Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og V2G

Startet av toralfr, tirsdag 20. april 2021, klokken 10:10

« forrige - neste »

RJK

Det beste er vel å plugge inn en 12V til 240V inverter, type de du får kjøpt på Clas Ohlson etc. 12V fra bilen vil gi noe strøm (150-500 W), men ikke nok til å drive campingvogna. Men nok til å brukte til noe utstyr. Fant en på 1200W hos thansen.no:

https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/adapter-og-omformere/omformer-12-230v-1200w-mobiline-pi-1200/n265/pn9870

Alternativet er å skaffe seg solcellepaneler, få installert elektronikk for dette, og lade opp batterier du kjøper til. Et alternativ da, er å skaffe seg en "strømstasjon" som en Goal Zero (Teslabjørn har jo testet å lade en Tesla fra en slik):

https://www.power.no/hjem-og-fritid/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/goal-zero-yeti-200x-baerbar-stroemstasjon/p-1088150/store/1122/?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE37on42uvHDHG0TrY9GmKYZSSulHcUGM774QdJABk5eXO17JM0maxMaAljxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Martinio på søndag 11. september 2022, klokken 05:15
Hva er riktig her angående 12v uttak til campingvogn? Noen som har peiling og kan svare på det?
Altså, vil campingvognen forsynes med 12v selv når bilen er parkert og låst uten camp-mode på? (Camp-mode trekker en del strøm så kanskje ikke så effektivt for fricamping med unntak av når man sover og camper i selve bilen selvsagt). Eventuelt er vel sentry mode et alternativ, hvis man må ha den våken for å forsyne 12v??

Hvorfor døde tråden her når dette spørsmålet står uoppklart :(
Hilsen en som er på leting etter Model X for helelektrisk fricamping med campingvogn + ecoflow batteribank (eventuelt annet alternativ) + solcellepanel(er). Tror dette blir spennende prosjekt, men må kanskje ha gass for steking og koking for å ha strøm nok for oppvarming på vinterstid. Hvis noen er interessert i dette prosjektet mitt og har innspill eller spørsmål, svar gjerne på tråden her videre. :)
Beste alternativet her er nok fortsatt å hente strøm som er ment til elektronisk hengerbrems. Der er det 12V alltid på, med 20A sikring, altså inntil 240W (og litt mer også hvis/når ladespenning fra DC-DC er 14V). DC-DC vil da stå på hele tiden i bilen, så den vil ha en del standby-forbruk, men mye lavere enn i camp mode og sannsynligvis også lavere enn sentry. Her ser jeg for meg at du må få inn en DC-DC på inntil 200W eller noe i den duren, slik at du lader campingvognbatteriene fra denne kontinuerlig mens parkert, og at forbrukstopper over dette dermed tas av campingvognbatteriene, i stedet for å ryke sikringen. Det bør holde fint til å drifte LED-lys, TV, mobil/PC og lignende. Koketopp og varme må gå på gass, kjøleskap bør også på gass, men ser ikke bort fra at det hadde gått fint å kjøre det på 12V.

Pluggen til bremsekontrolleren ligger bak venstre panel rett ved beina til føreren. De første par årene fulgte det med ferdig kontakt med ledningsstumper på, for å koble til, men tror det ble fjernet i Europa etterhvert. Uansett får du nok tak i det fra en eksisterende Model X (sikkert mange som ikke skjønner hva den er til), eller får kjøpt hos Tesla.

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på mandag 12. september 2022, klokken 00:34
Det beste er vel å plugge inn en 12V til 240V inverter, type de du får kjøpt på Clas Ohlson etc. 12V fra bilen vil gi noe strøm (150-500 W), men ikke nok til å drive campingvogna. Men nok til å brukte til noe utstyr. Fant en på 1200W hos thansen.no:

https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/adapter-og-omformere/omformer-12-230v-1200w-mobiline-pi-1200/n265/pn9870

Alternativet er å skaffe seg solcellepaneler, få installert elektronikk for dette, og lade opp batterier du kjøper til. Et alternativ da, er å skaffe seg en "strømstasjon" som en Goal Zero (Teslabjørn har jo testet å lade en Tesla fra en slik):

https://www.power.no/hjem-og-fritid/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/goal-zero-yeti-200x-baerbar-stroemstasjon/p-1088150/store/1122/?gclid=Cj0KCQjwjvaYBhDlARIsAO8PkE37on42uvHDHG0TrY9GmKYZSSulHcUGM774QdJABk5eXO17JM0maxMaAljxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Den har vel litt lite futt, bedre å gå for den tb har ecoflow delta max. Koster litt men da får ihvertfall noe som varer et par år og kan utvides med ekstra batteri som han har gjort nå hvor han hjalp dama som gikk tom for strøm på e6  :laugh:

https://www.foto.no/ecoflow/140865/ecoflow-delta-max-2016wh-2400w
Model 3 2019 LR Rwd

Martinio

Sitat fra: geear på mandag 12. september 2022, klokken 09:39
Hva er riktig her angående 12v uttak til campingvogn? Noen som har peiling og kan svare på det?
Altså, vil campingvognen forsynes med 12v selv når bilen er parkert og låst uten camp-mode på? (Camp-mode trekker en del strøm så kanskje ikke så effektivt for fricamping med unntak av når man sover og camper i selve bilen selvsagt). Eventuelt er vel sentry mode et alternativ, hvis man må ha den våken for å forsyne 12v??

Hilsen en som er på leting etter Model X for helelektrisk fricamping med campingvogn + ecoflow batteribank (eventuelt annet alternativ) + solcellepanel(er). Tror dette blir spennende prosjekt, men må kanskje ha gass for steking og koking for å ha strøm nok for oppvarming på vinterstid. Hvis noen er interessert i dette prosjektet mitt og har innspill eller spørsmål, svar gjerne på tråden her videre. :)
Beste alternativet her er nok fortsatt å hente strøm som er ment til elektronisk hengerbrems. Der er det 12V alltid på, med 20A sikring, altså inntil 240W (og litt mer også hvis/når ladespenning fra DC-DC er 14V). DC-DC vil da stå på hele tiden i bilen, så den vil ha en del standby-forbruk, men mye lavere enn i camp mode og sannsynligvis også lavere enn sentry. Her ser jeg for meg at du må få inn en DC-DC på inntil 200W eller noe i den duren, slik at du lader campingvognbatteriene fra denne kontinuerlig mens parkert, og at forbrukstopper over dette dermed tas av campingvognbatteriene, i stedet for å ryke sikringen. Det bør holde fint til å drifte LED-lys, TV, mobil/PC og lignende. Koketopp og varme må gå på gass, kjøleskap bør også på gass, men ser ikke bort fra at det hadde gått fint å kjøre det på 12V.

Pluggen til bremsekontrolleren ligger bak venstre panel rett ved beina til føreren. De første par årene fulgte det med ferdig kontakt med ledningsstumper på, for å koble til, men tror det ble fjernet i Europa etterhvert. Uansett får du nok tak i det fra en eksisterende Model X (sikkert mange som ikke skjønner hva den er til), eller får kjøpt hos Tesla.

Takk for interessant info. Men jeg tenker å prøve helelektrisk fricamping med Ecoflow eller lignende produkter og 1 400W solcellepanel. Nå har jeg mer eller mindre landet på 1x Ecoflow delta 1300 + 1x Ecoflow max 2000 eller Pro (3700) og håper at dette skal kunne dekke koketopp, varme i vogn og vann, lys, pc og kjøleskap (kjøleskap kan veksles mellom 12v og 230v, for eksempel nedkjøling på 230v og vedlikehold av temperatur på 12v hvis det trengs å avlastes Ecoflow batteriene). Mulig dette kan gå tror jeg. I verste fall må jeg gå for gass bare for steking/koking for å ikke ha for lite strøm noen dager med lite sol. EcoFlow deltaen er også bærbar nok til å lades opp mens jeg er andre steder og eventuelt i 12v i bilen for å hente strøm til vognen dersom solcellene ikke alltid er pålitelig nok.

Hvor genialt høres dette ut? Har tenkt mye på det og tror det skal funke. Gi meg gjerne tilbakemelding med innspill og idéer.

Martinio

Sitat fra: Martinio på mandag 12. september 2022, klokken 13:34
Sitat fra: geear på mandag 12. september 2022, klokken 09:39

Takk for interessant info. Men jeg tenker å prøve helelektrisk fricamping med Ecoflow eller lignende produkter og 1 400W solcellepanel. Nå har jeg mer eller mindre landet på 1x Ecoflow delta 1300 + 1x Ecoflow max 2000 eller Pro (3700) og håper at dette skal kunne dekke koketopp, varme i vogn og vann, lys, pc og kjøleskap (kjøleskap kan veksles mellom 12v og 230v, for eksempel nedkjøling på 230v og vedlikehold av temperatur på 12v hvis det trengs å avlastes Ecoflow batteriene). Mulig dette kan gå tror jeg. I verste fall må jeg gå for gass bare for steking/koking for å ikke ha for lite strøm noen dager med lite sol. EcoFlow deltaen er også bærbar nok til å lades opp mens jeg er andre steder og eventuelt i 12v i bilen for å hente strøm til vognen dersom solcellene ikke alltid er pålitelig nok.

Hvor genialt høres dette ut? Har tenkt mye på det og tror det skal funke. Gi meg gjerne tilbakemelding med innspill og idéer.

For å legge til kommentar her om V2G/V2L så tror jeg også V2G ikke er så verdt det i praksis, men i mitt tilfelle som jeg skal gjøre her i praksis så blir dette en måte å delvis bruke bilen til V2L gjennom Ecoflowen etter behov. En variabel å være obs på her er at AGM/OEM batteriene ikke tåler dette mye i lengden, og derfor holder jeg på å undersøke muligheter for å få Ohmmu's Litium (LiFePO4) 12v batterier inn på markedet i Norge fordi de vil tåle slikt brukt mye bedre, er mer effektive, miljøvennlige, 8 kg lettere og vil bli mer økonomisk i lengden fordi de varer lengre.

jlan

Sitat fra: Martinio på mandag 12. september 2022, klokken 13:34
Nå har jeg mer eller mindre landet på 1x Ecoflow delta 1300 + 1x Ecoflow max 2000 eller Pro (3700) og håper at dette skal kunne dekke koketopp, varme i vogn og vann, lys, pc og kjøleskap (kjøleskap kan veksles mellom 12v og 230v, for eksempel nedkjøling på 230v og vedlikehold av temperatur på 12v hvis det trengs å avlastes Ecoflow batteriene).
Jeg tror det er batteridrevet varme i vogn som er den største utfordringen hvis det skal forsynes fra bilen. Det er selvfølgelig veldig avhengig av hvor lav utetemperator (og innetemperatur) du ser for deg. Gassvarmere er typisk på 3 kW eller mer, men de går jo ikke hele tiden. Så kanskje 500W snitteffekt med en god varmepumpe, med temperaturdifferanse på en 10-15 grader.Da bør du nok opp i 50A på 12V.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Martinio

Tror du ikke leste nøye nok her, har ikke tenkt å drive noe av varme på 12v/strøm fra bil(utenom eventuelt noe indirekte via oppladning av Deltaen). Det skal jeg ha strøm til fra ecoflowene (1300Wh + 2000Wh/3700Wh) med forsyning av 400W solcellepanel + eventuell ekstra henting av strøm med deltaen andre steder og/eller fra oppladning med 12v sigarettenner.

Setter pris på at du ga meg pekepinn på hva jeg kan forvente av Wh forbruk for å holde varme i bilen! Har letet etter veiledende numre. Så lenge jeg ikke skal holde mye varme mer enn 5 timer per dag uten sol så skal jeg klare meg helelektrisk tror jeg

geear

Må være i sommerhalvåret dette iallfall, kanskje bare sommermånedene, for å drive oppvarming fra en batteribank på usle 3,3 kWh, evt. 5 kWh, blir nok stusselige greier.

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 12. september 2022, klokken 09:42
Sitat fra: RJK på mandag 12. september 2022, klokken 00:34

Den har vel litt lite futt, bedre å gå for den tb har ecoflow delta max. Koster litt men da får ihvertfall noe som varer et par år og kan utvides med ekstra batteri som han har gjort nå hvor han hjalp dama som gikk tom for strøm på e6  :laugh:

https://www.foto.no/ecoflow/140865/ecoflow-delta-max-2016wh-2400w
Dette var bare et eksempel på et slikt batteri. Hvor kraftig, hvor mange kWh man vil betale for, er jo bare spørsmål om hvor mye man vil legge i det.

Og det er igjen avhengig av hvor mye energi man trenger på dager som er overskyet, og forbruket om natta. Forbruk på dag kan vel gå på gjennomstrømming frasolcellene, litt avhengig av hva som støttet.

Men er vel gjerne slik at jo mer solceller, dess større batterikapasitet ønsker man seg, for da er vel og forventet forbruk i den høyere enden av skalaen. Skal man f.eks. støtte oppvarming av stor vogn, varming av varmtvann, microbølgeovn og induksjonsplater for matlaging, så er det bare å dytte på.

Da er det kanskje og verdt å vurdere fast installasjon av Li-Ion-batterier i vogna som er mer permanent tilkoblet, og kan lades både fra solcellepaneler på taket og eventuelt "landstrøm" fra garasje eller campingplassen, eller til nød fra AC-lader mens bilen hurtig/lynlader.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA