Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bygge el-bil?

Startet av Oesse, søndag 22. juli 2012, klokken 12:31

« forrige - neste »

Oesse

Noen som kjenner seg igjen?

Er så heldig at jobben har satt opp 2 16A kurser i garasjeanlegget på jobben. Men får dessverre ikke lov til å sette opp en podpoint, eller lignende, siden ladepunkter skal være for alle (selv om det bare er jeg som har ebil. :)

Sitter derfor å fundere på muligheten for å låse fast standardkabelen på jobben, på en eller annen måte. Å  heller skaffe meg en annen kabel hjemme. Garasjeanleggeter er låst og lukket på kveldene og i helgene, så behøver ikke å være verdens beste sikring.

Noen som har tips/erfaring med hvordan man eventuelt kan sikre denne kabelen?
Horten

cra

Jeg veit ikke hva slags vegg du har der, men et vanlig hengelåsbeslag av typen http://biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Ovrig/Hengelasbeslag-255003/ som du bretter en liten knekk på noe a'la dette ___/\___ skulle kunne la deg låse fast ledningen? Evt. kan du bare lage et lite jern med samme fasong som du skrur fast over kabelen, og evt. ødelegge sporet i skruene slik at det blir vanskelig å få dem ut igjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Nå vet ikke jeg hva slags forhold det er i garasjen på jobben din og hvor mange som har tilgang til den, men jeg hadde ikke latt 7-8000,- kr henge på veggen i et garasjeanlegg for å slippe å pakke opp og ned ladekladden et par ganger i uka.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

BE

Eventuelt kan du skru opp en postkasse på veggen, hvor kun ledningene stikker ut av kassen, hengelås på kassen. Tilsvarende det en på forumet her har gjort på husveggen, rett og slett genialt  ;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Oesse

Sitat fra: cra på torsdag 21. juni 2012, klokken 22:55
Jeg veit ikke hva slags vegg du har der, men et vanlig hengelåsbeslag av typen http://biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Ovrig/Hengelasbeslag-255003/ som du bretter en liten knekk på noe a'la dette ___/\___ skulle kunne la deg låse fast ledningen? Evt. kan du bare lage et lite jern med samme fasong som du skrur fast over kabelen, og evt. ødelegge sporet i skruene slik at det blir vanskelig å få dem ut igjen.

Det er betongvegger. Ingen dum ide, men ser kanskje for meg en at "klumpen" på ledningen blir mest beskyttet, siden det nok er den som er mest verdt.
Tenker derfor at et lite låsbart metalskap kanskje hadde hvert tingen. Så kan man lage hull på sidene til ledningene.


Sitat fra: Elmo på torsdag 21. juni 2012, klokken 23:27
Nå vet ikke jeg hva slags forhold det er i garasjen på jobben din og hvor mange som har tilgang til den, men jeg hadde ikke latt 7-8000,- kr henge på veggen i et garasjeanlegg for å slippe å pakke opp og ned ladekladden et par ganger i uka.

Det er 3-4 bedrifter som har tilgang. Er på jobben hver dag, så altså litt mer en et par ganger i uka.

Prøver å få til en løsning som gjør at det blir lett å ta med seg kablen hjem i helgen. 
Horten

Oesse

Sitat fra: BE på fredag 22. juni 2012, klokken 08:43
Eventuelt kan du skru opp en postkasse på veggen, hvor kun ledningene stikker ut av kassen, hengelås på kassen. Tilsvarende det en på forumet her har gjort på husveggen, rett og slett genialt  ;D

Ja, var en slik løsning jeg tenkte på. Har han som gjorde det lagt ut bilder?

Horten

BE

Det er Daggad sin løsning som du kan se her

Her er riktignok stikkontakten inne i postkassen, men det er ikke noe i veien for å lage den tilsvarende med begge ledningene ut av boksen. Det gjør den i alle fall noe vanskeligere å knabbe.

Sitat fra: daggad på tirsdag 06. desember 2011, klokken 14:33

Minner forøvrig om min egen DIY for dummies ladestasjon  :D :

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

gbzdoc

Men husk, du kommer ikke til å være alene om å kjøre elbil alt for lenge... ;-)

Disse bilene selger jo som hakka møkk fortsatt. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA