Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El-taxi først i køen

Startet av Aspiranten, søndag 15. juli 2012, klokken 22:50

« forrige - neste »

Aspiranten

Som overskriften sier, har jeg regnet meg frem til noen stygge tall.

10 års forbruk, 15.000,- brukt på diesel hvert år + 3,5% årlige renter gir ett beløp på rundt = 182.000,- og en årlig rente på litt over 7.000,-

Det er med dagens lave boliglånsrente. Sett den til ett mer normalt nivå på 5-6% og vi har tapt mer enn 10.000,- i årlig renteinngang på boliglånet som følge av at vi har brukt 182.000,- på diesel istedetfor på nedbetaling av bolig, høyrentekonto og andre investeringsmuligheter. Disse rentekostnadene påløper hver og en av oss resten av livet, da penger brukt på diesel istedetfor strøm til elbil må anses som tapt eller belånt fra blant annet huslånet.

Tenk. 7.000,- x 50 år = 350.000,- i renter gjennom ett helt liv, og disse 7.000,- er kun basert på den tiden man hadde fra man var 20 til man var 30. For hvert tiår med bruk av fossile biler, til verre blir sluttsummen. Med normale renter på 5-6% blir det enda verre på toppen der igjen. Husk også at dette kun dreier seg om renter. 15.000,- x 50 år = 750.000,- i 2012 kroner.

Ble gira av å regne her så gjorde følgende regnestykke under: 15.000,- til diesel + lave 3,5% rente påløpt hvert år i 50 år. Det tok ikke lang tid før jeg betalte mer i bare renter enn jeg gjorde i diesel hvert år.

De faktiske kostnadene bak 15.000,- i årlig dieselforbruk:
(Jeg kan ha bommet med ett år eller to. Regnestykket er gjort for hånd...)
10 år = 182.000,- (7.000,- i rente hvert år)
20 år = 440.000,- (15.000,- i rente hvert år)
30 år = 801.000,- (27.000 i rente hvert år)
40 år = 1.312.000,- (44.000,- i rente hvert år)
50 år = 2.032.000,- (68.000,- i rente hvert år)


Nå er de færreste så superøkonomiske at det vi sparer på å kjøre elbil går rett på høyrentekonto, men poenget ligger her, og det bør særskilt sammenlignes med diverse "pensjonsparing" og lignende. Enjoy!

(Ps. sjekk gjerne tallene mine. Jeg blir litt skremt selv jeg... Evt. gjør regnestykket på 3-4.000,- i året for elbil)
Nissan Leaf

Aspiranten

Noen som har lyst å gjøre regnestykket med inflasjon og en prisstigning på drivstoff?  :D

Med normalrente på 5% i tillegg kommer vi nok raskt opp i mer enn 5.000.000,- i faktiske utgifter på drivstoff, i løpet av ett helt liv...
Nissan Leaf

Lunde

TITUSEN pr år?  ??? Alt etter hva slags bil man erstattet en elbil med kan dette beløpte bli mange ganger høyere.

Det er ikke gitt at de som kjøper en bil nummer to ville valgt den aller minste mest gjerrige bilen på markedet som et alternativ til en elbil. Vet om enkelte som erstatter kilometer på en VW Caravelle, en diger AM Truck (pickup) osv. Personlig var jeg bortimot 100% avhengig av en Volvo stasjon (minst) før jeg gikk til det skrittet at jeg kjøpte en liten elbil i det herrens år 2000.
MIn Volvo har stått mye stille siden den gang, men er en sjelden gang versdsatt for det den er. Dog er jeg veldig glad jeg slipper å kjøre den hver dag. I fjor var det på hengende håret jeg unngikk å fylle tanken eneste gang.  ;D
Kjørt nærmere 300 000Km og kunne vel omtrentlig regnet 30 000 liter bensin med en snittpris på 12-13 kroner . Oljeskift, servicer mm kommer i tillegg.
Bensinbesparelse alene utgør nær 400 000 kroner avgifter anslagsvis 150 000 kroner mimnst. Elmåleren i huset har rullet ca 25000kWh på elbilen alene over de siste ti åra. Resten er fyllt gratis "borte" . Dette er noe jeg kan leve med  :P Dessuten har jeg forelsket meg i det lille formatet  ;D


Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Aspiranten

Ja Lunde, besparelsen er astronomisk når man tar hele regnestykket med. De nevnte 10.000,- er kun renter på det man allerede har brukt tidligere engang!

For eksempel vil du ikke kunne kose deg med 40.000,- i renteinntekter hvert år så lenge du lever nå, pga. de 30.000,- litrene med drivstoff som du allerede har brukt.

Mens jeg på min side fra jeg fikk lappen til jeg var 28 må punge ut med 7.000,- (eller 10.000,- ved normalrente) hvert år i tapte renteinntekter resten av livet (legges på huslånet) som en direkte følge av at jeg har kastet dem bort på drivstoff. Det blir 350.000,- innen jeg er pensjonist + 150.000,- i faktiske utgifter til drivstoff. 10 års forbruk "kostet" meg altså 500.000,- hvis vi tenker at jeg istedet hadde satt pengene på sparekonto.

Nå som vi har ett valg mellom skikkelige elbiler som fungerer som dagligdagse biler selv for de mest kresne, så bør det være skjellig årsak til å velge en steindyr fossilbil. Summen over er jo kun regnet ut på drivstoffet. Alt det andre kommer i tillegg... Resultatet er nok nærmere 10.000.000,- når absolutt alt blir regnet inn (inkl. bompenger).
Nissan Leaf

Lunde

Vet ikke om jeg tørr å nevne det, men fått inn mellom 40 og 60 000Kroner i kilometergodtgjørelse også over nå 12 år godt å vel en halv million skattefritt  :P

Kan vel bare i forbifarten nevne at den TH!NKen jeg har nå har kostet meg under 10 000 i vedlikehold på 83000Km over tre år. Om jeg ser bort fra dekkskifte som jeg nok er flinkere enn de fleste til å slite ned. Skal jo ha det morro også  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

foxy

nå er vel strøm ikke gratis heller og el-bilen signifikant dyrere enn tilsvarende dieselbil + at den har større verditap.

blir litt for enkelt å fokusere ensidig...
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Strøm kan være gratis fra solcellepaneler på hustaket jo :-)

Det er det jeg sier i en annen tråd: vi betaler mer i verdistigningen på eneboliger enn det koster oss med kombinert elbil + solcelleanlegg + passivhusstandard = gratis transport og ultralave strømregninger resten av livet. Istedet går altså disse til han/hun som bygde huset på 70 tallet etter minstekravene, og nå etterlater vedlikeholdsetterslepet til deg/meg/oss.

Fysj!  ;)

Elbiler er billigere enn tilsvarende fossilbiler med dagens avgiftregime, og det er dette vi skal forholde oss til. Det går på økonomi for den enkeltes pensjonsparing, og ikke for makroøkonomien for samfunnet. Men nå skal jo elbiler bli mye billigere i årene fremover, akkurat som at hydrogen skal revolusjoneres i årene fremover  ;D  ;)
Nissan Leaf

Lunde

Kan jo nevne i farten at jeg har et slfangeranlegg på taket som har klokket inn omtrentlig det samme antall som elbilmåleren min har registrert. Husker jeg ikke feil kom solfangerne på "nett" et par år etter strømmåleren til elbiluttaket mitt.
Varmer varmtvann og erstatter varmekabler som ellers måtte brukt strøm, ergo ballanserer jeg godt på sol/elbil alene. At jeg fyrer huset med bioenergi kommer på toppen.

En kompis med elbil installerte en luft luft varmepumpe for 8-10 år siden å denne sparte han for strøm lik årsforbruket på elbilen i løpet av en vintermåned eller to.

Mine elbiler har betalt seg selv på driftskostnader og avgifter alene. Den jeg har nå går med netto fortjeneste for lengst selv om jeg mot formodning skulle avskrive verdien til null.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

cra

Sitat fra: Lunde på mandag 18. juni 2012, klokken 17:57
Mine elbiler har betalt seg selv på driftskostnader og avgifter alene. Den jeg har nå går med netto fortjeneste for lengst selv om jeg mot formodning skulle avskrive verdien til null.

Think'en min har betalt seg inn på den tida et vanlig billån løper også (5 år), og da har jeg ikke hatt behov for daglige turer gjennom bomringer etc. Men i rene drivstoffutgifter var der mye å hente; vi halverte dieselforbruket over natta, når Thinken plutselig tok alle småturene.

Tror ikke Leaf'en kommer like gunstig ut; jeg har et mindre gunstig lån på den en jeg hadde på Think'en, for å si det mildt (0% rente på Think-lånet er vanskelig å slå), men vi ser nok en ytterligere reduksjon i dieselutgiftene, selv om de ikke kommer helt ned på 0 med det første. Caravella får fortsatt "drittjobbene" med fotballunger til regnværskamper etc, og vi skal på bilferie til sommeren. Likevel ser jeg at Leaf'en kjører på i snitt 1,5kWh/mil, og Caravella har nok ikke sjans å konkurere med det i det daglige. Og som Aspiranten og flere har nevnt; kjøregleda i Leaf'en kommer som bonus.  :)

Det blir gjennomgang av utgifter på Caravellen om ike lenge, vha kontoutskrifter for de siste par åra eller så. Så får vi se om vi sparer nok på å selge den til at vi kan leie tilsvarende bil når vi trenger det noen få ganger i året. (Svigers bor langt unna, på hurtigladerfri strekning)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

elbil lønner seg for meg pga bruk av kollektivfeltet og parkering sparer 1 time pr dag på dette og det er verd min 200000 i året.

alt annet er småpenger i forhold til det.
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA