Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: THINK: ECU FEIL=DEFEKT

Startet av Baltor, onsdag 11. juli 2012, klokken 21:28

« forrige - neste »

Baltor

Vi fikk nylig Klimaforlik og Elbilforlik.
Et parti som pr i dag ikke er representert på Stortinget er Miljøpartiet De Grønne. MDG vedtok den 10.06. sin egen klimamelding, her er noe av det elbilfolket bør merke seg:
Beholde dagens elbilvirkemidler til 2020 :)
Forby salg av rene bensin og dieselbiler fra 2015 :)
Fjerne omregsitreringsavgift :)
Pålegge at man skal velge mest miljøvennlig teknologi når det offentlige skal kjøpe inn kjøretøy :)

Hele klimameldingen kan leses her:
http://www.mdg.no/pdf/MDGKlimameldingA4.pdf
MDG fikk nylig 1,8% på en landsdekkende meningsmåling og ligger dermed an til å ta mandat i Oslo.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Aspiranten

Nissan Leaf

arnejorg1

Miljøpartiet er nok litt for ektreme. Forbud av fosillbilsalg må da ihvertfall gjelde nybil, men jeg tror vi må vente til elbiler får 50-80 mils rekkevidde med en pris på 2-300 tusen. Da er det ikke lengre noen grunn til og kjøpe fosillbil.


Men jeg støtter og beholde dagens elbilvirkemidler til 2020 og helst lengre ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 15. juni 2012, klokken 19:21
Miljøpartiet er nok litt for ektreme. Forbud av fosillbilsalg må da ihvertfall gjelde nybil, men jeg tror vi må vente til elbiler får 50-80 mils rekkevidde med en pris på 2-300 tusen. Da er det ikke lengre noen grunn til og kjøpe fosillbil.

Det er nok ikke snakk om å forby biler med eksplosjonsmotor, kun at de ikke utelukkende må kunne bruke bensin eller diesel. Kan de gå på bioetanol eller biodiesel er saken biff. El er intet krav.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Hybridbiler regnes nok heller ikke med i begrepet "rene diesel- og bensinbiler".
Men de kunne kanskje valgt et annet ord enn "rene" siden de vel regnes som urene.

Eller var det vel ganske så mye urealistisk ønsketenkning i dette programmet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

#5
Sitat fra: Griffel på fredag 15. juni 2012, klokken 20:10
Eller var det vel ganske så mye urealistisk ønsketenkning i dette programmet.

Det kalles ambisjoner Griffel. Uten det, kommer man ingen vei.

MDG markedsføres også som "miljøpartiet for oss som er lei av at politikerene bare snakker. Vi krever handling".
Nissan Leaf

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 16. juni 2012, klokken 00:13
Sitat fra: Griffel på fredag 15. juni 2012, klokken 20:10
Eller var det vel ganske så mye urealistisk ønsketenkning i dette programmet.

Det kalles ambisjoner Griffel. Uten det, kommer man ingen vei.

MDG markedsføres også som "miljøpartiet for oss som er lei av at politikerene bare snakker. Vi krever handling".
Jo da greit det, og med maks en representant kan det ikke skade. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Sitat fra: Griffel på lørdag 16. juni 2012, klokken 00:19
Jo da greit det, og med maks en representant kan det ikke skade. :)
Maks?
En representant er det MDG vil få hvis denne ukens meningsmåling med 1,8% slår til, men målet er å vokse på de 15 månedene som er igjen til valget ::)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Aspiranten

Ja det er sant det Griffel. Nordmenn har ett helt annet forhold til jordkloden enn andre land.

Norge er vel det landet hvor færrest bryr seg, føles det som. "Jeg skal kose meg, det er viktigst"-
Nissan Leaf

arnejorg1

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. juni 2012, klokken 19:43
Sitat fra: arnejorg1 på fredag 15. juni 2012, klokken 19:21
Miljøpartiet er nok litt for ektreme. Forbud av fosillbilsalg må da ihvertfall gjelde nybil, men jeg tror vi må vente til elbiler får 50-80 mils rekkevidde med en pris på 2-300 tusen. Da er det ikke lengre noen grunn til og kjøpe fosillbil.

Det er nok ikke snakk om å forby biler med eksplosjonsmotor, kun at de ikke utelukkende må kunne bruke bensin eller diesel. Kan de gå på bioetanol eller biodiesel er saken biff. El er intet krav.

Greit nok det, men ett forbud kan nok ikke komme med det første. Miljøpartiet er den litt for optimistiske her.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Aspiranten

Atombomben ble nå laget på ett par år bare. Det går rakelig unna når 130.000 mennesker jobber samlet på nesten ubegrenset budsjett for å nå étt mål.

MDG``s søsterpartier i andre land får både 10 og 20% oppslutning. Dersom det i markeder som Tyskland blir bestemt at avgiftene på fossile biler skal opp, og miljøalternativer skal på plass innen en gitt tid, så vil vi se svært gode hybrider og elbiler på plass rimelig fort. Og siden elbilene ikke lenger vil måtte konkurrere med svinbillige bensinalternativer vil vi også kunne se vesentlig større batterier med mye lenger rekkevidde da. Nissan Leaf med 300km rekkevidde noen? Tesla klarer det jo.

Så summasummarum ser jeg på det som helt glimrende å legge statlige krav på det private næringslivet. For la det være åpenlyst: det lønner seg ikke med produktutvikling (forskere koster penger) dersom det ikke er krav til å måtte stille med forbedringer. Dersom markedet ikke krever miljøbiler, vil det private heller ikke skape miljøbiler. Slik som i dag, altså.
Nissan Leaf

Rio

Aspiranten: Utvikling av en bil ta ca 10 år, og da er det snakk om en nesten lik videreutvikling av samme bil.

Man kan forsere det, selvsagt, men resultatet blir deretter, og det vil slå tilbake på de som laget loven og på elbiler. I tillegg vil man få mange unødige fiender, som trolig ville støttet f. eks. 2020.

I tillegg - har du tenkt på hvor mange år det tar å utvikle batterifabrikker?

Skal man redusere energiforbruket så bør vi starte med husene våre. Der er det mest å hente.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Aspiranten

Vel, 2015 kravet og forbud av diesel/bensin er på ingen måte mine hjertesaker. Jeg forsøker bare å drøfte problematikken og muligheten litt rundt dette.

MDG ønsker også å forby distribusjon og omsetning av produkter fra selfangst, så man kan jo si at partiet hvor jeg er støttemedlem tilogmed ønsker å gjøre meg til kriminell. Jeg kommer ikke til å slutte å bruke selskinnsfeller på skiene mine. Det syntetiske alternativet er elendig i forhold til dette fantastiske produktet, og ikke er det miljøvennlig med nylonrester som blir spredd over hele fjellheimen heller.

Grunnen til at jeg kjenner litt på det at 2015 kanskje ikke er en dum frist til å luke ut 100% rene fossilbiler, er at de fleste bilprodusentene allerede har miljøbiler, men kun som "aaah, vi tester litt og ser hva det er for noe, men vi gidder ikke å lage noe enda." Det irriterer, for jeg ønsker jo å kjøpe noe med elektromotor og batterier. Både økonomi, miljø og komfort vinner på det valget.

Se på Nissan f.eks.:

7 seter 4x4 hybrid med laaang rekkevidde - men kun konsept, og usikkert om de vil faktisk produsere den i det hele tatt.

Modellen og teknologien er der. Problemet er økonomien bak videre utvikling og produksjon. "Vil markedet kjøpe?"

Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA