Elbil for førstegangskjøper, tips?

Startet av skjalght, fredag 09. april 2021, klokken 10:07

« forrige - neste »

skjalght

Har en søster som skal kjøpe sin første bil. Bor i Oslo, så elbil er eneste alternativ. Hun har tilgang på hjemmelading, skal primært brukes til og fra jobb, korte avstander på noen mil. Hadde vært en stor fordel om den på det lengste kunne gå opp mot 20 mil på vinter for helgeturer, men det er ikke et absolutt-krav. Det MÅ være plass til fire voksne og en liten hund. Prismessig ingen absolutte krav, men siden det er første bil bør den være relativt fornuftig både i innkjøp og forsikringspremie.

Min første tanke var en 2-3 år gammel Ioniq. Hva tenker dere om det? Andre forslag som burde vurderes?
Veldig takknemlig for tips!

automat

Man bør ikke regne med mer enn 15 mil vinterrekkevidde på 28kWh Ioniq. Spesielt ikke hvis utgangspunktet er Oslo, der mye av langturene vil innebære mye motorveikjøring. For noen er Ioniq stor nok som familiebil. Jeg syns den har for dårlig plass til det. Så her må man rett og slett prøve.

Men 28kWh Ioniq kan gi veldig mye elbil for pengene. Er man i markedet for bil til rundt 200k, så kan man finne et godt alternativ i Ioniq.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Edison

Eg vurderte Leaf 40 kWh, Ioniq 28 kWh og Golf 35 kWh då eg kjøpte. Ioniq har vel marginalt dårlegare rekkevidde enn dei andre to, men vinterstid er eg faktisk usikker. 16 - 22 mil har eg på vinteren her på vestlandet. Eg valde Ioniq pga best hurtiglading av dei 3, og betre kvalitets- og komfortfølelse enn Leaf. Ein godt ytstyrt golf er nok endå betre, men dyrare. Og har treig hurtiglading.
Eit anna alternativ er Zoe, men den vurderte eg ikkje pga dårleg erfaring med Renault. BMW i3 er stilig og sikkert ein bra bil, men den er vel litt liten.

batterimannen

MG ZS EV har går ikke 20 mil på vinteren, men du skrev at det ikke er et absolutt krav. Den har i hvert fall plass til 4 voksne og en hund. Den har også 7 års garanti. Den er kortere enn Ioniq, som kan være greit ved gateparkering i Oslo. Hvis man finner en brukt eller demobil så har den mange år garanti igjen.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Trekkoppbil

For førstegangskjøper så kan det bety mye å velge en bil som ikke trenger kasko.
Låner man til første bil, så kan man få behov for å låne til neste bil også, og kostnader som avskriving og forsikring blir fort dobla, og på den måten kan bilholdet bli dyrt resten av livet. Unntaket kan være perioder med høy inflasjon, hvor man kan profitere på å gå short i valuta.

Til bykjøring ville jeg brukt en gammel Leaf, og skal man kjøre noen mil utenfor byen, er det en fordel med 12 barer. På langkjøring må man være svært tålmodig og smidig med en sånn bil, men hvis man vil lære seg å kjøre økonomisk ved å optimalisere både kjøring og lading, så kan det vær nyttig erfaring å ta med seg, og det er lettest å lære seg med en kortrekkeviddebil.

Er det mye trang byparkering, kan man vurdere en bil med arroundview, men det er ikke sikkert det er nyttig. Det kan være dårlig sikt i mange elbiler. Breie A-stolper kan gi enorme blindsoner, så man må kunne jobbe litt med å flytte hode til sides, om man skal se seg for i bytrafikken, og jeg veit ikke hvilke bil som kan gi bra nok sikt.

Skal man kjøre 20 mil, har man valget mellom å kjøre dyr bil, eller å være smart og tålmodig. Det kan være nyttig å regne nøyaktig, skal man kunne kjøre batteriet ganske tomt før man lader, og at man tilpasser kjøringa så man kommer fram til neste lader med det man har, og at man optimaliserer både lading og kjøring.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 09. april 2021, klokken 22:05
For førstegangskjøper så kan det bety mye å velge en bil som ikke trenger kasko.
Låner man til første bil, så kan man få behov for å låne til neste bil også, og kostnader som avskriving og forsikring blir fort dobla, og på den måten kan bilholdet bli dyrt resten av livet.

Trekkoppbil  :+1: helt enig. Kasko for unge er dyrt.

Noe annet: når jeg var ung var det vanligere at mor eller far eier første bilen til poden. Det er nok slutt på slikt nå, eller?

automat

Lengre turer med kortrekkeviddebiler er en øvelse for spesielt interesserte. Ikke noe man bør anbefale for folk flest.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TheRealCoinman

Siste generajons e-golf. Du får ikke 20mil på vinter men det er mange brukt kupp på den og hernhar du plass til 4 voksne og lite hundebur. Hvis du skal litt opp i pris kan jeg tenke e-niro, den dekker alle kravene og her og får du mange gode kupp.

Mg mener jeg klarer 20mil på vinteren, vet ikke hva testene sier om det - men her får du sykt mye nybil for pengene.

Ioniq har lavt men dypt bagasjerom, vet ikke om det egner seg for hund?

Svein_H

Zoe ZE40 er rimelig i både innkjøp og drift, og går 200km om vinteren. Den har også 5 stjerner hos NCAP, og er i så måte en sikker bil i sin klasse. Veldig romslig foran, men baksetet er trangt og bagasjeplassen begrenset, så med hennes plasskrav må det nok prøves ut.

"Utfordringene" med lading er etter mitt syn et veldig oppkonstruert problem, hovedsakelig av folk som aldri har hatt en Zoe selv. Med hjemmelading og en passende ladebøtte/trafo (inkludert ved nybilkjøp, bør absolutt følge med ved bruktkjøp) vil all daglig kjøring dekkes opp uten problemer, det er kun ved langturer man må være obs på manglende hurtiglading og søke opp passende ladestasjoner underveis.

Jeg valgte selv Zoe som min første elbil for 3 år siden, og har jobbpendlet 150km daglig (jobber i Oslo) sommer som vinter de to første årene (før korona og hjemmekontor). Har klart meg utmerket med 16A hjemmelading, har ennå ikke ladet borte/underveis en eneste gang, og har hatt dagsturer opp mot 300km på sommeren.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

johnsalf

Sitat fra: Svein_H på lørdag 10. april 2021, klokken 20:35
Zoe ZE40 er rimelig i både innkjøp og drift, og går 200km om vinteren. Den har også 5 stjerner hos NCAP, og er i så måte en sikker bil i sin klasse. Veldig romslig foran, men baksetet er trangt og bagasjeplassen begrenset, så med hennes plasskrav må det nok prøves ut.

"Utfordringene" med lading er etter mitt syn et veldig oppkonstruert problem, hovedsakelig av folk som aldri har hatt en Zoe selv. Med hjemmelading og en passende ladebøtte/trafo (inkludert ved nybilkjøp, bør absolutt følge med ved bruktkjøp) vil all daglig kjøring dekkes opp uten problemer, det er kun ved langturer man må være obs på manglende hurtiglading og søke opp passende ladestasjoner underveis.

Jeg valgte selv Zoe som min første elbil for 3 år siden, og har jobbpendlet 150km daglig (jobber i Oslo) sommer som vinter de to første årene (før korona og hjemmekontor). Har klart meg utmerket med 16A hjemmelading, har ennå ikke ladet borte/underveis en eneste gang, og har hatt dagsturer opp mot 300km på sommeren.
Zoe for 4voksne + hund?

batterimannen

Sitat fra: johnsalf på mandag 12. april 2021, klokken 18:39

Zoe for 4voksne + hund?

Hvis det er små voksne og en veskehund? :P
Personlig synes jeg at 12 kg med ladeboks inn og ut av bilen når man skal lade er noe man bør være klar over før man går for Zoe. Er ingen andre biler som har det.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Svein_H

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 13. april 2021, klokken 09:26
Sitat fra: johnsalf på mandag 12. april 2021, klokken 18:39

Zoe for 4voksne + hund?

Hvis det er små voksne og en veskehund? :P
Personlig synes jeg at 12 kg med ladeboks inn og ut av bilen når man skal lade er noe man bør være klar over før man går for Zoe. Er ingen andre biler som har det.

Å, så morsomme vi er i dag, dere :P Hvis dere gadd å bry dere med å lese innlegget mitt ser dere at jeg har skrevet klart og tydelig at den er trang baki og har begrenset med bagasjeplass, og at det med hennes plasskrav må prøves ut. Jeg har ingen 12 kg ladeboks som jeg drar inn og ut av bilen hver gang jeg lader, og det er heller ikke nødvendig ved passende ladestasjoner (som jeg også skrev), så jeg vet ikke helt hva du prøver deg på her.

automat

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 13. april 2021, klokken 10:48

Å, så morsomme vi er i dag, dere :P Hvis dere gadd å bry dere med å lese innlegget mitt ser dere at jeg har skrevet klart og tydelig at den er trang baki og har begrenset med bagasjeplass, og at det med hennes plasskrav må prøves ut. Jeg har ingen 12 kg ladeboks som jeg drar inn og ut av bilen hver gang jeg lader, og det er heller ikke nødvendig ved passende ladestasjoner (som jeg også skrev), så jeg vet ikke helt hva du prøver deg på her.

Man kan selvfølgelig si at kommentaren om 12kg ladekladd er flåsete. Samtidig skal man ikke underslå det faktum at Zoe ikke kan lade på strømnettet som flertallet av norske husstander har. Og løsningene som omgår problemet med å lade på IT-nett inkluderer alltid en transformator i en eller annen form. Stikkord for transformatorer er stor, tung og dyr.

Så er det selvfølgelig elbilister som har et bruks- og lademønster der ladebegrensingen til Zoe ikke utgjør noe problem. Mens det for andre kan innebære masse plunder og heft.

Jeg syns derfor det blir feil når Zoe-eiere tilhørende første kategori prøver å feie ladeproblematikken under teppet. Potensielle Zoe-kjøpere bør være informert om dette, slik at de har grunnlag for å ta en avgjørelse om dette utgjør et problem eller ikke.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: automat på tirsdag 13. april 2021, klokken 18:00
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 13. april 2021, klokken 10:48

Man kan selvfølgelig si at kommentaren om 12kg ladekladd er flåsete. Samtidig skal man ikke underslå det faktum at Zoe ikke kan lade på strømnettet som flertallet av norske husstander har. Og løsningene som omgår problemet med å lade på IT-nett inkluderer alltid en transformator i en eller annen form. Stikkord for transformatorer er stor, tung og dyr.

Så er det selvfølgelig elbilister som har et bruks- og lademønster der ladebegrensingen til Zoe ikke utgjør noe problem. Mens det for andre kan innebære masse plunder og heft.

Jeg syns derfor det blir feil når Zoe-eiere tilhørende første kategori prøver å feie ladeproblematikken under teppet. Potensielle Zoe-kjøpere bør være informert om dette, slik at de har grunnlag for å ta en avgjørelse om dette utgjør et problem eller ikke.

Jeg prøver overhodet ikke å feie ladeproblematikken under teppet, hvor har du det fra? Og du har hatt Zoe selv, og snakker av egen erfaring om alle problemene dine?

Hvis Zoe er så ubrukelig og vanskelig/umulig å lade som du vil ha det til, hvordan kan det ha seg at den selger så godt som den gjør? Hva er det du vet som ikke jeg vet, som har hatt Zoe i 3 år?

Edit: Til info kan jeg legge til at jeg har et hus bygget i 1955 med IT-nett, bare så det er avklart.

automat

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 13. april 2021, klokken 18:41

Jeg prøver overhodet ikke å feie ladeproblematikken under teppet, hvor har du det fra? Og du har hatt Zoe selv, og snakker av egen erfaring om alle problemene dine?

Hvis Zoe er så ubrukelig og vanskelig/umulig å lade som du vil ha det til, hvordan kan det ha seg at den selger så godt som den gjør? Hva er det du vet som ikke jeg vet, som har hatt Zoe i 3 år?

Edit: Til info kan jeg legge til at jeg har et hus bygget i 1955 med IT-nett, bare så det er avklart.

Du skrev:
"Utfordringene" med lading er etter mitt syn et veldig oppkonstruert problem
Det vil jeg kalle å feie under teppet.

Før jeg kjøpte Ioniq'en, så var faktisk Zoe 40 en av bilene som var oppe til vurdering, men ble raskt forkastet. Nettopp pga ladeproblematikk.

Bruksulempene kunne jeg levd med (hurtiglading og IT-nett "på byen"). Men ikke ulempene ved hjemmelading. Av praktiske grunner måtte begge ladestasjonene mine ha blitt bygd om med trafo. En trafo jeg ikke har noe fornuftig sted å plassere. I tillegg måtte jeg hatt en ladebøtte e.l. til hytta. Dette hadde blitt så dyrt at det fullstendig slår beina under Zoe viktigste konkurransefortrinn. Relativt lav pris, og mye rekkevidde for pengene.

Og den dagen Zoe'n skal byttes ut med en ny elbil, sitter man med en ladeløsning som er unødvendig komplisert, og som man egentlig ikke trenger. Så kan selvfølgelig trafoer selges igjen, men man uansett betale en elektriker for demonteringen.

Nå er selvfølgelig mitt tilfelle utover normalen, men prinsippet er relevant for alle med IT-nett. Man pådrar seg fort en unødig dyr ladeløsning. (Å ha mode 2 lading hjemme er i mine øyne en jallaløsning.)
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA