Hovedmeny

Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 27. april 2021, klokken 17:14

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. juli 2021, klokken 07:37
Sitat fra: geear på fredag 09. juli 2021, klokken 21:57
Hvorfor er alle så sikre på at det kun er biler fra Kina og ingen fra USA?
Det ville vel blitt unødvendig kompliserende å tilpasse to produksjonslinjer til europeisk standard. Og så har vel Shanghai større kapasitet enn Freemont.

Sikkert også billigere å produsere de i Folkerepublikken Kina. Da kommer også bilene med dører som er satt på rett og lakkert ferdig.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

sveih

Jeg ville helst hatt de nye batteriene fra berlin, men min pris på 5 seter og long range er 516', akkurat 100' under det dagnes pris er. Da blir det å utsette om det går, ikke kansellere. Hvilken pris på bilen har dere som vurderer å kansellere?

geear

Sitat fra: trykkertor på fredag 09. juli 2021, klokken 22:04
Sitat fra: geear på fredag 09. juli 2021, klokken 21:57
Hvorfor er alle så sikre på at det kun er biler fra Kina og ingen fra USA?
Står i media.

SitatFor å få bilene ut på veien tidsnok, har Tesla vært nødt til hente disse på sin nyeste Gigafactory i Shanghai, ettersom den planlagte fabrikken ved Brandenburg utenfor Berlin ennå ikke er ferdigstilt.

Opprinnelig var det fabrikken i Tyskland som skulle forsyne det europeiske markedet med Model Y, men det drøyer altså før denne kommer i gang med produksjonen. I mellomtiden skjer derfor produksjonen i Kina som holder fortet.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/V11wWd/tesla-model-y-bekreftes-til-norge-i-august
Takker! Hadde ikke sett avisartiklene, og i informasjonen fra Tesla står det selvfølgelig ingenting om det.

Tidligere ble det sagt man kunne legge til hengerfeste før levering, er det slik å forstå at det ikke vil være klar hengerfeste til august? Har de sagt noe om når?

Hvis dette ble Tesla-tid, så gjør det situasjonen ganske håpløs med tanke på å erstatte en annen bil med hengerfeste...

elhansen

Dette med hengerfeste blir spennende.jeg bestilte modell y da hengerfeste var en opsjon så det ligger inne på min. Spørs vel når det evt dukker opp.... Men ingen hast for meg da jeg bruker det sjelden. Står jo at alle er klargjort så det er vel da bare en monteringsjobb

andy99

Kommer MIC MY med radar? De har vel fjernet det på us versjonen?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Otkristo

Sitat fra: andy99 på lørdag 10. juli 2021, klokken 16:52
Gjelder kun USA og Model 3/Y

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Otkristo på lørdag 10. juli 2021, klokken 17:11

Mener jeg leste at neste versjon av selvkjøring skulle basere seg 100% på kameraer. Regner med det blir lik software på Kina og USA-biler? Er visst en ny versjon på vei ut nå til beta-testere som ansatte og noen få andre. Men jeg gidder ikke kjøpe selvkjøring.
Tesla Model Y                         2021-

Kongle.

M3 AWD LR Grå 24.06.19

Otkristo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 10. juli 2021, klokken 18:09

Mener jeg leste at neste versjon av selvkjøring skulle basere seg 100% på kameraer. Regner med det blir lik software på Kina og USA-biler? Er visst en ny versjon på vei ut nå til beta-testere som ansatte og noen få andre. Men jeg gidder ikke kjøpe selvkjøring.
Ja det er riktig. På sikt trengs ikke radar, men inntil  videre leveres biler  fra Tesla Kina med radar.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rocklobster på lørdag 10. juli 2021, klokken 20:03
Sitat fra: Kongle. på lørdag 10. juli 2021, klokken 18:27
Hvordan er det med Megacast fra Kina?

https://youtu.be/H5TKuTUwkgg
Bak i det minste, ser det ut til.
Ja, de har visst 2 deler ennå, men planlegger å ha 1 cast per bil. Uansett stor fremgang fra 70, som var på Model 3. Bilundersøkeren Monro var veldig fornøyd med at Tesla fikk til dette. Er visst Teslas egen aluminiumslegering, som er med og gjør det mulig.
Tesla Model Y                         2021-

Sandvika

Sitat fra: Otkristo på lørdag 10. juli 2021, klokken 18:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 10. juli 2021, klokken 18:09

Ja det er riktig. På sikt trengs ikke radar, men inntil  videre leveres biler  fra Tesla Kina med radar.
Nei, dette er noe Tesla sier nå, som er motstridende til ser de sa opprinnelig. Radaren klarer å lese bølger som bouncer under under bilen foran og kan agere på brå oppbremsing fra bilen foran denne. Har selv med min AP1 bil opplevd at bilen bremser før bremselysene kommer på fra bilen foran pga av brems lengre fremme. At AP slipper å vente på at bilen foran skal reagere gir en betydelig margin for kjedekollisjon.

geear

En bil kan retardere uten at bremselyset slås på, så det er ikke noen sikker måte å måle radarens funskjonalitet, akkurat...

Sandvika

Sitat fra: geear på søndag 11. juli 2021, klokken 09:58
En bil kan retardere uten at bremselyset slås på, så det er ikke noen sikker måte å måle radarens funskjonalitet, akkurat...
Forsåvidt, men ikke i tvil om at dette fungerer slik Tesla reklamerte for for 4-5år siden. Et annet bevis på dette er at bil nr 2 dukker opp på skjermen selv om man kjører bak en kassebil el.l  og ikke kan se denne selv direkte, eller ser den gjennom vinduene på bilen foran. 
Her står det nærmere beskrevet, Musk angrer sikkert på disse  tidligere uttalelser når han nå ser muligheten for å spare noen dollar.
https://electrek.co/2016/09/11/elon-musk-autopilot-update-can-now-sees-ahead-of-the-car-in-front-of-you/

Doff

Snakket nettopp på chatten via Teslas hjemmesider med en utrolig hyggelig kar, attpåtil på en søndag. Klargjøring mtp. finansiering, hentested osv har ikke dukket opp på Min Konto enda, men han fikset alt via chat, og jeg fikk dermed link til finansiering via DNB. Han sa at jeg ikke har blitt matchet til en bil enda. Følgelig har jeg ingen VIN-nummer, men bilene er forventet leveringsklare i midten av august for de som har bestilt i 2019/2020. Han bekreftet også langt på vei at WLTP-rekkevidde vil justeres nærmere levering, og basert på meg og hans "research" har Hong Kong som tidligere nevnt 542 km WLTP for samme Long Range-utgave, MEN med 20-tommere. Min bestilling med 19-tommere vil jeg da tippe får en estimert rekkevidde på rundt 570 km WLTP nærmere levering. Blir uansett spennende å følge med videre.

Fikk også informasjon om at 19-tommers vinterhjul kunne bli lagt til i bestillingen for kr 24 990. Pris etter levering vil bli cirka kr 31 000 grunnet momspåslag. Tenker selv å kun kjøpe vinterdekk når det nærmer seg og legge de på nåværende felger, så får jeg heller ta stilling til kjøp av felger på et senere tidspunkt. Glemte dessverre å spørre om hengerfeste.

Er selvsagt kritikkverdig at "Klargjøring for levering" som steg ikke er tilgjengelig på Min Konto, samtidig som han på chatten forteller meg at min "checkout" ikke er fullført. Han trodde dette handlet om at forskjøvet levering for Model Y medførte noen bugs relatert til Klargjøring osv via Min Konto. Alt som kan legges inn er nå lagt inn av han jeg snakket med, inkludert finansiering med tilhørende lån via DNB, eventuell innbytte og ønsket hentested for levering av bil. Er nok uansett ingen hastverk mtp. "Klargjøring for levering", og jeg vil anta at de fleste får en mail om noen uker.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA