Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: starter ikke, "sytem fault service required"

Startet av Olemann, tirsdag 17. juli 2012, klokken 00:23

« forrige - neste »

III

#15
Sitat fra: mariowing på mandag 18. juni 2012, klokken 22:36
Lurer på hvem du tenkte å klage til AGD og for hva? Håper du har med egen co-pilot som kan notere for det er ganske mange som kjører forbi deg hvis du ligger litt under fartsgrensen på en fler-felts-vei. Også interessant at du mener typegodkjente kjørelys er vanskelig å se, da skal vel bilen bak ligge RIMELIG nærme. Det burde uansett lys eller ikke være en grei sak å oppdage at en bil nærmer seg deg bakfra...

Merkelig problemstilling dette :-)
Owing
Pleier ikke å kjøre under fartsgrensen jeg , var kanskje upresis her , men jeg sikter til elbilister som hopper inn og ut av felt uten å blinke, i tett trafikk og morgenrushet. Det er mulig Olemann siktet til noe annet , da beklager jeg misforståelsen. Det gjør imidlertid ikke meg mindre opptatt av det jeg snakker om.Om det kommer inn en bil rett foran en uten baklys på , tar det det faktisk en ekstra tidel eller noe  før man reagerer , det fordi man er vant med at biler har lys på. Det hender faktisk at biler er RIMELIG nærme , når de i tillegg kun bruker de typegodkjente lysene som er aller nederst mot bakken, blir det faktisk litt vanskelig å oppdage tidlig nok om man er opptatt av andre trafikale ting samtidig.
Det å blinke for å skifte felt er påbudt , så det er udiskutabelt.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Phuc

Sitat fra: Griffel på mandag 18. juni 2012, klokken 19:41
Sitat fra: Olemann på mandag 18. juni 2012, klokken 19:03
Jeg lå i dag i ca 70 på E18 innover mot Oslo i kollektivfeltet og ble brått og uventet forbikjørt av først en Leaf og deretter en Miev.  Begge spratt inn i normal-feltet rett bak meg, for deretter å kaste bilene inn foran meg.  Uten blinklys selvsagt.  
Rent bortsett fra det med blinklyset var det vel ikke noe galt i dette?
+1

Det at de kunne legge seg ut i normal-feltet i 70 km/t betyr jo at det ikke var noe saktegående kø, og da er det vel strengt tatt du som er sinken som ikke kjører i 80 km/t eller hva topphastighet til Reva nå enn er.
Hvis den ikke klarer å kjøre mer enn 70 km/t, så finnes det kanskje noe klistremerke som man kan sette på bak på bilen. Har sett noe lignende på campingvogner og busser. Muligens blir folk litt mer tålmodige når de vet at du kjører det du kan.

Egoister i trafikken finnes uansett bilmerke, type, alder og kjønn. Skal man gå og irritere seg over alt det andre gjør feil, så kommer man til å sove dårlig...
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

foxy

Sitat fra: AGD på mandag 18. juni 2012, klokken 22:52
.Om det kommer inn en bil rett foran en uten baklys på , tar det det faktisk en ekstra tidel eller noe  før man reagerer , det fordi man er vant med at biler har lys på. Det hender faktisk at biler er RIMELIG nærme , når de i tillegg kun bruker de typegodkjente lysene som er aller nederst mot bakken, blir det faktisk litt vanskelig å oppdage tidlig nok om man er opptatt av andre trafikale ting samtidig.

mmm for gammel å kjøre bil eller på tide med et besøk hos optikeren?!
I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: gbzdoc på mandag 18. juni 2012, klokken 20:40
Aller helst burde vel den trafikanten som ikke klarer å holde fartsgrensen slippe frem trafikken bak hvis den hoper seg opp.

Det står i trafikk reglene at man ikke skal være til hinder for andre, og hvis noen vil forbi skal man gjøre sitt til å hjelpe til med dette; senke farten og om nødvendig svinge ut til siden og stanse. Så dette er vel strengt tat tikke emne for diskusjon. ;)

Sitat fra: AGD på mandag 18. juni 2012, klokken 22:27
En ting jeg ikke skjønner : Hva er vitsen med å risikere så mye(seg selv og andre) for maks 30 sekunders tidsbesparelse ?

Hvorfor andre har det travelt kan vi strengt tatt ikke vite noe om, så desto større grunn til å ikke hindre dem i å komme fram!  Hva vet vi om idioten som presser seg fram har en pasasjer med hjerteinfarkt eller en fødende datter i baksetet?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Da regner jeg med at idioten blinker og tuter som en gal idiot på vei til sykehuset  :D

Folk flest presser seg frem i høy hastighet fordi bilkjøring er noe herk som må gjøres unna så fort som mulig. Viktigere å se på TV eller stå opp litt senere enn nødvendig! At liv går tapt er pytt pytt, Jensemann sin feil som ikke bygger midtdelere.

Obs. obs. jeg snakker om forbikjøringer  over tillatte maksfart nå  :)
Nissan Leaf

elektrolux

Enig med Cra her.

Pass på dere selv, og hjelp andre fram om de vil det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

"Og når en fossilidiot som plutselig blir lei av å ligge i køen"  kjøper seg en elbil, kan en ikke vente annet enn at vedkommende tar med seg stressnivået.

Jeg har mange ganger blitt forbikjørt til tross for at hastigheten har vært lovlig +, simpelthen fordi enkelte tror at elbilen sikkert kjører sakte. Vel forbi er det ikke så farlig med hastigheten.

Flere sivile politibiler, gjerne elektriske! ;D
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

gbzdoc

Blir faktisk mest flau over de som tydeligvis har for vane å kjøre SUV, men som nå har kjøpt seg "køsnikerverktøy" (de kaller det neppe elbil, for det er de neppe opptatt av) som presser seg inn i enden av kollektivfeltet helt oppi rumpa på bussen, taxien eller elbilen foran seg. For fletting og folkeskikk, det har de aldri hørt om!... Selv om noen taxier driver på sånn så behøver ikke vi ape etter...

Vis hensyn og avpass farten etter forholdene sier nå jeg. :)

Griffel

#23
Det som er beskrevet i innledningen her er da bare en helt vanlig filskift til venstre, en forbikjøring på riktig side, og filskift tilbake til høyrefelt på en vei med 3 felt i samme retning. Revan i høyre felt lå godt under fartsgrensen, i 70km og kanskje med noe margin på speedometeret i tillegg, på en veistrekning som vekselvis er skiltet 80 og 90.

Med unntak av dette med blinklys altså en helt korrekt manøver, som alternativ til å legge seg i kø bak Revan.

Verre er de som benytter kollektivfeltet som forbikjøringsfelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

III

#24
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 19. juni 2012, klokken 13:24
Blir faktisk mest flau over de som tydeligvis har for vane å kjøre SUV, men som nå har kjøpt seg "køsnikerverktøy" (de kaller det neppe elbil, for det er de neppe opptatt av) som presser seg inn i enden av kollektivfeltet helt oppi rumpa på bussen, taxien eller elbilen foran seg. For fletting og folkeskikk, det har de aldri hørt om!... Selv om noen taxier driver på sånn så behøver ikke vi ape etter...

Vis hensyn og avpass farten etter forholdene sier nå jeg. :)

Helt enig , gbz
Elbilismen har mistet jomfrudommen , det er det ingen tvil om.

Sitat fra: foxy på tirsdag 19. juni 2012, klokken 01:40
mmm for gammel å kjøre bil eller på tide med et besøk hos optikeren?!

Høhø , den var god.  ;D

Sitat fra: Elmo på mandag 18. juni 2012, klokken 22:38
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 18. juni 2012, klokken 22:01
Uansett så er det ikke opp til foranliggende å bestemme hastigheten til de som ligger bak.

Det er vi enige om.

Det er jeg enig i også.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Aspiranten

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. juni 2012, klokken 12:24
Enig med Cra her.

Pass på dere selv, og hjelp andre fram om de vil det.

Ja hvis fartsidiotene ikke hadde utgjort en fare for meg og mine så skulle jeg ikke brydd meg.

Hvor mange her hadde synes det var ok om en jeger satt og skjøt en meter til venstre for dere?

Det er i praksis hva som skjer på veien. Da vil man ikke at noen skal tøye marginene...
Nissan Leaf

Olemann

Sitat fra: kula på mandag 18. juni 2012, klokken 20:51
Jeg tenker at 70 km/t er passende hastighet i taxi-feltet når en raser forbi køen på motorveien i ca 80-90 km-soner. Dette av sikkerhetsmessige grunner. Folk legger seg ut og inn av feltet fra alle kanter ved hver på- og avkjørsel..

Et svært godt og relevant poeng.  Jeg har pendlet E18 med MC noen år tidligere, og det er ikke hyggelig å måtte stoppe og starte med førstehjelp fordi en annen MC'er ligger på bakken etter å ha blitt kjørt rett ned av en stress-ulf som plutselig fant ut at han skulle spare 1 sekund på å hive bilen inn i taxi-fila 100 meter før det er lov.
70 km/t i taxi fila forbi saktegående kø av mer eller mindre stressa bilister er mer enn nok selv om lovlig toppfart er 80 km/t.

Olemann

Nettopp.  Smell er normalt ikke så gærnt om man er pakket inn i en bil, men med MC er det lite gøy.  Jeg har sett dette 3 ganger på E18 mellom Sandvika og Skøyen.  Det er nok for min del. Prøv å stoppe i 70 km/t, det går ikke på 2 meter, Reva eller Tesla er irrelevant da.

Sitat fra: Elmo på mandag 18. juni 2012, klokken 22:00
Sitat fra: gbzdoc på mandag 18. juni 2012, klokken 20:40
Er ikke fartsgrensen på denne veistrekningen 80 og 90 km/t da?
Aller helst burde vel den trafikanten som ikke klarer å holde fartsgrensen slippe frem trafikken bak hvis den hoper seg opp.

Ikke at jeg er unig i tidligere innlegg her og Reva og unødig kø i kollektivfeltet,
men må bare minne om at fartsgrenser er maksimums grenser, og ikke det man skal kjøre i.

Og når en fossilidiot som plutselig blir lei av å ligge i køen skifter felt uten blinkers eller annet forvarsel så kan det være greit å ikke ha så veldig mye større hastighet enn han (been there, done that). Det smalt, men han fikk skylda.


Olemann

Det var saktegående kø i de 2 vanlige filene.  Men; pga en trailer med sen aksellerasjon + avkjøring til Høvik så oppstod en luke på ca 50-100 meter.   Den benyttet Leafen og Mieven til en hasardiøs unnamanøver, i høy hastighet, uten blinklys, for å komme forbi meg som altså lå i ca 70km/t.  Og det er fort nok enten jeg kjører Reva eller Ducati (som ikke er verken el eller fosilbil...).
Håper det oppklarer de faktiske forhold.

Sitat fra: Phuc på tirsdag 19. juni 2012, klokken 00:54
Sitat fra: Griffel på mandag 18. juni 2012, klokken 19:41
Sitat fra: Olemann på mandag 18. juni 2012, klokken 19:03
Jeg lå i dag i ca 70 på E18 innover mot Oslo i kollektivfeltet og ble brått og uventet forbikjørt av først en Leaf og deretter en Miev.  Begge spratt inn i normal-feltet rett bak meg, for deretter å kaste bilene inn foran meg.  Uten blinklys selvsagt.  
Rent bortsett fra det med blinklyset var det vel ikke noe galt i dette?
+1

Det at de kunne legge seg ut i normal-feltet i 70 km/t betyr jo at det ikke var noe saktegående kø, og da er det vel strengt tatt du som er sinken som ikke kjører i 80 km/t eller hva topphastighet til Reva nå enn er.
Hvis den ikke klarer å kjøre mer enn 70 km/t, så finnes det kanskje noe klistremerke som man kan sette på bak på bilen. Har sett noe lignende på campingvogner og busser. Muligens blir folk litt mer tålmodige når de vet at du kjører det du kan.

Egoister i trafikken finnes uansett bilmerke, type, alder og kjønn. Skal man gå og irritere seg over alt det andre gjør feil, så kommer man til å sove dårlig...

Olemann

Les gjerne min kommentar til hva som faktisk skjedde.  Er man suicidal og i tillegg ikke tar andres liv særlig høytidelig kan dette sikkert kalles et helt vanlig filskift.

Sitat fra: Griffel på tirsdag 19. juni 2012, klokken 13:27
Det som er beskrevet i innledningen her er da bare en helt vanlig filskift til venstre, en forbikjøring på riktig side, og filskift tilbake til høyrefelt på en vei med 3 felt i samme retning. Revan i høyre felt lå godt under fartsgrensen, i 70km og kanskje med noe margin på speedometeret i tillegg, på en veistrekning som vekselvis er skiltet 80 og 90.

Med unntak av dette med blinklys altså en helt korrekt manøver, som alternativ til å legge seg i kø bak Revan.

Verre er de som benytter kollektivfeltet som forbikjøringsfelt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA