Teslabjørn - generelle saker/nyheter

Startet av goggo, onsdag 28. april 2021, klokken 18:58

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: chargedup på tirsdag 23. juli 2024, klokken 12:29Test av en 5 år gammel bil for å se hvor godt batteriet holder seg eller hvor langt man kommer etter 0 km i displayet er sannsynligvis for spesielt interesserte. Det generer nok ganske mye færre views enn en video om nye Q6 eller Macan. For meg har det blitt litt kvantitet over det, selv om 90/120 testene hans er veldig relevant for meg...

En del av sponsoravtalen med Marcusbil var at han får fritt disponere biler fra dem.
Da fikk han solgt sine private biler for å skaffe egenkaptial til husprosjektet.

Så det må nok lages innhold med disse både for sponsoravtalen og skattemessig.

Går Marcusbil konkurs så må Bjørn skaffe bil på andre måter.

Counterpointer

Sitat fra: Marzo på tirsdag 23. juli 2024, klokken 12:47
Sitat fra: chargedup på tirsdag 23. juli 2024, klokken 12:29Test av en 5 år gammel bil for å se hvor godt batteriet holder seg eller hvor langt man kommer etter 0 km i displayet er sannsynligvis for spesielt interesserte. Det generer nok ganske mye færre views enn en video om nye Q6 eller Macan. For meg har det blitt litt kvantitet over det, selv om 90/120 testene hans er veldig relevant for meg...

En del av sponsoravtalen med Marcusbil var at han får fritt disponere biler fra dem.
Da fikk han solgt sine private biler for å skaffe egenkaptial til husprosjektet.

Så det må nok lages innhold med disse både for sponsoravtalen og skattemessig.

Går Marcusbil konkurs så må Bjørn skaffe bil på andre måter.
Markusbil er konkurs, når styreleder sier det i avisintervju.

Counterpointer

Sitat fra: chargedup på tirsdag 23. juli 2024, klokken 12:29Akkurat som at det finnes mange variabler i skatt/levekostnader får man som youtuber betalt etter publikummet som ser på videoen. Er seerne i et lavkostland betaler annonsørene lite pr visning og er seerne fra et høykostland får man høyere betalt... Nå har jeg ikke sett alt av tryglevideoen, men det viser iaf at det ikke bare er en dans på roser å være youtuber/influencer.

Sist jeg satt meg litt inn i inntekter på youtube, var ikke bil i toppsjiktet på youtube reklameinntekter. I toppsjiktet er "finans" (tenk kredittkortreklame, som vel betalte oppimot 300 kr pr trykk på google søk for 5-10 år siden i Norge), sminke ol der markedsføringsbudsjettet er ekstremt stort og man garantert treffer målgruppen. De fleste store bilyoutube tjener nok mest på salg av merch og egenlagde annonser, ikke google adsense. Bjørn har 10 sek i starten av hver video som sikkert gir han en lav månedlig sum, men selger ikke merch og lager heller ikke egne reklamer. Dvs at Bjørn er avhengig av at han får nok antall views og helst at de er i høykostland.

Derfor synes jeg det er rart at han ikke satser mer på testing av helt ferske elbiler, for det gir sannsynligvis mest views. Før var han mye mer rundt omkring for å prøvekjøre helt nye elbiler, han ble invitert som en biljournalist, mens nå virker det ofte som han venter han til han får en av importøren i Norge for å gjøre alle std testene sine. Test av en 5 år gammel bil for å se hvor godt batteriet holder seg eller hvor langt man kommer etter 0 km i displayet er sannsynligvis for spesielt interesserte. Det generer nok ganske mye færre views enn en video om nye Q6 eller Macan. For meg har det blitt litt kvantitet over det, selv om 90/120 testene hans er veldig relevant for meg...
Grunnen til at han antagelig ikke drar så mye utenlands nå er at han er blitt småbarnspappa til to stykker.
Bra at han prioriterer familien i småbarnsperioden, det er en god investering selv om det ikke er mest penger i det

chargedup

Jeg har tydeligvis ikke sett nok til at jeg har lagt merke til at det meste av "gamle" biler er Marcusbil reklame. Ville tro at Bjørn til enhver tid egentlig har en lånebil fra importørene, men så skal han vel hente og levere disse bilene også...

Passer dårlig å gå fra et relativt billig rekkehus/flermannsbolig på Alna til en high en enebolig på Jessheim hvis man samtidig tenker å jobbe mer "hjemmefra". Hadde han holdt trykket oppe på presselanseringer/prøvekjøringer ville jeg vært mye mer innom kanalen hans, men nå ser jeg kun på 90/120 tester av en bil jeg/familie/venner er interessert i. Ikke det at min view utgjør noe penger for verken Bjørn eller youtube, da jeg aldri har sett en eneste reklame før en video pga annonseblokkering.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

Sitat fra: chargedup på tirsdag 23. juli 2024, klokken 14:13Ikke det at min view utgjør noe penger for verken Bjørn eller youtube, da jeg aldri har sett en eneste reklame før en video pga annonseblokkering.
Betalt blokkering ? (Sorry for OT)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 23. juli 2024, klokken 18:25Betalt blokkering ? (Sorry for OT)
Nope gratis...bruk Mac m Firefox+adsremove/block👍

Counterpointer

filtvet

Har også firefox + adblock. Kommer aldri til å orke alle annonser i videoer og på internett dessverre. Prøvde en gang å høre musikk på youtube uten blokkering og det var et mareritt Og synes ikke synd på google akkurat.

chargedup

Om du har mac eller ikke, spiller ingen rolle. De fleste nettlesere kan man laste ned reklameblokkere og alle jeg har prøvd har tatt reklame på youtube. Feks firefox/chrome/opera kan man laste ned adblock plus og se video uten reklame. Det siste halvåret har youtube begynt å slå ned på det på tilfeldige brukere, men da bare bytter man adblocker eller nettleser. Over tid kommer de nok til å fjerne muligheten til å se video uten reklame, men det kommer jo selvsagt an på om de mister for mange views til andre plattformer eller ikke.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

goggo

Sitat fra: filtvet på onsdag 24. juli 2024, klokken 09:08Har også firefox + adblock. Kommer aldri til å orke alle annonser i videoer og på internett dessverre. Prøvde en gang å høre musikk på youtube uten blokkering og det var et mareritt Og synes ikke synd på google akkurat.

Det er ikke snakk om å synes synd på Google, men det er vel heller snakk om å støtte de innholdsleverandørene som vi ønsker skal fortsette å produsere innhold.

Denne gjerrigknarken her (Hugo/Goggo :)) betaler faktisk for Youtube Premium, og for tiden er det eneste streamingtjeneste jeg synes det er verdt å betale for (i tillegg til at jeg betaler for NRK gjennom skatteseddelen da)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Det enkleste er ofte det beste og en DNS sinkhole er en effektiv metode.
Du trenger dog en server av et slag - f.eks en NAS eller en liten mini pc - som du installerer
f.eks pihole. Så setter du ruteren til å bruke sitt DNS oppslag mot pihole.
Du bør aller helst av redundans på DNS oppslag - så to servere er å anbefale.
Alternativt kan du bruke AdGuard som DNS server.

https://adguard-dns.io/en/welcome.html

Det virker på den måten at hver gang datamaskinen ber om adressen til serveren du skal besøke - f.eks www.vg.no - så slår maskinen opp adressen på DNS serveren og slipper gjennom kun det den anser som trygt - eller ikke har annonser. På mange nettsider på f.eks www.vg.no så er de bygget opp slik at de slår opp mange annonse sider - de vil da bli sperret og du vil aldri se reklamen....De går til /dev/null - eller synkehullet om du vil. Den mest effektive måten er å ha synkhullet lokalt på en server - men tjeneste som adguard osv er også ok - du setter bare opp på ruteren din at den skal bruke DNS serverene til ad-guard.

Ferry

Du prater gibberish, hELgenen  ;) Du kan da ikke mene at metoden din er enklere enn Adblock i en nettleser? Jeg bruker Safari og Vivaldi på hhv. Mac og Windows. Med Adguard e.l. Har sluppet unna reklame på YouTube til nå. Får helt sjokk når jeg ser folk se på internett uten blokkering av reklame. Det blir jo nærmest ubrukelig. Får i grunnen samme følelsen om jeg skulle se TV2 e.l. når jeg er på besøk hos folk.

Counterpointer

Sitat fra: chargedup på onsdag 24. juli 2024, klokken 10:02Om du har mac eller ikke, spiller ingen rolle. De fleste nettlesere kan man laste ned reklameblokkere og alle jeg har prøvd har tatt reklame på youtube. Feks firefox/chrome/opera kan man laste ned adblock plus og se video uten reklame. Det siste halvåret har youtube begynt å slå ned på det på tilfeldige brukere, men da bare bytter man adblocker eller nettleser. Over tid kommer de nok til å fjerne muligheten til å se video uten reklame, men det kommer jo selvsagt an på om de mister for mange views til andre plattformer eller ikke.
»Problemet» mitt er at jeg stort sett bruker tv til å se YouTube. Foretrekker 77 tommer skjerm 😋

Dermed er det appen i tv brukes og der er det ikke denne muligheten. Jeg kutter lyden på reklamer og kan unngå de lengste ved å skippe ut og inn i videoer.
Har ikke pc koblet til tv.

hELgenen

Sitat fra: Ferry på onsdag 24. juli 2024, klokken 11:35Du prater gibberish, hELgenen  ;) Du kan da ikke mene at metoden din er enklere enn Adblock i en nettleser? Jeg bruker Safari og Vivaldi på hhv. Mac og Windows. Med Adguard e.l. Har sluppet unna reklame på YouTube til nå. Får helt sjokk når jeg ser folk se på internett uten blokkering av reklame. Det blir jo nærmest ubrukelig. Får i grunnen samme følelsen om jeg skulle se TV2 e.l. når jeg er på besøk hos folk.

Det er jo enklere å stoppe all reklame ved ruteren din - da vil alle dingser spares for dette...inklusive tv'n. Nettverket ditt blir også raskere da en slipper å laste ned søppel og annet reklame

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. juli 2024, klokken 18:17Det er jo enklere å stoppe all reklame ved ruteren din - da vil alle dingser spares for dette...inklusive tv'n. Nettverket ditt blir også raskere da en slipper å laste ned søppel og annet reklame
Dette er et veldig godt poeng. Resten av løsningen er derimot krevende for sånne som meg som helst vil ha enkle løsninger.

Den Adblock løsningen hadde veldig omfattende vilkår, selskapet er fra Arabiske Emirater og var registrert i Limmasol på Kypros.......... Fant ikke prisen på tjenesten lett heller, men har den til vurdering.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA