lades på nesten alle stikkkontakter rundt i Norge. Poenget mitt er: velg 10A ladekabel hvis du er komfortabelt med at leding tar opp til 8 timer fra tomt batteri.

Dumt valg ;) Det er nok med folk som har 10A kabel men som ønsker 16A. Om du hadde valgt 16A kunne du sikkert tatt en tusenlapp eller to i mellomlegg og byttet med en her.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erik e

Fikk for en tid siden "medlemsblad" fra Elbil Foreningen,mye info. der om lading. Takk. Der står det vel at en "kurs" ikke bør belastes med mer en 80% over tid, pga. av "aldring".  Da er vel ca. 14 A på "Trillingene helt genialt,eller? Rett meg om jeg har feil.   Noen skriver at ladern ikke "trekker "mer en 14 A,det er jo,ja   helt genialt og slik det skal være.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

breitling

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. juni 2012, klokken 20:32
Dumt valg ;) Det er nok med folk som har 10A kabel men som ønsker 16A. Om du hadde valgt 16A kunne du sikkert tatt en tusenlapp eller to i mellomlegg og byttet med en her.

Tjaa, hvis jeg hadde kjøpt 20-30 biler ville det vært fin butikk...denne tusenlappen tjente jeg et annet sted.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

kopbjo

Sitat fra: breitling på mandag 25. juni 2012, klokken 20:03
Poenget mitt er: velg 10A ladekabel hvis du er komfortabelt med at leding tar opp til 8 timer fra tomt batteri.

Hvor mye reduseres ladetiden med dersom jeg velger 16A ladekabel og ny kurs til garasjen?

Er 16A tilgjengelig på de fleste ladestasjonene?


/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

hkaspenberg

#9
Sitat fra: kopbjo på tirsdag 26. juni 2012, klokken 08:35
Sitat fra: breitling på mandag 25. juni 2012, klokken 20:03
Poenget mitt er: velg 10A ladekabel hvis du er komfortabelt med at leding tar opp til 8 timer fra tomt batteri.

Hvor mye reduseres ladetiden med dersom jeg velger 16A ladekabel og ny kurs til garasjen?

Er 16A tilgjengelig på de fleste ladestasjonene?

Alle offentlige ladestasjoner har 16A. iOn/CZero/iMiev trekker maks 14A (omtrent), så ladetiden går ned med 10/14 omtrent.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Phuc

Sitat fra: kopbjo på tirsdag 26. juni 2012, klokken 08:35
Sitat fra: breitling på mandag 25. juni 2012, klokken 20:03
Poenget mitt er: velg 10A ladekabel hvis du er komfortabelt med at leding tar opp til 8 timer fra tomt batteri.

Hvor mye reduseres ladetiden med dersom jeg velger 16A ladekabel og ny kurs til garasjen?

Er 16A tilgjengelig på de fleste ladestasjonene?
8 timer for 10A og 6 timer med 16A fra tomt er vel det som har blitt framstilt.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

el-snorre

Ladeefekten på iMiEV er med 16A ladekabel er lavere enn hva kabelen kan levere. Bilens lader tar ca 13,8A ved 16A ledning. Leaf tar fulle 16A ved 16A ladekabel da laderen i bilen er kraftigere.

En vedvarende ladeefekt på 13,8A er dog høyere en hva som er anbefalt for stikkontakten. Bransjenormen er 80% last av sikringens kapasitet. Selve husholdningskontakten hjemme er i mange tilfeller ikke bygget for den vedvarende belastningen lading over tig gir. Dog er det kvalitetsforskjeller på kontaktene.   

Elbilforeningen anbefaler dedikert ladeutstyr som er fastmontert eks denne http://www.salto.no/ eller Proxll http://elbil.no/om-elbilforeningen/medlemsfordeler
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

kopbjo

Hei igjen,

Så fantastisk mye god hjelp det er å få på dette forumet! :) Det setter jeg pris på.
Hva har dere andre elbil-eiere gjort? Har dere et fastmontert ladeutstyr (ala Salto eller Proxll) - eller bruker dere vanlig stikkontakt?

Det blir vel sikkert til at jeg prøver å bruke dagens stikkontakt, får kalde føtter og bil uten strøm før jeg lager en dedikert kurs terminert med enten en stikkontakt eller ladeutstyr av noe slag. Hvilket igjen betyr at jeg må regne med 10 000 kroner ekstra i installasjon hjemme.

Hvis dette fortsetter må jeg nedgradere bilen til en Reva eller Buddy..... ;)
/Bjørn K.
Vurderer å  bli elbil-eier
09 BMW 520 DAT
Trondheim

cra

Sitat fra: kopbjo på tirsdag 26. juni 2012, klokken 12:22
Hva har dere andre elbil-eiere gjort? Har dere et fastmontert ladeutstyr (ala Salto eller Proxll) - eller bruker dere vanlig stikkontakt?

Jeg bruker foreløpig den medfølgende nød-laderen på Leaf'en, men vurderer en semi-fastmontert løsning (som kan tas med ved behov) for å slippe å ta kabelen ut og inn hele tida. Det følger mye sand og skitt med på lasset på det viset. Vurderer en flyttbar 16A kladd, men er litt usikker på hvilken av 10/16 som skal "fastmonteres" i heimen. Det funker bra med 10A; over natta er bilen fullada i god tid, og på en vanlig arbeidsdag er også batteriet på 100% i god tid før jeg skal hjem. Så sånn sett "trenger" jeg bare 10A, men i fall man vil raskere videre så ser jeg fordel med 16A. Kanskje mest aktuelt hjemme, egentlig, og så heller ha "garanti for å kunne lade ute" ved å ha med 10A'eren.

Think'en lades forøvrig på samme kurs (13A), men selvsagt aldri samtidig som Leaf'en. Vurderer å legge inn en egen kurs på 20A+, slik at jeg evt. kan lade begge bilene samtidig (hvis nødvendig), samt at ladinga ikke stopper om noen skulle fine på å kjøre kompressoren mens bilen står på lading.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erik e

Selv lader jeg bare 5-10 % hjemme på 16 A kurs. Kjenner en liten "varmgang" i leder når lading er igang.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA