Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: IV-Meter! Første er montert....

Startet av bjodnes, søndag 22. juli 2012, klokken 11:50

« forrige - neste »

bjodnes

Hva skal en gjøre når en er borte i 4 uker? Selger sa at ladekabel skulle stå i, men er det lurt?
iOn 2012 modell
2013 model S 85

arnejorg1

Kan ikke svare deg på akkurat det, men jeg kan ialefall ønske deg god ferie :) Selv har jeg en uke igjen og jobbe. :(
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

gbzdoc

Det beste er å la den stå med rundt 50-60% igjen på batteriet.

Du kan risikere at 12v batteriet går tomt i mellomtiden, så ha en backupplan for å lade det når du kommer tilbake.

Alternativt kjøp en enkel C-Tek lader eller liknende som kan stå tilkoblet hele tiden for å vedlikeholdslade mens du er borte. (NB! Må være en lader som er laget for å kunne være tilkoblet hele tiden.)

erik e

Du skal kose deg uten bekymringer. :) Ta av "frontpanelet "på radion,slå av lyst  og lås døren. Du har en "japse"bil. ;).God ferie.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Phuc

#4
Sitat fra: bjodnes på torsdag 21. juni 2012, klokken 21:05
Hva skal en gjøre når en er borte i 4 uker? Selger sa at ladekabel skulle stå i, men er det lurt?
Finn noen i familien/en nær venn som kjører fossilbil og konverter ham til å bli elbilist i 4 uker.
Kanskje det ender med at vedkommende bytter ut fossilbilen neste gang han/hun er på utkikk etter ny bil?  ;D

Edit: var ikke meningen å utelukke kvinner som elbilister :P
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

perbuhs

Sitat fra: Phuc på fredag 22. juni 2012, klokken 09:19
Finn noen i familien/en nær venn som kjører fossilbil og konverter ham til å bli elbilist i 4 uker.
Kanskje det ender med at han bytter ut fossilbilen neste gang han er på utkikk etter ny bil?  ;D
Helt klart det beste forslaget, bilen har ikke vondt av å bevege seg :-)

Jeg har ikke Imiev, men skal snart på 5 uker ferie, og jeg velger alltid å sette bilen mine på lading. Det har jeg gjort hvert år, og har ikke hatt noe problem med det. Det er en funksjon for lagring på Teslaene hvor den holder ladekapasiteten, men ikke lader fult. På Leat kan man sette den på 80% lading, eventuelt sette timer til å lade i 10 min hver dag. Men, vet ikke hvilke muligheter man har på Imiev.

God ferie og ikke bekymre deg :-)
Tesla Roadster 2.5 26000km - Selges
Nissan Leaf 25000km
Model S  85KwH 2000km
Fammilien har kjør 100% elektrisk siden februar 2011

jkirkebo

Sitat fra: perbuhs på fredag 22. juni 2012, klokken 09:40
Jeg har ikke Imiev, men skal snart på 5 uker ferie, og jeg velger alltid å sette bilen mine på lading. Det har jeg gjort hvert år, og har ikke hatt noe problem med det. Det er en funksjon for lagring på Teslaene hvor den holder ladekapasiteten, men ikke lader fult. På Leaf kan man sette den på 80% lading, eventuelt sette timer til å lade i 10 min hver dag. Men, vet ikke hvilke muligheter man har på Imiev.

Teslaen har storage mode, som holder batteriet rundt 50%. Leafen mangler dessverre dette. Om man forlater den plugget i over lengre tid uten å gjøre spesielle tiltak vil dessverre 12V-batteriet garantert lades ut (og fort skades også). Det er derfor Nissan anbefaler at man IKKE lar bilen stå plugget i under lengre tids lading.

Setter man Leafen fra seg med timer på 80% vil den lades opp til 80% og deretter ikke lades mer. 14 dager senere er 12V batteriet flatt. Setter du den til å lade kun 10 min hver dag går det bra så lenge du ikke er borte lengre enn 1 uke etter at batteriet har oppnådd 80%. Fra 20% og på 10A betyr det ca. 7-8 uker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs


Lad opp bilen til nesten fullt fremdriftsbatteri.

Kjøp en Ctek lader. Kople laderen til 12v batteriet, og nyt ferien :-)

Dette gjelder alle elbiler, med unntak da tydeligvis av Tesla.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

erik e

Det var da som "tusan",må jeg prøve dette også i praksis. :) Håper jeg ikke kom med forslag som ikke kan gjennomføres. God ferie og God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

mariowing

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 22. juni 2012, klokken 10:56

Lad opp bilen til nesten fullt fremdriftsbatteri.

Kjøp en Ctek lader. Kople laderen til 12v batteriet, og nyt ferien :-)

Dette gjelder alle elbiler, med unntak da tydeligvis av Tesla.

Lars

Ville du latt ladekabelen stå i eller ikke i dette scenariet (altså etter at du har ladet den til 80%)?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Elmo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 22. juni 2012, klokken 10:56
Lad opp bilen til nesten fullt fremdriftsbatteri.
Dette gjelder alle elbiler,  . . . .

NEI, NEI, fy, fy - det gjelder ikke biler med NiCd batteri. Det er nettopp det som knekker de fleste batteriene på PSA classic og Think classic (men du tenkte vel kanskje på nyere elbiler)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

POSi411

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 22. juni 2012, klokken 10:56

Lad opp bilen til nesten fullt fremdriftsbatteri.
Dette gjelder alle elbiler, med unntak da tydeligvis av Tesla.

Lars
Gjelder heller ikke Think med Zebra. De kan gjerne fullades og bør stå på lading bestandig når de ikke brukes.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

hkaspenberg

Sitat fra: mariowing på lørdag 23. juni 2012, klokken 08:51
Ville du latt ladekabelen stå i eller ikke i dette scenariet (altså etter at du har ladet den til 80%)?
Nei, jeg ville ikke la kabelen stå i, i hvertfall ikke hvis du ikke har skiikkelig overspenningsvern. Tenk tordenvær!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

breitling

Lås bilen og reis til din ferie med god samvitighet. Ingen ladekabel tilkoblet, inet batteri frakoblet. Du trenger ikke å gjøre noe med bilen din.
Eneste råd i iON manualen ang. lading er at anbefales å lade batteri opp til full annen hver uke. Hvis bilen skal stå stille lengre, anbefales å lade opp til til 100% hver tredje måned.
Råd ang. tilleggs batteri (12V) er at det er fare for frysing av veske hvis bilen skal stå i ro mer en enn måned (midt i vinterkulda ute). Regner med at du skal ta din fireukers ferie nå i sommer.
Les side 83 og 86 i manualen og glem det "80% vs 100% hysteriet". Husk at du har kjøpt en bil i 21.århundre.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

mariowing

Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 23. juni 2012, klokken 13:51
Sitat fra: mariowing på lørdag 23. juni 2012, klokken 08:51
Ville du latt ladekabelen stå i eller ikke i dette scenariet (altså etter at du har ladet den til 80%)?
Nei, jeg ville ikke la kabelen stå i, i hvertfall ikke hvis du ikke har skiikkelig overspenningsvern. Tenk tordenvær!

;-D Hans

Siden den boksen som sitter på ledningen er utrolig upraktisk, ganske tung og tydeligvis koster mange tusen å produsere så får vi vel anta eller håpe at den har et overspenningsvern innebygget?

Trodde også at Nissan skrev i sin manual at de anbefalte at bilen ble stående tilkoblet. Men kan være at jeg husker feil, MYE informasjon om dette på forumet nå. Ble veka skrevet en artikkel på elbil.no tidligere i år om dette temaet også; mener å huske at det også der fremgikk at man skulle la bilen være tilkoblet?

Jaja - det går nok bra uansett :-P
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA