Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørn - generelle saker/nyheter

Startet av goggo, onsdag 28. april 2021, klokken 18:58

« forrige - neste »

turfsurf

DNB låner gjerne ut mye penger, men man må kunne dokumentere inntekts-strøm. Når jeg drev som konsulent var det helt sykt hvor mye jeg kunne låne selv med tanke på nogenlunde høy inntekt. Eget selskap var visst bedre enn lønnsmottaker, men det hjalp sikkert å kunne vise til kontinuerlig inntekt over mange år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: Vaduz på torsdag 27. juni 2024, klokken 15:07
Sitat fra: Svein_H på onsdag 26. juni 2024, klokken 19:18Der kastet jeg bort en halvtime av livet mitt som jeg aldri får tilbake. WTF...

Ja for du skjønte ikke hva det gikk i før det var gått 30minutter?

Hvor har du det fra? Selvfølgelig gjorde jeg det, men jeg tenkte det var kjekt å få med seg hele videoen for å forstå situasjonen fullt ut. Samtidig var det også litt som et togkrasj i sakte film; du vet hvordan det går, men klarer ikke la være å se ferdig.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

OC-Freak

Så vidt jeg forstår så har heller ikke kona jobb (når hun ikke er i barselpermisjon), og ofte er det normalt å sende penger til familien i Thailand, men vet ikke om det er tilfellet her.

Syns også Bjørn er en ålreit kar, men denne sitasjonen har han satt seg i selv.

Det vises også på innholdet i det siste, mye og med lavere kvalitet enn før. Ofte svært mange biler fra samme produsent (mye BYD) og mye bare generelle videoer rundt opplevd kvalitet osv. Som gjør det mindre interessant.

arthur

Banker lever, blant annet, av å låne ut penger og da er det to ting som teller; Sikkerhet og betalingsevne. Penger er som en hvilken som helst annen "vare", den er dyr å ha liggende usolgt i en hylle.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Marzo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 27. juni 2024, klokken 16:40Så om Bjørn fikk alt han ba om av DNB (som jeg antar trolig er ganske mye) - og så dunker på med forbrukslån..vel da blinker det jo luksusfellen der i det fjerne...

DNB ville ikke gi han lån.
Det var jo nettopp saksbehandleren i DNB han laget video om i 2021 hvor han kritiserte hvor dårlig de håndterte saken og ikke ville gi han lån.
I retrospektiv ser det naturligvis ikke bra ut for han, og han slettet også denne videoen i går:
https://www.youtube.com/watch?v=uOQIDJiu47I 

Han fikk til slutt lån gjennom en liten lokal bank og som flere her nevner er det mange måter å forhandle med banken når man driver eget selskap.
Feks ta ut høy lønn over en kort periode og bruke disse lønnslippene i en lånesøknad.

I følge skattelistene hadde han en inntekt på litt over 1mnok i 2022.
Socialblade gir oss noe innsikt i inntektene fra youtube, som han selv sier er hovedinntekten hans.
https://socialblade.com/youtube/user/bjornnyland

Mye tyder på at fyren har null økonomisk styring og vært opptatt av å holde en fasade for publikum eller familien.
Å sende ungene i barnehage når kona ikke er i jobb, samtidig som man må tigge etter penger på SoMe fremstår lite gjennomtenkt.

Jeg håper ingen vurderer å låne han mer penger. Det vil bare gjøre ting værre.
Han bør først som sist selge huset selv om det sannsynligvis gjør at han vil sitte igjen med en del restgjeld.

Vaduz

Sitat fra: arthur på torsdag 27. juni 2024, klokken 21:05Banker lever, blant annet, av å låne ut penger og da er det to ting som teller; Sikkerhet og betalingsevne. Penger er som en hvilken som helst annen "vare", den er dyr å ha liggende usolgt i en hylle.

Penger blir skapt av banken via gjeldsbrev, så pengene eksisterer ikke før banken innvilger lånet ditt. Det koster dem ingenting å ikke gi ut et lån, annet enn de tapte rente og kurtasjeinntektene på å ikke være giret maksimalt i forhold til den EK de har.

daktari

Håper han klarer seg, men stort lån er ikke bra med dagens rentenivå. Er det 4 ganger inntekten man skulle klare?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Sitat fra: Vaduz på fredag 28. juni 2024, klokken 12:33
Sitat fra: arthur på torsdag 27. juni 2024, klokken 21:05Banker lever, blant annet, av å låne ut penger og da er det to ting som teller; Sikkerhet og betalingsevne. Penger er som en hvilken som helst annen "vare", den er dyr å ha liggende usolgt i en hylle.

Penger blir skapt av banken via gjeldsbrev, så pengene eksisterer ikke før banken innvilger lånet ditt. Det koster dem ingenting å ikke gi ut et lån, annet enn de tapte rente og kurtasjeinntektene på å ikke være giret maksimalt i forhold til den EK de har.

SÅ bankene har hverken egenkapital eller innskudd fra kunder?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. mai 2021, klokken 20:32Kanskje du skulle prøve å sette deg inn i følelsene til denne konkrete DNB ansatte når den får vite at en youtuber refererer til samtalene denne hadde. Det er ikke greit selv om navn bosted ikke nevnes. Den ansatte prøvde bare å gjøre jobben sin. Jeg kan bare forestille meg hvordan den DNB ansatte må føle gitt at vedkommende ser videoen. Denne vet jo godt hvem Bjørn referer til. En bør definitvt ikke referere til konkrete samtaler og harrselere mot en person som kan kjenne seg igjen. I alle fall ikke der vedkommende er en ordinær ansatt kundebehandler. Det er rett og slett ufin oppførsel i mine øyne og kan i verste fall føles støtende for den som rammes.

Hvorfor i alle verden skal en ikke rapportere om erfaringer med et hvilket som helst større selskap som mange forholder seg til? I dag bes vi om tilbakemeldinger på ethvert kjøp vi gjør og det legges ut så alle kan se (av firmaet der vi gjorde kjøpet). Så lenge en ikke identifiserer kundebehandlere direkte eller indirekte, kan jeg ikke se noe problem med å berette om erfaringene enten det er på et detaljert eller overflatisk nivå. Enhver som yter tjenester og tar betalt for dem, må finne seg i å bli vurdert. Vurderingen bør naturligvis være saklig, balansert og være respektfull.

Hadde selv dårlig erfaring med DNB nylig. For å si det kort så opplevde jeg banken som alt for stor og skjematisk. Det var ikke mulig for meg å få en fornuftig samtale med en kunderådgiver. Med en mindre og mer personlig bank hadde det sikkert gått utmerket mens med DNB måtte jeg gi opp.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Håvar

Kritikk er ok, men det er helt unødvendig å rakke ned på folk. Alle tar dårlige avgjørelser, men ikke mange tør å stå frem slik som dette.
Nå ser det jo ut til at han får en ålreit løsning på problemene.

For de som synes videoen var for lang : Han ønsket seg aldri donasjoner og gaver, men lån
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Marzo

Sitat fra: Håvar på fredag 28. juni 2024, klokken 17:04Alle tar dårlige avgjørelser, men ikke mange tør å stå frem slik som dette.
Nå ser det jo ut til at han får en ålreit løsning på problemene.

For de som synes videoen var for lang : Han ønsket seg aldri donasjoner og gaver, men lån

Vet ikke om du så første videoen, men han står på ingen måte frem om noen dårlige valg.
Han legger skylden på alle andre og forklarer at han selv ikke sløser med penger på alkohol og fest.
Når han har kastet bort mer på basseng og garasje enn hva folk drikker å fester bort på et helt liv.

Spørs hvordan dette påvirker kanalen og fremtidig sponsor samarbeid.

Håvar

Nå var det den siste videoen jeg kommenterte, men det er nok ingen tvil om at det vil påvirke kanalen på én eller annen måte
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

arthur

Denne saken blir bare mer og mer patetisk, dessverre!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

OC-Freak

Sitat fra: JorEl på fredag 28. juni 2024, klokken 16:14TB sin follow-up-video :+1:

Er redd løsningen vil gi innhold som er mer fokusert på sponsorer og å få høyest mulig inntekter. Og fler rene videoer som promoterer produsenter som betaler for å få sitt produkt vist (ikke nødvendigvis biler, kan være rekvisita til biler f.eks).

Litt synd om det skjer, for det vil ødelegge for Bjørns genuine interesse for elbiler er jeg redd. Som er hele grunnlaget kanalen er bygget på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA