Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: IV-Meter! Første er montert....

Startet av Frank75, mandag 23. juli 2012, klokken 10:32

« forrige - neste »

Frank75

Var innom BNH Ski igår å lånte en Leaf.
Første gang jeg kjørte el-bil, og DET ga mersmak :).
Går godt og er som en "vanlig" bil. synes jeg.

Med tanke på vårt bruk, lengste vi kjører Vestby-Askim ca og annen småkjøring, da burde denne være perfekt for våres del.
Bensinutgiftene dekker nesten halve lånet sånn i snitt........

Offfff, grubble grubble :D
Nissan Leaf - Ås

cra

Og så sparer du deg ~3000kr i årsavgift, Leaf så har en meget bra deal på forsikring (ca 2500kr for 12000km) gjennom if, du parkerer gratis på offentlige plasser, passerer bomveier gratis osv. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ladefabrikken

Så bra at du liker Leaf og elbil. Men hvorfor sier alle som ikke har kjørt elbil før at det er som å kjøre en vanlig bil.
Jeg lurer på hva man tror en elbil er før man prøver den? Å hva er en vanlig bil? Ingen som sa første gang de kjørte en dieselbil. Å det er jo akurat som å kjøre en vanlig bil. Dette er ikke noe kritik til deg men bare noe jeg lurer på.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Kristian

Sitat fra: 2EL på fredag 22. juni 2012, klokken 11:18
Men hvorfor sier alle som ikke har kjørt elbil før at det er som å kjøre en vanlig bil.

Fordi nesten alle el biler lansert før Leaf ikke var som en vanlig bil.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

jkirkebo

Sitat fra: Kristian på fredag 22. juni 2012, klokken 13:40
Sitat fra: 2EL på fredag 22. juni 2012, klokken 11:18
Men hvorfor sier alle som ikke har kjørt elbil før at det er som å kjøre en vanlig bil.

Fordi nesten alle el biler lansert før Leaf ikke var som en vanlig bil.

Ja, om vi ser bort fra trillingene så er vel den som kommer nærmest Tesla Roadster, med unntak av at den bare har 2 seter. Ellers kommer jeg ikke på noen tidligere elbiler som kunne kjøres som "vanlige" biler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Hva mener du med "kjøres som vanlige biler"? Rekkevidde? Manuelt gir? ;)

Av biler som er "tilforveksling like" kan jo nevnes Saxo Electrique, Berlingo Electrique, Kangoo Electri'cité, Peugeot 106 El, Toyota RAV4 EV, Ford Ranger EV, Golf CityStromer og mange flere.  ;D  Felles for de fleste er at de er ~10 år gamle, og produseres ikke lenger. Så kan man jo også diskutere om at de skal være produsert i store serier, være primært laget som elbil osv, men det var vel ikke det det var snakk om i utgangspunktet, men hvorvidt det har funnes elbiler som "oppleves som vanlige biler".  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lunde

Jeg må vel innrømme at det jeg liker best med TH!NKen er at det IKKE er som en vanlig bil. Den er mye morsommere enn som så. Liten og svært lettkjørt og er raskere enn de fleste når svingene kommer tett. Det er vel dokumentert  ;D
Dessuten er jeg svært fornøyd med at den ikke får "parkeringsbulker" som "vanlig" med vanlige biler. Nå får man førøvrig helt vanlige bulker også i nyere elbiler, men det er en annen historie  :P

En "vanlig" bil for meg er en kjedelig bil som bare bruker litt mindre drivstoff enn de som skiller seg ut fra den grå massen. Stå i kø blir forøvrig aldri morro enten det er en "vanlig" bil eller en "uvanlig" morsom fossilbil.

Lite inspirasjon å hente der med andre ord.  :D

Synes de som først nå tolv år etter at de "uvanlige bilene" ble lansert veldig fort har opphøyet seg til "elbileksperter" når de endelig har kjøpt en og har en klar mening om det som var før de kom på banen. Kan vel bare skyte inn at de aller fleste nykommerne er for elbilamatører å regne noen år til :o)
Vi trenger et mangfold, behovet varierer fra person til person og det skal man respektere. Jeg vet nok best hva som er den beste bilen for meg å godt er det :o)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

arnejorg1

Sitat fra: Lunde på fredag 22. juni 2012, klokken 15:55
Jeg må vel innrømme at det jeg liker best med TH!NKen er at det IKKE er som en vanlig bil. Den er mye morsommere enn som så. Liten og svært lettkjørt og er raskere enn de fleste når svingene kommer tett. Det er vel dokumentert  ;D


Jeg har selv prøvekjørt Think 2010 modell og jeg ble positivt overasket. Den er utrolig god og kjøre, spesielt når man sammenligner med en annen småbil. Det ble ikke til at jeg kjøpte den fordi jeg syntes den var vel dyr på det tidspunktet, så hadde den ikke hurtiglademulighet. Derfor ble det til at jeg kjøpte Leaf.

Nå får man den jo brukt til mellom 100 og 200 tusen, så hadde jeg kjøpt elbil i dag er det ikke usannsynlig at jeg hadde kjøpt Think. Den har jo tross alt bedre rekkevidde enn Leaf. Jeg har nok allikevel kommet til og savne hurtiglademuligheten siden jeg bor 500 meter over havet og ett stykke fra Trondheim. 
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

gbzdoc

Regner med sammenlikningen i dag mye handler om komfort, kjøreegenskaper og utstyrsnivå, i tillegg til at du kan følge trafikken selv på motorvei i venstre felt. Og der skiller Leaf og delvis trillingene seg veldig ut fra de eldre bilene som var mer spartanske på mange måter.

Synes det viktigste er at folk får opp øynene for denne fortreffelige måten å flytte masse på. :D

Til trådstarter: Det er bare å bestille! Du kommer ikke til å angre et sekund! :)

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 22. juni 2012, klokken 15:13
Hva mener du med "kjøres som vanlige biler"? Rekkevidde? Manuelt gir? ;)

Den bør ihvertfall kunne følge trafikken i lange oppoverbakker på E6 uten at bilen går istykker. Dvs. at den må ha en "normalt bra" akselerasjon og styringssystemer som gjør at pedalen kan trykkes i bunn uten problemer, selv med nesten tomt batteri. Her faller vel omtrent alle de eldre bilene ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Aaaaand we``re offtopic  ;D


TS: Kjør på! Vi kjøpte vår Leaf av ideologiske årsaker, nå elsker vi den av praktiske årsaker!  ;) Beste vinterbilen vi har hatt, beste familiebilen, beste byraceren, mest komfortable, mest økonomiske, etc. etc.

Eneste ankepunktet vi har er rekkevidden, og for bil nr.2: utvalget i elbiler. (Ønsker en landeveismaskin som er større enn Leaf, 7 seter, og med svært lang rekkevidde)
Nissan Leaf

mariowing

Sitat fra: 2EL på fredag 22. juni 2012, klokken 11:18
Ingen som sa første gang de kjørte en dieselbil. Å det er jo akurat som å kjøre en vanlig bil.

Jeg var veldig skeptisk til diesel (og liker det fortsatt ikke så veldig godt) så jeg sa faktisk akkurat dette første gang jeg kjørte en :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA