Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke

Startet av Tut tut, onsdag 05. mai 2021, klokken 09:20

« forrige - neste »

Wisd0m

Sitat fra: automat på lørdag 29. mai 2021, klokken 09:52
Lader man på 10A, så tar det et par døgn å fylle et stort batteri. Og lader man på felles ladeanlegg så får man kanskje mindre effekt enn dette, for at sameiet/brl skal slippe å oppgradere inntaket, eller unngå å betale effektavgift.
Lite sannsynlig. I lastbalanserte anlegg så er det energien som skal igjennom som blir dimensjonerende. Alle lader ikke samtidig, og kommer du hjem og plugger i bilen kl. 20 og skal ut i 10 tida dagen etterpå så er det 14 timer i mellom der. De aller fleste lastbalanserte anlegg er lagt opp slik at de takler det helt fint. Men selvfølgelig, skal man lade batteriet fult bare på 3-4 timer hjemme med et lastbalansert anlegg kan det være vanskelig.

automat

Og det kommer garantert til å være tifeller av «how low can you go» i den dimmensjoneringen, for å spare kostnader. Hvis anlegget står på IT-nett er jo også det maksimale man kan få 7,4kW. Som man i værste fall får noen få timer midt på natta, fra de fleste andre er ferdigladet, til forvarmingen begynner på morgenkvisten.

Og hvis anlegget er lastbalansert mot hovedsikring i bygget, kan det gå langt ut på kvelden før det er noe særlig til overs til elbillading.

Det skal ikke så mange langpendlere til i et lite ladeanlegg før regnestykket knekker sammen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

espenri

Sitat fra: automat på lørdag 29. mai 2021, klokken 16:37
Og det kommer garantert til å være tifeller av «how low can you go» i den dimmensjoneringen, for å spare kostnader. Hvis anlegget står på IT-nett er jo også det maksimale man kan få 7,4kW. Som man i værste fall får noen få timer midt på natta, fra de fleste andre er ferdigladet, til forvarmingen begynner på morgenkvisten.

Og hvis anlegget er lastbalansert mot hovedsikring i bygget, kan det gå langt ut på kvelden før det er noe særlig til overs til elbillading.

Det skal ikke så mange langpendlere til i et lite ladeanlegg før regnestykket knekker sammen.

Jeg tror de aller fleste som bygger ut slike anlegg heller prøve å maksimere effekten i anlegget ut fra hva som er tilgjengelig. Materialkosten for å dimensjonere opp er nok forsvinnende liten i det regnestykket. Om det derimot er nok strøm tilgjengelig inn til veggen er et annet spørsmål.

Hvis man tar utgangspunkt i en gjennomsnittlig kjørelengde på 12kkm i året og gjennomsnittlig forbruk på 225wh/km havner man på et behov for å lade 2700kwh i løpet av et år, som gir et behov for å lade 7,4kwh i døgnet, dvs at man trenger 1-2 timer på 7.2kw effekt i snitt per døgn, det bør være innafor å få til.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Wisd0m

Sitat fra: espenri på lørdag 29. mai 2021, klokken 21:16
Sitat fra: automat på lørdag 29. mai 2021, klokken 16:37
Og det kommer garantert til å være tifeller av «how low can you go» i den dimmensjoneringen, for å spare kostnader. Hvis anlegget står på IT-nett er jo også det maksimale man kan få 7,4kW. Som man i værste fall får noen få timer midt på natta, fra de fleste andre er ferdigladet, til forvarmingen begynner på morgenkvisten.

Og hvis anlegget er lastbalansert mot hovedsikring i bygget, kan det gå langt ut på kvelden før det er noe særlig til overs til elbillading.

Det skal ikke så mange langpendlere til i et lite ladeanlegg før regnestykket knekker sammen.

Jeg tror de aller fleste som bygger ut slike anlegg heller prøve å maksimere effekten i anlegget ut fra hva som er tilgjengelig. Materialkosten for å dimensjonere opp er nok forsvinnende liten i det regnestykket. Om det derimot er nok strøm tilgjengelig inn til veggen er et annet spørsmål.

Hvis man tar utgangspunkt i en gjennomsnittlig kjørelengde på 12kkm i året og gjennomsnittlig forbruk på 225wh/km havner man på et behov for å lade 2700kwh i løpet av et år, som gir et behov for å lade 7,4kwh i døgnet, dvs at man trenger 1-2 timer på 7.2kw effekt i snitt per døgn, det bør være innafor å få til.
Fleste slike anlegg dimensjoneres for 1,2-1,5 kW/bil. Det er veldig overdimensjonert ift. man egentlig trenger. Så er det spørsmål om nettkapasitet fra strømnettet, men denne kan oppgraderes etterhvert som det kommer flere elbiler.

automat

Samtidig finnes det nok av Narvestad'er der ute, som mener at en minimumsløsning er mer enn god nok.

Nå var det ikke meningen å vri denne tråden til å handle om dimensjonering av fellesanlegg. Det var mer ment som et eksempel på at det er og vil fortsatt komme situasjoner der hjemmelading og destinasjonslading ikke er tilstrekkelig, selv om man har stort batteri. Som må dekkes opp med hurtiglading. Og jo større andel elbil vi får, jo flere sære caser vil oppstå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Wisd0m

Det er vel egentlig bare å se på Tesla. Mange av de som har Tesla har det som eneste bil, som brukes til alt. Alle bilene har også 400 km +rekkevidde. Likevel er ladetilbudet bedre enn til de andre bilene. Skal folk slutte å kjøpe forbrenningsbiler må det være rikelig med ladere, ikke akkurat litt for lite.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA