Hovedmeny

Tesla for 400k

Startet av originalioniq, fredag 23. april 2021, klokken 20:06

« forrige - neste »

originalioniq

Hei! Første post her på forumet. Beklager om dette spørsmålet er stilt andre steder, prøvde å lese meg gjennom både brukt TM3-tråden og SR-tråden uten å finne det spesifikt.

Pga. økt behov for langdistancependling og økt lønn tenker jeg litt på å oppgradere min 2018 Ioniq. Jeg er fortsatt ung og uten behov for SUV, så jeg tenker jeg skal vente med de virkelig dyre bilene. Derfor ser jeg for meg noe til maks 400k. Da lander jo det naturlige valget fort på en TM3 - en greit speccet Enyaq eller Mach-E, eller kommende TMY eller EV6/Ioniq 5 blir jo på over 500k, og Kia e-Niro/e-Soul/VW ID3/Hyundai Kona har vel flere områder de ikke helt kan matche en TM3. Jeg antar de fleste her er enige.

Spørsmålet mitt er: bør man for 400k gå for en ny SR+, eller en brukt 2 år gammel LR fra Finn? Jeg har prøvd å lage en liste med fordeler og ulemper, men blir ikke helt klok på dette. SR+ er jo en veldig bra deal nå etter prisreduksjonen, man får vinterdekk og hengerkrok for rett under 400k inkl frakt dersom man velger hvit farge. Men samtidig er det jo som en generell regel økonomisk mest gunstig å kjøpe en bil som er et par år gammel/kjørt 30-60k.

SR+ pros:
- Helt ny bil!
- Facelift - inkl. trådløs mobillading, USB-C porter, elektrisk bakluke, finere/smartere design spesielt innvendig og ikke minst varmepumpe som antakeligvis reduserer den reelle forskjellen mellom disse to i rekkevidde på vinteren med ganske mye. Tykkere vinduer - mindre hjul/vindstøy eller ingen praktisk forskjell?
- Nice rente fra Tesla de første 3 årene - 1,50 %. Ikke like bra som 0,25 % på en ny LR, men man sparer vel fortsatt noen tusenlapper totalt sammenliknet med vanlig grønt billån fra bankene.
- Hengerfeste. Vet ikke om jeg noensinne kommer til å få bruk for dette, men det er veldig nyttig å ha i tilfelle. Og det er veldig fint å ha når man skal selge igjen. Det finnes jo også LR med krok på Finn, men påfallende få under 450k.
- Nevnte jeg helt ny bil?

Fordeler med brukt LR
- LR og AWD. Det er nok ikke veldig ofte jeg skal kjøre over 400 km i strekk, men det forekommer. AWD er jeg nok lite avhengig av, kjører stort sett på brøytete/saltete hovedveier på vinteren, og jeg har ikke hytte. Og jeg har fått inntrykk av at TM3 RWD takler det meste på vinteren. Men man vet jo aldri, plutselig sitter man fast dyp slapsete snø. Eller gir faktisk AWD en bedre kjøreopplevelse på svingete veier og normalt glatt/vått underlag?
- FSD. Dette koster 60k på en ny SR og er derfor lite aktuelt, men på LR modellene på Finn finner man FSD blant de billigste. Virker som om det gir lite tillegg i bruktprisen, i motsetning til hengerfeste som jeg nevnte over at er vanskeligere å få billig. Rart. Har forstått av FSD er ganske unyttig atm, men det kan kanskje bli et stort savn i fremtiden om jeg skipper det?
- Full premium interior. Dette inkluderer vel subwoofers og elektriske oppvarmete bakseter? Sistnevnte har jeg ingen bruk for. Noe mer?

Hva tror dere jeg får mest kjøreglede av? En ny bil med mer snertent innvendig design og kanskje litt mindre støy, eller en der jeg sparer noen få ladestopp gjennom årene som har FSD og AWD? Hva tror dere jeg får mest penger for om 2-3 år?

Setter pris på alle svar!

model3pw

Uten tvil facelift modell etter min smak. Spess interiør endringer er jo så mye mer nice men også chrome delete. Angrer ikke overhodet på nybilkjøpet og hadde gjort samme valg idag. Heller en ny SR+ enn brukt LR før facelift. Kjørt bakhjulstrekk BMWer i alle år før TM3. TM3 er så god på vinterføre at jeg vil tippe SR+ kommer du godt nok fram med.

Kjøpte FSD men foreløpig NULL glede av det. Mest idiotiske bruk av penger jeg har gjort så langt, håper får noe lansert etterhvert, men hadde ikke gjort igjen per idag. Alt man kan kjøpe for samme beløp av kule ting...

stue

Ville helt klart kjøpt nytt. Du får full garanti, og nyere og finere bil. Ikke mye å spare på å kjøpe brukt synes jeg.

trykkertor

Legger også inn en stemme på kjøp ny bil.

Kires

Definitivt ny for min del også
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

automat

Er ikke egentlig verdifallet på 1-2 år gamle TM3 lavere enn normalt? Kjøper man en slik bil vil man jo ta verdifallet første eier normalt skulle tatt. (Hvis man ikke klarer å dytte det over til tredje eier da.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

IDan

Jeg står i tilsvarende situasjon. Hadde bestemt meg for brukt LR AWD fordi jeg ofte må kjøre til Danmark for jobb.  Det betyr at den ekstra range er veldig fin å ha. Har også lest om en del "SR+ regrets". Men pludselig får man en ny SR+ bil og sparer 60k relativt til en brukt LR (i tillegg til gode rentebetingelser). Suddenly the plot thickens

yurgh

Ville gått for ny SR+.  Med hengerfeste fordi det er kjekt å ha, pga videresalg og at det ikke kan ettermonteres.

Og ville ikke betalt for FSD, tror det er mange år til det har noe for seg her til lands, iallefall. Men det diskuteres jo allerede i en annen tråd 😊

Wisd0m

SR+

- Du får varmepumpe, så forskjellen blir ikke så stor som man skulle tro basert på WLTP mellom en 2019 LR.
- Jeg bruker hengerfeste endel til å kjøre sykler på. Så hadde bestilt bil med.

TøddiVedder

Brukt LR awd seff. Ikke noe å tenke på engang

thrain

Vurderer en SR+ selv. Men er enhanced autopilot verdt 30`?  Hva er merverdien?

thrain

og ser ingen mulighet til å legge til hengerfeste? antar det ikke er standard?

turfsurf

Sitat fra: thrain på søndag 25. april 2021, klokken 12:38
Vurderer en SR+ selv. Men er enhanced autopilot verdt 30`?  Hva er merverdien?
For meg var viktigste merverdien med EAP automatisk filskift på motorveien og Summon. Autopark bruker jeg nesten aldri. Summon bruker jeg hver gang jeg bruker bilen.

Automatisk filskift er egentlig bare viktig fordi manuelt filskift er så elendig implementert på Tesla (man må koble ut AP og så inn igjen med tilhørende plingplong lyder).

Om det er verdt 30k blir jo opp til den enkelte. Kjører man hovedsakligpå TACC eller manuelt og aldri bruker summon ser jeg ikke helt verdien. Eneste måtte være hvis man absolutt ikke liker lukeparkering og har behov for det ofte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

originalioniq

Takk for alle svar! Jeg helte allerede mot en ny SR+, så det er jo flott å se at dere er enig med meg :D

Men i løpet av helgen, siden jeg postet denne tråden, har rekkevidden økt med ca 40 km på nye LR. Hmm. Nå begynner jeg å spørre meg selv om jeg heller bare skal sprenge budsjettet litt og gå for en ny LR. Det må jo være deilig å praktisk talt aldri behøve å hurtiglade, selv på vinteren - selv om det kanskje ikke er like hassle med Teslas ladenettverk? Har opplevd alt for mange ladestasjoner med kø og/eller tekniske problemer med Ioniqen, ofte kan det ta vel så lang tid å få det til å funke som selve ladingen. Også får man jo 0.25 % rente de første 3 årene i stedet for 1.49 % som man får på SR+...

Til Thrain: Jeg finner det heller ikke på nettsiden i dag. Det var der på fredag. Rart. Kanskje det kommer en nyhet i morgen at de har gjort det til standardutstyr? Lov å håpe..

Til Turfnsurf: Hva mener du med at manuell filskift er dårlig implementert? Har aldri kjørt Tesla selv. Må du koble av autopilot for å blinke til siden og selv bytte fil om autopilot er skrudd på? Det høres jo håpløst ut. Kan du ikke kjøre på ACC og filholder uten å måtte gjøre dette?

turfsurf

Sitat fra: originalioniq på søndag 25. april 2021, klokken 14:58
Må du koble av autopilot for å blinke til siden og selv bytte fil om autopilot er skrudd på? Det høres jo håpløst ut. Kan du ikke kjøre på ACC og filholder uten å måtte gjøre dette?
Ja, dette er i praksis riktig. Man avbryter filholder når man bytter fil, og må koble den inn igjen. Hvor irriterende det er kommer jo an på kjørestil. Ligger man hovedsaklig i en fil hele tiden er det jo ikke veldig plagsomt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA