Elbil for førstegangskjøper, tips?

Startet av skjalght, fredag 09. april 2021, klokken 10:07

« forrige - neste »

Tjafsaren

Om du har limited strømnett hjemme så ble også et krav eventuelt legge til effektivitet på drivlinjen. Vil si at Ioniq scorer høyt på dette. Fikk min i går, t/r Revetal -Kongsberg med over fartsgrense mesteparten av tiden i 0-5 grader ble på 0.135 kW/km(18,63kWh samlet)

Med 10A tar dette rundt 9 timer ladetid
Med 16A tar dette rundt 5timer og 40min ladetid

Begge disse sikringene burde gå fint på gammelt nett å få igjennom med netteier.

Kan også bidra med at vi har bakovervendt barnesete i vår, og det er god plass både foran barnesete og bak fører.

Tjomsas

Kan bare legge til at dersom jeg i mitt sameie skulle ladet en Zoe, måtte jeg betalt 10 000 ekstra for ladeplass...som allerede kostet skjorta. Det kan være noe å tenke på for andre også...

Svein_H

Jeg begynner å forstå at jeg må ha vært usedvanlig heldig da jeg valgte Zoe som min første elbil for 3 år siden. Greit nok, jeg var veldig bevisst på at bilen skulle lades kun hjemme, og har heller ingen erfaring med borte-/underveislading, men at så mange sliter med hjemme-/hyttelading eller har så store kostnader med å få installert et ladepunkt for Zoe skjønner jeg ikke.

Det eneste jeg har gjort er å legge opp en 16A kurs med overspenningsvern og CEE-kontakt (som også kan brukes til annet strømkrevende utstyr) i garasjen, og det kostet ikke stort. Bilen lader helt utmerket på denne kursen, og laderen har også en adapter med 10A Schuko for såkalt nødlading, pluss den standard ladekabelen (type 2?) som fulgte med bilen og som aldri har blitt brukt.

Det er helt sikkert noen kverulanter som vil vise til en gammel tråd her inne angående mine egne ladeproblemer da jeg kjøpte bilen, men da var det altså ladebøtta som var problemet, og ikke bilen eller strømkursen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ToWalkOrDrive

4 stk og liten hund....da er Tesla Model 3 veldig bra. Vi har det, med bur i midten i baksetet med hund...og lang benplass. Og nå har de satt ned prisen til 350.000 (+omkostninger ca 13.000).
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA