Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde

Startet av Lynvingen, fredag 20. juli 2012, klokken 11:59

« forrige - neste »

Lynvingen

Betaler klekkelig for å få montert et Robometer som er i ferd med å utvikle seg til en skikkelig akilleshel.
Arbeidet må gjøres i rimelig nærhet til Oslo eller Akershus slik at jeg slipper å transportere bilen på tilhenger.

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Det må jo være en perfekt jobb for Elmo. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Om du ikke finner noen som kan bistå, her er en mulighet for å få det til på en kveld:
1) Vi byttelåner bil i Oslo-området
2) Neste dag kjører du min bil til Son, og tar din egen videre til Boogie (en drøy time inkludert ferga).
3) Ved retur, om du har for lite energi til å nå Kolbotn byttelåner vi på nytt
4) Neste dag bytter vi tilbake
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

#3
Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. juni 2012, klokken 15:54
Det må jo være en perfekt jobb for Elmo. ;)

Har ikke tid før om et par uker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynvingen

Takk for konstruktivt forslag iLMyggo!
Slik det ser ut må jeg til Tønsberg for å få montert dette greiene, så da kan det hende jeg tar deg opp på forslaget ditt.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Trond Arve

Sitat fra: Morten Peterson på tirsdag 26. juni 2012, klokken 15:48
Takk for konstruktivt forslag iLMyggo!
Slik det ser ut må jeg til Tønsberg for å få montert dette greiene, så da kan det hende jeg tar deg opp på forslaget ditt.

Bare gi lyd. Vi drar på ferie fredag, knapt med tid før det.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lynvingen

Har nå fått hjelp av Elmo (på forumet) til å montere.
Vi byttet bil i helgen og jeg har nå en bil med batteriovervåkning!

Stor takk til Elmo for å hjelpe meg ut av dette!

Elextrolux: ved stopp og start i lyskryss etc ser displayet ut til å "sjalte ut", en av batteripakkene avleses med verdier helt hinsides i et sekund (helt urealistiske), alarmen går med et lite bipp...før avlesningen normaliserer seg og overvåkningen er slik den skal være. Det samme gjentar seg ved neste stopp/start. Noen teori om hva dette kan være??
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

#7
Ja.

Det er støy som går ut av kontrolleren din og følger strømkablene til batteri og motor.

En del biler har så mye støy at du får slike alarmer til tross for filtrering mot de falske avlesningene.

En løsning er å montere deksel fra en serie 3000 SAGEM boks som har støydempere innebygget. Desverre er selv ikke dette nok på enkelte av bilene.

En annen løsning kan være å overhale motoren, som tross alt er opphavet til støyen, og som kan hyle etter overhaling.

Fant dere feilen på den opprinnelige monteringen?

 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Ok, mistenkte at det var noe sånt.
Det er uansett ikke noe stort problem, men vil nok medføre at jeg deaktiverer alarmen.
Ihvertfall inntil jeg eventuelt tar en overhaling av motoren (som antagelig er på sin plass uansett).

Når det gjelder feil ved tidligere montering kan nok Elmo svare bedre på det.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Sitat fra: Lynvingen på tirsdag 14. august 2012, klokken 16:09
Det er uansett ikke noe stort problem, men vil nok medføre at jeg deaktiverer alarmen

Jeg vil ikke anbefale å deaktivere alarmen.
For det første må du i så fall gjøre det hver gang du starter (og det blir du sikkert fort lei av ;)   
I tillegg vil jo da lydalarmen være av hvis det kommer en virkelig alarm :o
Jeg kjørte jo bilen med Robometeret T/R/T jobben og jeg syns ikke de falske alarmene ved enkelte (dvs ikke alle) start og stopp var SÅ plagsomt at det gjorde noe.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#10
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. august 2012, klokken 15:56
Fant dere feilen på den opprinnelige monteringen?

Vel, ikke helt sikker.
Tror minst en av kontaktene opprinnelig har vært satt feil veg på flatkabelen. Og når Lynvingen selv snudde den/dem (før jeg så på det første gangen) har det nok blitt kortslutning mellom noen ledere på kabelen.
Men i tillegg var midtpunktet for sensorene ikke festet skikkelig på batteriledningen under bilen. Jeg tok først sjansen på å ikke sjekke det punktet siden det er så kronglete å komme til. Det gjorde at jeg fikk en real tenkepause.
Logisk sett (for meg iallefall) burde manglende midtpunkt føre til at begge sensorene målte null volt, men slik er det ikke :o  Med frakoblet midtpunkt måler begge sensorene halve totalspenningen, jeg sjekket til og med med voltmeter på sensorens tilkoblinger.
Jeg kunne virkelig ikke fatte og begripe hvor midtpunktet kunne være festet på batteriledningene for å finne 10+10 blokker ???
Til slutt fulgte jeg midtsensorledningen og "åpnet" tilkoblingen. Skruen hadde litt små gjenger og var ikke skrudd helt inn, så det var ikke kontakt. Ny skrue, skikkelig tilskrudd gjorde susen, og sensorene måler 9+11 blokker.

Boogie og Elektrolux, dere som vel monterer flest Robometer, bør huske dette ved eventuelle klager på rare målinger og oppførsel.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Godt jobba Elmo.

Katastrofalt jobba Valdemar, men så er det ikke så kjekt å jobbe med ukjente batteriovervåkninger.

Skruen du snakker om skal være lang nok til å penetrere kabelen nesten til midten, så den du nevner høres alt for kort ut.

Ellers er dette en av de første monteringene som har vært problematiske. Med litt motivasjon går dette normalt greit, men det er klart at også PSA monteringsmanualen bør forbedres.

Det var nå bra det ordna seg skader begrenset til flatkabelen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. august 2012, klokken 23:42
. . . men det er klart at også PSA monteringsmanualen bør forbedres.
Ja jeg har noen forslag. Vi kan ta detaljene offline, men det er bla at jeg ikke liker å dra ledning gjennom varmeapparathullet, det er ikke lett og kan skade både slanger og ledning. Og så syns jeg bla at teksten for strømsensor kan misforstås.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA