Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snodig batterimåler.. ;-)

Startet av Ebil, tirsdag 24. juli 2012, klokken 18:40

« forrige - neste »

Ebil

I går utførte jeg vannfyling. (Fulgte veiledningen til BauDemo).
En time etterpå var spenningen 132V. Startet bilen. Når jeg forsøker å kjøre kommer feilmeldingen "System Error". Slo av. Forsøkte et par ganger. Hver gang kommer feilen når jeg trykker på gasspedalen. Startet varmeapperatet noen minutter slik at batteriene fikk litt belastning. Kort tid etter jeg hadde slått av tenningen gikk efekt-meteret til null.Har ikke lagt merke til det før.
I dag stod efektmeteret på ca 98%. Har Nikometer. Sjekket, ingen feilmending i BMS eller lader. Kan måle spennigen for hver rekke. De er 6.76v  6,79v  6,79v (delt på antall blokker i rekken)  Speningsforskjellen mellom de 3 rekkene er som normalt. I dag går det å kjøre bilen, forsøkte kun fram og tilbake i grasjen. Noen som har forslag til hvorfor jeg fikk feilmelding i går etter vannfylling, mens det føreløpig i dag ser ut til å virke? 
Bergen
Think 2001

hma

Forslag:
Mulig jordfeil pga lutrester ved utløpsniplene.
Restene av lut har så tørket av seg selv og problemet er borte?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Svein-O

Du sier utropstegnet kommer når du trykker på gassen. Nektet bilen å kjøre ?
Hvis bilen lot seg kjøre, tror jeg at du så en isolasjonsfeil, som kun er tilstede rett etter vannfylling og fulladet batteri (høyeste elektolyttnivå).
Det blir i såfall spennende å se hva som skjer når du lader neste gang. 


Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

FiDo

Om dette skyldes isolasjonsfeil burde det vært lagret feilkode under BMS....
->-> Har mye Think City deler til salgs, nye og brukte! Send PM. <-<-

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 Plug-In Hybrid
-Volvo C30 Electric generasjon 2.
-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)
-Think El-sykkel ! (Orginal fra Think!!!)

Stavanger

Lunde

#4
Du har selvsagt skrudd på lokket i batterikassa ? Åpen Luke gir feil og ingen start ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Ebil

Mange takk for svar. Lokke burde være på plass. Oppstartingen virket som normalt, intill jeg trykket på gasspedalen.  Da kom feilen. Har kun kjørt noen meget korte turer  nesten hver dag. ER ikke "trygg" på bilen. Har svært lite tid til "bil-testing" akurat  nå. Er noe redd for at det skal "smelle" når jeg kjører. Hvis det var isolasjonsfeil, skulle jeg ikke funnet noe i nikometer-manager error? Hvis en celle var blitt ødelagt/skadet ved vedlikeholdslading, da skulle spenning etter en time vært mindre en 132V. Da jeg belastet bateriene med varmeapperate på en og målte spenningen over hver "rekke", var avik som normalt. (Har uttak for å måle det når bilen står i ro.)
Bergen
Think 2001

elektrolux

I noen få tilfeller kan en celle miste omtrent hele ledningsevnen sin.

Da vil du oppleve normal spenning uten last, og spenningskolaps ved last.

Slik du beskriver bilen din kan det virke som dette skjer hos deg.

Har du mulighet å lese av spenningen mens du forsøker å starte og kjøre bilen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BauDemo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. juni 2012, klokken 06:13
Har du mulighet å lese av spenningen mens du forsøker å starte og kjøre bilen?

Ebil, you can log all the parameters you see on an SD card. Don't forget to set the logginterval to something shorter - so you get as much data as possible. This is done in the "konfig" screen activated from the "konfig" button on  the bottom of the screen. See here at 2min 45sec: http://www.youtube.com/watch?v=CiFVojpINPE&feature=player_detailpage#t=164s

This can help the guys here to help diagnose your problem.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA