Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: kjøreteknikk undersjøisk bratt tunnel

Startet av Lars C. Krogenæs, lørdag 21. juli 2012, klokken 15:50

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Når Opel Ampera leveres til høsten, (2013 modell), kommer bilen med en EVSE der man kan velge mellom 6 og 10 amp lading.
(Forhandler hos Opel i Asker er forøvrig helt på bærtur når det gjelder tekniske data rundt EVSE, og dens egenskaper).

Pris kjøpt løst er ikke fastsatt, men kanskje innkjøp kan kombineres med tur til Tyskland, der prisene vanligvis er "noe" lavere....
Ladekladden til Opel blir på justerbart 6 eller 10 amp, til en pris på 291 Euro (inkl. mva) i Tyskland, som tilsvarer rundt 2100,-  norske.
Opel har foreløpig ikke fått den orginale 2012 ladekladden til å fungere på norske IT-nett, så sjekk om dette er fikset før evt. tysk kjøp.

Kan være et godt alternativ til de som vil ha ekstra ladekabel på 10 amp.

Opel vil også levere en hjemmelader 16 amp, med en veiledende pris i Norge på 4730,- (466.80 Euro/ 3500,-) i Tyskland, kan dog kun monteres i norske hus med TN nett, men vil da være et veldig godt alternativ til konkurrerende podder.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Et godt alternativ, men for en liten ekstrasum finnes kabler på markedet som gir mulighet for betydelig raskere lading.

Husker enda Gordon fra www.wave2011.net som måtte sove i Leaf'en sin fordi den ladet så tregt med 10A kabel at han aldri rakk fram til Hotellet i tide.

Ordnet seg da vi prøvte ut I-miev kabelen, og fant ut at den økte ladehastigheten med 60% over den originale 10A kabelen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mr_Stian

Vil denne hjemmeladeren fra Opel virke på leaf'en?

Griffel

#3
Sitat fra: Mr_Stian på torsdag 12. juli 2012, klokken 16:01
Vil denne hjemmeladeren fra Opel virke på leaf'en?

Standarden er harmonisert så signalene er de samme, men Ampera har muligens en av de Europiske kontaktene i bilen, og i såfall et Europisk støpsel på ladekablen, mens leaf har den Japanske/USA varianten.

Dersom de har valgt å beholde USA kontakten i Opel skulle det ikke være noe problem.

Husk også at Opels hjemmeladepunkt ikke er kompatibel med vårt IT nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kryten

Eventuelt reservere en ifra charge-amps.com


Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

elektrolux

Sitat fra: Mr_Stian på torsdag 12. juli 2012, klokken 16:01
Vil denne hjemmeladeren fra Opel virke på leaf'en?

Dersom den fysisk passer kommer nok en utfordring. Leaf forventer nemlig et signal like etter fullading, og dersom dette uteblir gir den feilmelding. Sikkert et triks for å skremme kunder til å bruke dyrt originalutstyr.

Elbilhjelpen.no sine ladeløsninger er nå modifiserte til å gi dette signalet, men det er ingen fare med å bruke utstyr som ikke gir det. Feilmeldingen forsvinner på første kjøretur, men ligger antakelig lagret slik at Nissan kan oppdage troløse kunder.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA