Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: starter ikke, "sytem fault service required"

Startet av Olemann, tirsdag 17. juli 2012, klokken 00:23

« forrige - neste »

Olemann

Vi som er så heldige å kunne passere en saktegående kø i kollektiv-feltet i vår Elbil, burde man ikke forvente at vi viser dannelse, kanskje til og med en smule takknemlighet?

Jeg lå i dag i ca 70 på E18 innover mot Oslo i kollektivfeltet og ble brått og uventet forbikjørt av først en Leaf og deretter en Miev.  Begge spratt inn i normal-feltet rett bak meg, for deretter å kaste bilene inn foran meg.  Uten blinklys selvsagt.  

Hva slags signaler sender dette?  Hvor lenge vil vår taxi-fil fordel vare med slik atferd?

Jeg som hadde håpet og trodd at vi elbilister er (kanskje det var sånn bare...) en litt roligere rase,  med sans for miljø, støyfrihet og for ikke å ta munnen for full; normal dannelse.

Denne type nevrotiske hissigpropper leser vel neppe disse sider, men det som dessverre ser ut til å blomstre med det nye salget av elbiler er en type bilister som tar med seg det verste fra tidligere, og mangler sansen for annet enn køsniking og gratis bompenger....

PS! Ja, jeg kjører Reva, men lå som sagt i 70 km/t og  var ingen sinke (denne gangen)

Rasmus.B

Hva er fartsgrensen der du ble forbikjørt da?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

mohpet

Hvordan kunne de passere deg i det saktegående feltet som du sier, dersom du lå i 70?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

erik e

Er redd vi Normenn har blitt sånn. Vi er "dårlige" førere som ikke skjønner trafikkbildet. Først meg selv og så meg selv.  Je.g påstår at nesten alle køer har en Toyota først,men prøv og kjør forbi. Full gass om noen prøver seg på en rett strekning. Som syklist er det alltid en TOYOTA som stenger gangveien selv om det er kø begge veier,og det er jo ingen som slipper den frem. Og miljøet det gir vi fa.. i så lenge det gavner oss,gjelder meg selv også. Eller,jeg sykler eller bruker ELINOR til jobben. Kansje det er håp for meg.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

Sitat fra: Olemann på mandag 18. juni 2012, klokken 19:03
Jeg lå i dag i ca 70 på E18 innover mot Oslo i kollektivfeltet og ble brått og uventet forbikjørt av først en Leaf og deretter en Miev.  Begge spratt inn i normal-feltet rett bak meg, for deretter å kaste bilene inn foran meg.  Uten blinklys selvsagt.  
Rent bortsett fra det med bliklyset var det vel ikke noe galt i dette?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Go-carter

Sitat fra: Griffel på mandag 18. juni 2012, klokken 19:41
Sitat fra: Olemann på mandag 18. juni 2012, klokken 19:03
Jeg lå i dag i ca 70 på E18 innover mot Oslo i kollektivfeltet og ble brått og uventet forbikjørt av først en Leaf og deretter en Miev.  Begge spratt inn i normal-feltet rett bak meg, for deretter å kaste bilene inn foran meg.  Uten blinklys selvsagt.  
Rent bortsett fra det med bliklyset var det vel ikke noe galt i dette?

Altså - det tenker jeg og. Har jeg sykt dårlig tid og må rekke jobb, så kjører jeg det Thinken klarer(mao som oftest 110-120). Men har jeg ikke dårlig tid, så kjører jeg selvsagt rolig :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Carl Anton Stenling

#6
Sitat fra: Olemann på mandag 18. juni 2012, klokken 19:03
Ja, jeg kjører Reva, men lå som sagt i 70 km/t og  var ingen sinke (denne gangen)

Mange av oss har dårlig erfaring med Reva i kollektivfeltet. Dette er biler som ikke er egnet for daglig pendling på E18. Selv om en Reva greit kommer opp i 70 km/t så går det gjerne sakte hvis Revaen må stoppe for å slippe noen inn eller det er antydning til bakke. Har derfor en viss forståelse for de som benytter muligheten til å komme forbi når man ser en Reva foran seg.

Uansett må vi alle oppføre oss greit - bruke blinklys og ta hensyn. Dette inkluderer selvfølgelig også at man kjører til siden og slipper forbi bakenforliggende hvis det danner seg kø i kollektivfeltet.

Uten å unnskylde aggresiv oppførsel så er det min mening at Reva-eiere som pendler daglig på E18 bør vurdere en annen biltype som er mer egnet for veistrekningen. Det finnes nå gode alternativer.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

gbzdoc

Er ikke fartsgrensen på denne veistrekningen 80 og 90 km/t da?
(Litt etter hvilken del av strekningen det er snakk om.)

Har en viss forståelse for at folk blir litt utålmodige da. Er jo ikke slik at selv om det er kø i venstre feltet så er det ok å lage "kø" også i kollektivfeltet. Men jeg forventer selvsagt at man gir tegn og gjør en trygg forbikjøring. Aller helst burde vel den trafikanten som ikke klarer å holde fartsgrensen slippe frem trafikken bak hvis den hoper seg opp.

Er det noe jeg ikke savner fra Buddyen så er det følelsen av å bli dytta opp bakkene av bilen(e) bak... Ble heldigvis ikke noe langt kjærlighetsforhold da bilen nok egnet seg bedre for folk som ikke pendler. Den hadde plenty med sjarm, men det hjalp så lite når det ble kø bak. ;-)

kula

Jeg tenker at 70 km/t er passende hastighet i taxi-feltet når en raser forbi køen på motorveien i ca 80-90 km-soner. Dette av sikkerhetsmessige grunner. Folk legger seg ut og inn av feltet fra alle kanter ved hver på- og avkjørsel..
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Elmo

Sitat fra: gbzdoc på mandag 18. juni 2012, klokken 20:40
Er ikke fartsgrensen på denne veistrekningen 80 og 90 km/t da?
Aller helst burde vel den trafikanten som ikke klarer å holde fartsgrensen slippe frem trafikken bak hvis den hoper seg opp.

Ikke at jeg er unig i tidligere innlegg her og Reva og unødig kø i kollektivfeltet,
men må bare minne om at fartsgrenser er maksimums grenser, og ikke det man skal kjøre i.

Og når en fossilidiot som plutselig blir lei av å ligge i køen skifter felt uten blinkers eller annet forvarsel så kan det være greit å ikke ha så veldig mye større hastighet enn han (been there, done that). Det smalt, men han fikk skylda.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: kula på mandag 18. juni 2012, klokken 20:51
Jeg tenker at 70 km/t er passende hastighet i taxi-feltet når en raser forbi køen på motorveien i ca 80-90 km-soner. Dette av sikkerhetsmessige grunner.

70 km/t er grei hastighet hvis køen står helt i ro i feltet ved siden av. Dersom nabofeltet kjører i 50 km/t så er det trygt å kjøre i 80-90 km/t. Det er forskjellen i hastighet mellom nabofeltene som er avgjørende i dette tilfellet.

Uansett så er det ikke opp til foranliggende å bestemme hastigheten til de som ligger bak.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: kula på mandag 18. juni 2012, klokken 20:51
Jeg tenker at 70 km/t er passende hastighet i taxi-feltet når en raser forbi køen på motorveien i ca 80-90 km-soner. Dette av sikkerhetsmessige grunner. Folk legger seg ut og inn av feltet fra alle kanter ved hver på- og avkjørsel..
Siden det tydeligvis gikk greit å kjøre forbi i så var det vel ikke akkurat slik at Revan raste forbi køen i fossil feltet? men kanskje heller tok det itt med ro i kollektivfeltet for ikke å sinke de "ordentlige" bilene?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

III

Enig Olemann.
Blinke for å skifte felt er et minstekrav , når man i tillegg er vanskelig å se pga minimalt med kjørelys , blir det ekstra irriterende. Har opplevd det samme selv med Thinken på vei inn mot Oslo, så det er nok ikke bare pga Revaen.
Det er slått fast for min del , idioter i trafikken finnes uansett fremkomstmiddel.
Neste gang noterer jeg meg reg.nr. og sender inn klage.

En ting jeg ikke skjønner : Hva er vitsen med å risikere så mye(seg selv og andre) for maks 30 sekunders tidsbesparelse ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

mariowing

Lurer på hvem du tenkte å klage til AGD og for hva? Håper du har med egen co-pilot som kan notere for det er ganske mange som kjører forbi deg hvis du ligger litt under fartsgrensen på en fler-felts-vei. Også interessant at du mener typegodkjente kjørelys er vanskelig å se, da skal vel bilen bak ligge RIMELIG nærme. Det burde uansett lys eller ikke være en grei sak å oppdage at en bil nærmer seg deg bakfra...

Merkelig problemstilling dette :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Elmo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 18. juni 2012, klokken 22:01
Uansett så er det ikke opp til foranliggende å bestemme hastigheten til de som ligger bak.

Det er vi enige om.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA