Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde over 175 km?

Startet av OneMore, fredag 13. juli 2012, klokken 15:17

« forrige - neste »

OneMore

Folks,

Har en større ladning batterier High Power på gang fra Kina.
Disse blokkene er nydelig for ombygging.

Prisen er us$115,-  +  mva/frakt.  (samkjøp) (100Ah)

Ta kontakt om du ønsker være med på denne runden.

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

#1
Løp og kjøp!

Dette er en unik tjangs å oppgradere f.eks Think Classic, eller P106/Saxo på samme måten som jeg har gjort. Det betyr 100-120+ km rekkevidde, og helt ny kjøreglede. Disse gamle traverene er jo enda i sin ungdom, og er bygget for å vare. Det er jo bare naturlig at de etter 10+ år får et nytt batteri. ;)

Elbilhjelpen.no kan, til en hyggelig pris, hjelpe med BMS fra Tysklands fremste leverandør nemlig Clean Energy: http://www.cleanenergygmbh.de/  Dette er velutviklete systemer som er meget enkle å bruke, samtidig som de har utbyggingsmuligher for dem som liker fansy displayer, SMS meldinger om ladetilstand, og logging på cellenivå.

Et bytte av batterikjemi utløser normalt ingen endring i forhold til vognkortet på de fleste klassiske Elbilene og dermed visningsplikt etter gjeldende regler. Om du mot formodning har spesifisert batterikjemien i din bil, bør det fra neste år uansett være en formalitet å få dette godkjent etter nye regler for ombygging/oppbygging av biler. Se:  http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2012/gront-lys-for-etablering-av-godkjennings.html?id=682808
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

For ordens skyld: Det er delte meninger om hvorvidt bytte av batterikjemi krever godkjenning fra veimyndighetene. Hvis man vurderer å bytte battericeller så bør man sette seg inn i reglene slik at man tar et informert valg.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på søndag 17. juni 2012, klokken 07:54
Et bytte av batterikjemi utløser normalt ingen endring i forhold til vognkortet på de fleste klassiske Elbilene og dermed visningsplikt etter gjeldende regler.

Vil advare mot å tro på julenissen. En slik ombygging krever trolig ny visning av bilen, selv om det ikke blir noen endringer i vognkortet. Bytter du kjemi nå, kan du komme opp i trøbbel senere.

Det er trist at det er slik, da ny batterikjemi kan holde gamle elbiler på veien i mange år fremover, men vi kan ikke lukke øynene for virkeligheten -dessverre.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 17. juni 2012, klokken 07:54
Elbilhjelpen.no kan, til en hyggelig pris, hjelpe med BMS fra Tysklands fremste leverandør nemlig Clean Energy: http://www.cleanenergygmbh.de/  Dette er velutviklete systemer som er meget enkle å bruke, samtidig som de har utbyggingsmuligher for dem som liker fansy displayer, SMS meldinger om ladetilstand, og logging på cellenivå.
I hvilken størrelsesorden ca. blir prisen på det ?
Printkortene på hvert batteri er vel med i BMS-systemet og ikke batteriene (?)

Følger strømskinnene med batteriene, eller må man skaffe dem utenom ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Caspar

Er det ikke på tide at noen gjør et kvalifisert forsøk på å få en slik ombygging godkjent ? Det er så mye prat om dette frem og tilbake og så mange som mener så mye uten at jeg har sett noen som har gjort et ærlig forsøk på å få det til. Etter min mening så bør det ikke by på problemer med å få godkjent en Think Classic med ny batterikjemi i kombinasjon med en god BMS. Før noen gjør et seriøst forsøk så synes jeg vi skal forutsette at det går helt fint. En slik ombygging kunne gi "evig liv" til de gamle Thinkene og det hadde jo vært fint.
Jeg har nå to ELbiler og trenger egentlig ikke noen av de, det er derfor lite aktuelt for meg å oppgradere Thinken men, men hvis noen vil forsøke å tråkke opp denne stien en gang for alle så blir jeg gjerne med. Tilsvarende løsning som jeg har i Minien bør kunne lages for 70-75 K og da får man en fin bil, og jeg ser ingen grunn til at den ikke skulle bli godkjent.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Problemene dukker kun opp om en spør om godkjenning. Ingen tør gi slik godkjenning, og gjemmer seg bak regler og forskrifter som spriker i hytt og vær.

Skrivet som kom ut og advarte mot bytte av batterikjemi viser til at endringer i forhold til gjeldene vognkort krever ny visning, samtidig som det sier at bilen er godkjent slik den var ved typegodkjenning.

I forhold til første setning, vil kun de få bilene der batterikjemien er oppgitt kreve visning, mens i forhold til siste setning, vil selv en uorginal vannpumpe kreve ny visning. ( Som igjen vil kreve dokumentasjon på at denne vannpumpen ikke tar fyr, eller løsner i en kollisjon, eller lager elektromagnetisk støy, som påvirker airbag etc. )

Prisen på BMS ligger i størrelsesorden 10000 NOK inkludert cellemonitorering med shunt, display, rele(er) for styring av lader/kjørestopp, display og kabling.

I tillegg kommer inntil 5000 kr i skinner og bolter, muttrer, skiver.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Sitat fra: Elmo på mandag 18. juni 2012, klokken 22:52
Følger strømskinnene med batteriene, eller må man skaffe dem utenom ?

Ja dem følger med !

Print tilhører BMS.


Grunnen for at jeg bestiller er for å forsøke en godkjent ombygging.

-OneMore-

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

#8
Jeg er egentlig interessert, men ønsker ikke å ta skrittet før jeg kommer over en "nyere" bil med kort km og batteriproblemer.
De jeg har er tilfredsstiller ikke inngangskravet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Akkurat det er ingen god grunn, da du enkelt kan bytte batteriene over på en bedre bil ved behov.

Det var faktisk litt av ideen bak å bygge opp 106'en til en kamerat. Han låner nå batteriet mitt, men er klar til å levere det tilbake, om jeg ønsker det i min 23000 km Saxo, som står lagret i påvente av at guttungen skal bli 18 år.

Lar du vannslanger ligge, kan du også sette tilbake NiCd til de kaldeste vintrene, eller andre behov der NiCd er bedre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA