Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke

Startet av Tut tut, onsdag 05. mai 2021, klokken 09:20

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Eksempel fra helga at Enova nok har rett: jeg kjørte langt over rekkevidden til elbilen (62 kWh brutto), men klarte meg fint med lading hjemmefra og på destinasjon (ca. 2 halve netter nødvendig) når hotellet har relativt bra kapasitet på destinasjonslading. Her var det Hotell Frøya med 2 uttak for Tesla og 4 for alle, hvorav ett var ute av drift (og 1 ute av drift inntil jeg klagde til resepsjonen, samt en ladbar hybrid som sto ulovlig parkert og ladet).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

ToWalkOrDrive

Mulig at bilene om 3 år ikke trenger hurtigladere i så stor grad. Men bilene som er levert til nå, og de som leveres de neste par årene, vil særlig ha nytte av hurtigladere i forbindelse med bilferier. En del folk vil droppe elbil om de må stå i kø på ladere når de kjører fra Oslo til Trondheim. Men la selv merke til hvor nyttig det var med Mer-ladere inni småbyer på ferie...da kunne en lade mens en var inni byene....og nå er det blitt lovpålagt med lademulighet ved nybygg (fra 1. juli). Så det blir gjerne vel så nyttig med ladere nært bykjerner på småbyer/attraksjoner...som Dyreparken i Kristiansand, Tusenfryd osv...i tillegg til 7kW-ladere på hoteller....men så langt synes jeg det er ekstremt behagelig å ha Tesla-ladere "over alt" på hovedveier, selv om jeg brukte Mer overraskende mye på Norges-ferie i år, da de hadde ladere på småsteder, når vi var der noen dager.

Feriebehovet vil nok øke...det er 400.000 elbiler allerede, og de vokser raskt....
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Når flere flerbruksbiler, kassebiler, lastebiler, campingbiler og biler med store hengere/campingvogner, og busser, skal kunne kjøre på strøm i årene framover så tror jeg ikke at behovet for lading langs veiene blir mindre på mange år. Kanskje antall ladesteder går ned men de som står igjen må kanskje oppgraderes til noe som er tilpasset større vogntog og levere større effekt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

THE

Tesla har litt over 60000 langrekkevidde-elbiler på norske veier. De fleste som har Tesla bruker dem på langkjøring. Det er ingenting som tyder på at Tesla slakker av på utbygging av superladenettverket sitt, og det gir vel en bedre indiksjon på hva som faktisk er nødvendig av hurtigladeinfrastruktur enn synsing fra noen forskere i Enova? Tesla har ganske god kontroll på hvor mye, hvor ofte og hvor bilene hurtiglades, og disse dataene brukes nok aktivt av Tesla for å planlegge utvidelse, fortetting og eventuelt nedlegging av ladestasjoner/kapasitet i superladenettverket.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: THE på fredag 28. mai 2021, klokken 10:35
Tesla har litt over 60000 langrekkevidde-elbiler på norske veier. De fleste som har Tesla bruker dem på langkjøring. Det er ingenting som tyder på at Tesla slakker av på utbygging av superladenettverket sitt, og det gir vel en bedre indiksjon på hva som faktisk er nødvendig av hurtigladeinfrastruktur enn synsing fra noen forskere i Enova? Tesla har ganske god kontroll på hvor mye, hvor ofte og hvor bilene hurtiglades, og disse dataene brukes nok aktivt av Tesla for å planlegge utvidelse, fortetting og eventuelt nedlegging av ladestasjoner/kapasitet i superladenettverket.

Det er ulogisk å tro at folk flest vil kjøre like mye med bilene sine som Tesla eiere gjør i dag.
Jeg tror Tesla kjenner sine eiere, men det betyr ikke nødvendigvis at resten av elbil parken vil oppføre seg slik.
Jeg har selv kjørt elbil siden 2014 og hurtigladet ca 10 ganger - vi i familien har en årlig kjørelengde på ca 50.000 km fordelt over 2 elbiler. Vi reiser sjelden på langtur over 30 mil - dermed klarer vi oss fint uten å hurtiglade, men bruker destinasjonslading.  Den typiske Tesla eier tror jeg kanskje drar på lengre turer over flere dager, men jeg tror ikke de representerer et flertall av elbil eiere.

Jeg har mer tro på Enova sine beregninger som er tilpasset norske forhold og ikke en spesifikk gruppe slik som Tesla eiere vil utgjøre. Videre vil det stadig vekk komme elbiler med noe mer rekkevidde - snart har vi sikkert kommet dit at det knapt vil selges elbiler med mindre enn 50 mil rekkevidde og normalen vil kanskje nærme seg 60 mil.  Da vil det sikkert være tilstrekkelig med å bruke destinasjonsladere og ladere der folk skal overnatte/bo.
Mao. kan hurtigladere og lynladere være godt dekket allerede, mens 22 og 11 kw ladere kan det kanskje bli mer behov for fremover. Tesla selv ser jo at at de må dekke behovet der folk bor bedre og har nå åpnet ladere i f.eks sentrum av Oslo.

ToWalkOrDrive

Du får ingen høne hvis du ikke har egg...eller du får ingen egg hvis du ikke har høne...
Sagt på en enda tydeligere måte: Because you can...
Eller enda tydeligere:
Setter du deg inn i en Tesla på Majorstua kan du plotte inn Barcelona på navigasjonen...på 4 sekunder legger navigasjonen en plan for deg hvor den foreslår alle laderne du bør stoppe på på veien, samt at bilen varmer opp batteriet nok før du ankommer hver enkelt ladestasjon, som den navigerer deg frem til. Og når du kommer frem har du betalt mindre enn 6 kroner per mil, og ikke behøvd å ta frem lommeboken eller mobilen en eneste gang. De gjør det enkelt å dra på tur. Dermed drar folk på tur. Skal du på tur med en e-Golf til Berlin så må du planlegge mye mer, og har en usikkerhet i bakhodet.

Det er ikke noen grunn til å tro at folk med elbiler vil dra mindre på tur enn folk med bensinbiler....dersom forholdene legges til rette for det...siden det bør være billigere..., og mange bensinbiler drar på tur. Bare i mai alene har 8644 nye elbiler rullet ut på norske veier....39559 elbiler så langt i 2021...klart en vil trenge hurtigladere.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 28. mai 2021, klokken 15:42
Setter du deg inn i en Tesla på Majorstua kan du plotte inn Barcelona på navigasjonen...på 4 sekunder legger navigasjonen en plan for deg hvor den foreslår alle laderne du bør stoppe på på veien, samt at bilen varmer opp batteriet nok før du ankommer hver enkelt ladestasjon, som den navigerer deg frem til. Og når du kommer frem har du betalt mindre enn 6 kroner per mil, og ikke behøvd å ta frem lommeboken eller mobilen en eneste gang. De gjør det enkelt å dra på tur. Dermed drar folk på tur. Skal du på tur med en e-Golf til Berlin så må du planlegge mye mer, og har en usikkerhet i bakhodet.

Og der er du ved mitt poeng - det er så billig å bruke Tesla på langtur at dette trekker de kundene som vil på langtur.  Dermed er bildet Tesla ser på sine ladere helt annerledes enn flere av de andre ser. Det er klart at gjør du langtur billig så trekker du de som vil på langtur. Vanskelig å trekke en konklusjon for alle elbiler dersom en kun ser på Tesla og tenker på de prisene de opererer med

THE

Poenget mitt er at Tesla har en mye bedre oversikt over kjøremønster,  ladebehov og vaner enn det andre elbilprodusenter og ladeoperatører har. Per i dag er langtur med Tesla enklere og rimeligere enn med andre elbilmerker, men det vil forhåpentligvis bli mindre ulempe å ha et annet bilmerke på langtur etter hvert også. Nå er det folk som bytter fra Tesla til f.eks. Audi, Mercedes, VW, og jeg vil ikke tro de slutter å dra på langtur selv om de bytter bilmerke. I fjor sommer var det mange elbiler av mange forskjellige fabrikat på langtur rundt om i landet, og slik blir det nok i sommer også. Trenden blir nok at det blir flere ladeparker med et tosifret antall hurtigladermed lengre avstand mellom i stedet for spredte ladestasjoner med 1-2 hurtiglader. Lokasjoner med noen få hurtiglader vil nok bestå i distriktene og områder med lite trafikk. Uansett om hurtigladebehovet pr. bil blir mindre som følge av større batterikapasitet, så blir det totale behovet ikke redusert siden antallet elbiler øker mye. Varebiler, campingbiler og biler med tilhenger og campingvogn vil også øke behovet for lading da dette er kjøretøy som har stort forbruk, og som sannsynligvis ikke vil ha rekkevidde på 500 km som standard uansett, i det minste ligger det mange år inn i framtida. Mitt tips er at hurtigladebehovet øker ennå noen år før det stagnerer. Mitt tips er også at kundene vil ha større ladestasjoner med flere ladere, da det medfører større sirkulasjon og i snitt kortere ventetid på ledig lader på utfartsdager enn løsningen med en lader her og en der. Foreløpig vurderer jeg Tesla sin ladetilnærming som overlegen alt annet, så vil nok fortsette å kjøre Tesla ei stund til i alle fall. Som mange påpeker så er superladenettverket etter mitt syn den største fordelen med Tesla.

Et annet viktig poeng er tida det tar å lade. Jo raskere lading, desto mindre poeng med stor batterikapasitet. Hvis 350 kW blir standard hurtigladeeffekt, så vil nok mange kjøpe bil med mindre batteri siden det blir så lite ekstra tid til lading på de få langturene man tar uansett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: THE på fredag 28. mai 2021, klokken 17:19
Poenget mitt er at Tesla har en mye bedre oversikt over kjøremønster,  ladebehov og vaner enn det andre elbilprodusenter og ladeoperatører har.

Skjønte hva du mente - men jeg tror altså at kundene til Tesla ikke er beskrivende for elbil eiere generelt.
Helt klart at Tesla vet mye om ladevaner,kjørevaner osv til sine kunder - men jeg tror ikke de vet så veldig mye om kjørevaner til alle andre.

Jeg ville valgt Tesla selv om jeg skulle bruke bilen til lange kjøreturer osv - men jeg bruker elbilen som en normal fossil til mitt bruksmønster.  Jeg mener gjennomsnittsdistansen på alle biler er noe mellom 12.000 og 15.000 km
pr / år.  For 2020 : 11 152 km

"For el-personbiler er gjennomsnittlig kjørelengde beregnet til 12 987 kilometer." - kilde SSB

Det er en egen tråd der dette med kjørelengde for Tesla vs resten har vært diskutert :

https://elbilforum.no/index.php?topic=33718.0

Ikke så utfyllende den - men jeg mistenker at Tesla eiere kjører lengre enn andre

Carl Anton Stenling

Tesla-eiere kjører nok lengre enn gjennomsnittet, men vi skal huske på at mange av de nye ikke-Tesla-elbileierne har nå byttet ut hovedbilen sin. De kjører kanskje ikke like langt som Tesla-eierne, men til gjengjeld er de fleste andre elbilene mindre energieffektive på langkjøring og bruken av ladeplassene er langt mindre optimalisert.

Enova kan nok trygt gå ut fra at mengden hurtiglading totalt kommer til å øke. Å tro at overgang til elbil for de neste 88 % av bilparken ikke skal medføre økt hurtiglading er å tro på julenissen. Kanskje stemmer det at antall nye hurtigladere per 100 nye elbiler reduseres etterhvert, men likevel skal det mange ladere på plass. Å knusle rundt med 2 og 3 hurtigladere spredt her og der kommer til å fungere dårlig. Også Enova må tørre å tenke litt større.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hELgenen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 28. mai 2021, klokken 20:12
Kanskje stemmer det at antall nye hurtigladere per 100 nye elbiler reduseres etterhvert, men likevel skal det mange ladere på plass. Å knusle rundt med 2 og 3 hurtigladere spredt her og der kommer til å fungere dårlig. Også Enova må tørre å tenke litt større.

Det bygges jo enormt med ladere rundt på parkeringsplasser. Og om alle lader bilen mens de er på jobben vil jo en bare der ha ca 230 dagers forbruk dekket. Enten bilen står hjemme å lader eller står på jobben og lader så er jo det ca 230 arbeidsdager i året. Om hver bil snart klarer et sted mellom 50 og 60 mil på en lading så sitter en igjen med behov for hurtiglading kun de gangene i året man kjører lengre enn 50-60 mil eller mangler destinasjonslading. Ja - det er noen feriedager som treffer - men spørsmålet er om det er fornuftig å bygge ut hurtigladere i f.eks like stort omfang som bensinstasjoner. Dessuten sliter jo hurtiglading på batteriene - så de fleste av oss vil jo egentlig unngå dette om det er mulig. Så jeg tror at med flere destinasjonsladere og rekkevidden på noe mellom 50 og 80 mil - så vil behovet for hurtigladere ikke være så veldig stort. Ja - vi må nok bygge ut noe mer - men hvor mye avhenger  av antallet destinasjonsladere og andre AC ladere der folk oppholder seg over litt tid.  Jeg finner det også veldig upraktisk på lengre turer å måtte stoppe for hurtig eller lynlading på 30-45 minutter for å toppe opp fra 20-30 til 80% - det blir hverken fugl eller fisk. En vil jo gjerne ikke stå ved laderen lengre enn nødvendig, men en vil jo heller ikke stresse med å komme tilbake til bilen om en sitter å spiser i nærheten. Å sitte i bilen mens man lader er jo pr. def tulletid - så det vil jeg jo heller ikke. Mulig jeg kunne klart meg fint med 11 kw lading en time på en parkeringsplass på en veikro isteden og så lade resten over natten når jeg kom fram? Og med rekkevidde på tanken hver morgen til å dekke normale dagsetapper så er mye gjort...

Carl Anton Stenling

Vel, her har vi nok litt ulik oppfatning av hvordan hovedbruksmønsteret vil være. Jeg tror nok at bilistene innimellom vil ønske å kjøre såpass langt at en del hurtiglading vil det bli. Faktisk tror jeg at god tilgjengelighet på hurtiglading er helt avgjørende for at de fleste finner at elbil er et praktisk alternativ som hovedbil.

Så vil det selvfølgelig være en del som tenker at når de har kjørt tomt batteriet så er det tid for å stoppe for natten eller som er klar for å vente noen timer mens det lades på 11 kW. Tror imidlertid det blir litt for optimistisk å tro at de fleste tenker slik. Da kjører de heller fossilbil.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

i05L0

Hva er en langtur? Derom strides de lærde. Men hva om vi definerer en langtur som en reise som inkluderer minst èn, og kanskje flere hurtigladinger i løpet av 12 timer? Og at en familie med elbil kjører slike turer i forbindelse med jul, påske, pinse, sommerferie og høstferie? Kanskje 50, 60 og 70 mil på en dagsetappe (i Norge) i varierende vær og temperaturer, kanskje også med skiboks, sykler eller til og med campingvogn. Da er det klart at det er behov for flere hurtigladere, i tillegg til destinasjonsladere (som jo skal gjøre klart for neste dagsetappe).
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

elektrolux

Sitat fra: THE på fredag 28. mai 2021, klokken 17:19
Et annet viktig poeng er tida det tar å lade. Jo raskere lading, desto mindre poeng med stor batterikapasitet. Hvis 350 kW blir standard hurtigladeeffekt, så vil nok mange kjøpe bil med mindre batteri siden det blir så lite ekstra tid til lading på de få langturene man tar uansett.

Dagens batterteknologi kan bare lades så raskt, og dermed kreves en viss batteristørrelse for å kunne lade med 100+kW effekt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Det hjelper ikke med batteri som gir 50-60 mil rekkevidde, hvis man ikke har ladekapasitet til å fylle det nok over natten.

Lader man på 10A, så tar det et par døgn å fylle et stort batteri. Og lader man på felles ladeanlegg så får man kanskje mindre effekt enn dette, for at sameiet/brl skal slippe å oppgradere inntaket, eller unngå å betale effektavgift.

Hvis man da er langpendler, så tærer man kanskje på batterikapasiteten i løpet av uka, og er avhengig av å toppe det opp igjen i løpet av helga. Da har man ikke nok igjen til de helgene man skal på helgetur, og blir avhengig av hurtiglading.

Eller man har kanskje to biler som må dele på ett ladepunkt, slik at man ikke har noe særlig å gå på utover dagligkjøringen.

Det er heller ikke alle steder som det er mulig å etablere destinasjonslading. Har ikke hytta strøm, eller man må parkere for langt unna, så stopper det seg selv.

Generelt er det også mange som er dårlige til å planlegge. Det er dessuten kke alt det går an å planlegge.

Man må hurtigladerkapasitet for å dekke opp for alt dette. Og det gjenstår fortsatt å elektrifisere nærmere 90% av bilparken
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA