Teslabjørn - generelle saker/nyheter

Startet av goggo, onsdag 28. april 2021, klokken 18:58

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 16. september 2024, klokken 14:58
Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 13:08
Sitat fra: hELgenen på søndag 15. september 2024, klokken 22:07
Sitat fra: Vaduz på søndag 15. september 2024, klokken 21:07Det er synd han har gitt opp sitt viktigste fortrinn, uavhengighet. Han tok aldri i mot lånebiler mot god omtale, han lot seg aldri sponse av bilprodusenter, og han var svært nøye på å informere seere om dette. Nå har han mistet mye av sin integritet og da må man nok sette Bjørn i bås med resten av YT influencere og biltestere der han før var hevet litt over.

Nei,han har aldri vært uavhengig. Det er totalt misforstått.

Han har bevisst søkt å lage saker og vinklinger for å få flere seere.

Han har fått premier og bil fra Tesla. Derav kallenavnet.

Han har hatt sponsorer som har gitt ham penger og som han i alle videoer har referert til.

Nei,han har aldri vært uavhengig.

Jeg tror det er like greit for han og oss som ser på at det fremstår ennå klarere at han får penger for sine tester.  Tror ikke det vil gjøre noen stor forskjell uansett.
Det som har skjedd er til det beste for han og oss seere. Og nå får han forhåpentligvis noen faste inntekter som kommer godt med til han og familien.

Ingen som publiserer videoer på YouTube for å jakte seere er uavhengig selv om de liker å skryte slikt på seg.
Tror du bør sette deg bedre inn i forhistorien her, så du får mer forståelse for hvorfor han kalles Tesla-Bjørn, hvordan han vant bilene, og hva han har gjort ut av den berømmelsen han har fått.

Ja, han har nok i mange år vært farget av gode opplevelser med gode biler fra Tesla som var de første til å komme med bil med god komfort og lang rekkevidde på en elbil, men han har jo testet andre biler på så objektiv måte som mulig.

Flere av de produktene han har teste, har han ihvertfall sagt at har tatt med video på, fordi det er produkter han mener er gode tillegg, og at han ikke tar med slike han ikke har tiltro til, og at han ikke har tatt betalt for å teste de. Her må man selvsagt vurdere selv hvor mye man tror på det, men vi er mange som tar hans ord for det, pga av at han virker ærlig og redelig her.

Helt klart at det er et nytt kapittel nå, etter at han har gjort en reklame for Xpeng. Og helt klart at han har gjort det, fordi han nå kom opp i en delvis selvforskylt skvis (dårlige valg + elendig timing som det viste seg i ettertid).

Men som jeg skrev i forrige innlegg i denne tråden, vi vet jo ikke om han har fått avtale med klausul om at han fremdeles kan teste bilene som  uavhengig, og derved komme med kritikk. Kan jo hende Xpeng har så god tro på eget produkt, at de ikke tror/trodde han ville finne noe graverende. Og ikke noe som de ikke kunne fikse på i ettertid!

Men på dette burde TB selvsagt ha tatt med info om.

Jeg fulgte Bjørn fra 1 sekund han kom på YouTube med sin røde model S tesla og kjørte rundt med varer. så jeg kjenner godt til opphavet for hans kanal og forholdet til Tesla. Jeg har aldri opplevd han som uavhengig i betydningen objektiv.
Det skiller oss. Ja, han har erfaring fra Tesla og mange av dems gode sider, så klart at han blir påvirket litt av det. Standarden er på mange måter satt. Men blir jo som med alle andre, man måler mot det man er kjent med.

Men at han ikke prøver hardt å være så objektiv som mulig, kan du ikke beskylde han får. Det er jo det svært mange av følgerne setter pris på. Og han har kritisert Tesla for flere ting, og også sagt fra der han mener andre gjør det bedre.

F.eks. fikk Kona skryt for bl.a.  induksjonslading av mobil, HUD, og ventilerte seter med kjøling og oppvarming, noe Tesla ikke hadde på sine biler da. Noe har kommet i ettertid, mens andre ting henger igjen enda. Og så har vi jo testen der hans "bricked" TMX tapte for Kona i rekkevidde/tid-konkurranse, der Kona ikke fikk hjelp av raske ladere, men konsekvent ble ladet på 50 kW-ladere.

Kunne dratt frem mange andre eksempler om andre biler, men poenget var å eksemplifisere at han ikke setter Tesla foran alt, men er ærlig på hva Tesla er dårligere på og hva de er bedre på, etter hans syn. Og han begrunner alltid vurderingene der det kan være nødvendig.

Vi har diskutert TB før, og vi ser helt klart litt forskjellig på mye her. Så skal ikke trekke denne delen lengre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OC-Freak

Jeg så reklamen før jeg så xpeng videoene hans.

Og min konklusjon allerede før jeg så videoene var da at han kom til å snakke mer positivt om xpeng enn realistisk.

Nå har jeg ikke sett alle, men en bil med så mye software bugs, pinch zoom som virker når den har lyst, kjører som en fyllik når autopilot brukes osv burde ikke få så mye positiv omtale.

filtvet

"kjører som en fyllik når autopilot", høres ut som min Tesla 3, haha.

Elektrowagen

Sitat fra: OC-Freak på mandag 16. september 2024, klokken 15:46Jeg så reklamen før jeg så xpeng videoene hans.

Samme her, jeg så reklamevideoen han laget for Xpeng først. Testene han har gjort i ettertid er jo ikke sponset av de, opplever de som rene ord for penga. Han er ihvertfall ikke redd for å trekke frem negative ting om G6 er MIN mening.
BMW i3s - 2019

ToWalkOrDrive

NOT a happy man...
Tesla Model Y                         2021-

Moas

En fare med å selge sjela si til et bilmerke, for noen slanter, er det som skjer med omdømme videre kan slå tilbake på influenceren. Vi har nok av historier allerede hvor ting har endt brutalt.

Bedre å bo enklere og slippe slik usikkerhet mener jeg. Men noen liker også oppmerksomhet, uansett om den er positiv eller negativ.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. september 2024, klokken 10:08NOT a happy man...
Du skal ikke konkludere med at han egentlig er en mørkhudet homofil bankraner som kjører over gamle damer i gågata i Bergen også?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 25. september 2024, klokken 16:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. september 2024, klokken 10:08NOT a happy man...
Du skal ikke konkludere med at han egentlig er en mørkhudet homofil bankraner som kjører over gamle damer i gågata i Bergen også?

Jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden skal komme med slike rasistiske uttalelser.

Jeg så videoen hvor han forklarte at han var i "deep shit" med huset fordi byggefirmaet var enormt forsinket, som gjorde at Bjørn kom i en vanskelig økonomisk situasjon, sammen med høye renter og høye strømpriser, og at han ikke kunne selge huset sitt da prisen var høy, og måtte betale på to hus, og han derfor både så seg nødt til å selge en del av firmaet sitt, og i tillegg så seg nødt til å gå fra prinsippet med å være nøytral, og ønsket at folk tok kontakt med han for betalende oppdrag / reklameoppdrag. NOT a happy man.

Kjell Salvigsen

Jeg leser/ser omtrent alt av elbil tester som publiseres av norske medier, inkludert Tesla Bjørn sine tester. Mitt klare inntrykk er at TB er blant dem som er mest grundig/korrekt når han tester biler. Jeg mener at en god del andre medier / Fagblad som styres av Vær varsom plakaten og Redaktørplakaten, i en del tilfeller synder langt mer enn det Tesla Bjørn gjør når det gjelder grundighet og det å se saken/bilen fra flere sider.

Jeg skal ikke påstå at han er 100 % nøytral/saklig i alt han presenterer, jeg opplever sjeldent at noen kan sies å være 100% der. Vi er vel alle påvirket av våre bilvalg og holdninger til produsentene og svært få av oss klarer vel å nullstille oss fullt og helt når vi skal bedømme/diskutere elbiler (- heller ikke journalister/Youtubere, selv om spesielt journalister har et særlig ansvar der iht presseetiske regler/VVP. )

Men som sagt- jeg mener definitivt at Teslabjørn er blant de beste og mest grundige på elbil testing. Er selvsagt enig i at situasjonen var mer "heldig" før han måtte ty til denne endringen grunnet økonomiske utfordringer og at han må svære svært bevisst dette fremover for å holde på troverdigheten i tiden som kommer. Mange vil nok følge nøyere med og være noe mer kritiske fremover.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Electric cars in Norway

Hi boys&girls...(som Munro sier det  ;D 
https://www.youtube.com/watch?v=ky1Z2klPalw ) skal vi ikke bare rett og slett call it a day og stenge denne tråden. Bjørn fortjener da ikke dette.
#Respekt

RJK

Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 26. september 2024, klokken 14:46Jeg leser/ser omtrent alt av elbil tester som publiseres av norske medier, inkludert Tesla Bjørn sine tester. Mitt klare inntrykk er at TB er blant dem som er mest grundig/korrekt når han tester biler. Jeg mener at en god del andre medier / Fagblad som styres av Vær varsom plakaten og Redaktørplakaten, i en del tilfeller synder langt mer enn det Tesla Bjørn gjør når det gjelder grundighet og det å se saken/bilen fra flere sider.

Jeg skal ikke påstå at han er 100 % nøytral/saklig i alt han presenterer, jeg opplever sjeldent at noen kan sies å være 100% der. Vi er vel alle påvirket av våre bilvalg og holdninger til produsentene og svært få av oss klarer vel å nullstille oss fullt og helt når vi skal bedømme/diskutere elbiler (- heller ikke journalister/Youtubere, selv om spesielt journalister har et særlig ansvar der iht presseetiske regler/VVP. )

Men som sagt- jeg mener definitivt at Teslabjørn er blant de beste og mest grundige på elbil testing. Er selvsagt enig i at situasjonen var mer "heldig" før han måtte ty til denne endringen grunnet økonomiske utfordringer og at han må svære svært bevisst dette fremover for å holde på troverdigheten i tiden som kommer. Mange vil nok følge nøyere med og være noe mer kritiske fremover.
Her savner jeg virkelig muligheten til å gi upvote/hjerte, for her er jeg 100 % enig med deg!

Synes enkelte er vel kravstore og forventer alt 100 %, alltid. Men helt objektiv er det vel ingen som klarer å være, uansett hvor mye man forfekter den påstanden/meningen. Men TB er høyt oppe på score her.

Selvsagt kan det tenkes at han påvirkes av diverse sponsorer, så alltid ha et øye opp for egne meninger og tanker, og ikke svelg alt helt rått.

Men få som jeg hører/ser YT eller leser fra, er like mye inne på det som er tema, og er temmelig objektiv, selv om han sleivsparker litt.

Men det oppfatter jeg mer som å være hans humor og forsøk på å være interessant og underholdende. Så får det så være at noen føler han tråkker på tærne. Men da bør man og se seg selv i speilet litt, og se om man ikke er vel selvhøytidelig...
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. september 2024, klokken 17:16Hi boys&girls...(som Munro sier det  ;D 
https://www.youtube.com/watch?v=ky1Z2klPalw ) skal vi ikke bare rett og slett call it a day og stenge denne tråden. Bjørn fortjener da ikke dette.
#Respekt

Synes også det blir litt om TB som person her, og ikke TB som den YT-personligheten han er. 

Men tror det er bedre at vi strammer oss selv inn litt, enn å stenge tråden, IMHO!
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på torsdag 26. september 2024, klokken 18:05
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 26. september 2024, klokken 14:46Jeg leser/ser omtrent alt av elbil tester som publiseres av norske medier, inkludert Tesla Bjørn sine tester. Mitt klare inntrykk er at TB er blant dem som er mest grundig/korrekt når han tester biler. Jeg mener at en god del andre medier / Fagblad som styres av Vær varsom plakaten og Redaktørplakaten, i en del tilfeller synder langt mer enn det Tesla Bjørn gjør når det gjelder grundighet og det å se saken/bilen fra flere sider.

Her savner jeg virkelig muligheten til å gi upvote/hjerte, for her er jeg 100 % enig med deg!

Synes enkelte er vel kravstore og forventer alt 100 %, alltid. Men helt objektiv er det vel ingen som klarer å være, uansett hvor mye man forfekter den påstanden/meningen. Men TB er høyt oppe på score her.

Selvsagt kan det tenkes at han påvirkes av diverse sponsorer, så alltid ha et øye opp for egne meninger og tanker, og ikke svelg alt helt rått.

Men få som jeg hører/ser YT eller leser fra, er like mye inne på det som er tema, og er temmelig objektiv, selv om han sleivsparker litt.

Men det oppfatter jeg mer som å være hans humor og forsøk på å være interessant og underholdende. Så får det så være at noen føler han tråkker på tærne. Men da bør man og se seg selv i speilet litt, og se om man ikke er vel selvhøytidelig...
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. september 2024, klokken 17:16Hi boys&girls...(som Munro sier det  ;D 
#Respekt

Synes også det blir litt om TB som person her, og ikke TB som den YT-personligheten han er.

Men tror det er bedre at vi strammer oss selv inn litt, enn å stenge tråden, IMHO!
RJK... :+1:  Ser den.... men er det mulig? Jeg er usikker. 

Jeg tenker at Bjørn sitter hjemme å leser denne strengen og han må da bli både oppgitt og forbannet >:(

Jeg synes ikke det er verdig for Bjørn og den gode jobben han har gjort i alle for elbiler i Norge. 

For the record, jeg har aldri møtt Bjørn men tenker han er knakanes kjekk kar. 

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. september 2024, klokken 21:32
Sitat fra: RJK på torsdag 26. september 2024, klokken 18:05

#Respekt

RJK... :+1:  Ser den.... men er det mulig? Jeg er usikker.

Jeg tenker at Bjørn sitter hjemme å leser denne strengen og han må da bli både oppgitt og forbannet >:(

Jeg synes ikke det er verdig for Bjørn og den gode jobben han har gjort i alle for elbiler i Norge.

For the record, jeg har aldri møtt Bjørn men tenker han er knakanes kjekk kar.

Lader man litt på Ionity Dal, så er det nesten umulig å ikke treffe på han.

Men så er han jo gjerne på stream når han står der, så er begrenset hvor mye man kan "butt in" når han er opptatt. Men når Ionity sleit med laderne der oppe, så delte han nå ut tips, selv om jeg kunne de fleste, og det løste seg ved å bytte lader!

Skulle gjerne fått snakka mer med han!
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på torsdag 26. september 2024, klokken 22:52Skulle gjerne fått snakka mer med han!

Det kunne jo blitt en fin TB video - panelsamtale og erfaringsutveksling med erfarne elbilforum brukere :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ToWalkOrDrive

Ja, helt enig med deg i dette.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA