Guide: bytte sensorer på varmeapparat

Startet av Sveinung Rogstad, søndag 28. mars 2021, klokken 01:06

« forrige - neste »

Toggs99

Hei.

Jeg har som alle andre her byttet selv. Har en E-golf fra 2018. Byttet til de nye sensorene 4MO-959-603-E, uorginale.

Siden jeg ikke fikk tak i diagnosekabel ba jeg verksted om å koordinere den nye sensorene etter fylling av gass. Han sa at han fikk koordinert de korrekt men så kom feilkoder opp på 4/5 av sensorene. Han prøvde å slette feilkodene men de dukket opp etter 3 sekunder.

Feilkoder: Se bilde

Har noen tips? Har betalt mange tusen, ønsker naturligvis ikke å måtte betale mer, eller gjøre ting på nytt.

henrikbossart

Sitat fra: Toggs99 på tirsdag 13. februar 2024, klokken 17:12Hei.

Jeg har som alle andre her byttet selv. Har en E-golf fra 2018. Byttet til de nye sensorene 4MO-959-603-E, uorginale.

Siden jeg ikke fikk tak i diagnosekabel ba jeg verksted om å koordinere den nye sensorene etter fylling av gass. Han sa at han fikk koordinert de korrekt men så kom feilkoder opp på 4/5 av sensorene. Han prøvde å slette feilkodene men de dukket opp etter 3 sekunder.

Feilkoder: Se bilde

Har noen tips? Har betalt mange tusen, ønsker naturligvis ikke å måtte betale mer, eller gjøre ting på nytt.

Vet ikke om dette er til noe hjelp, men jeg har selv skiftet sensorene mine til den samme typen som du beskriver. Det funket ikke, og diagnoseverktøyet meldte om lignende feil som du beskriver. Jeg skaffet da flere andre sensorer, denne gangen med nummer 4MO-959-603-C (også uorginale). Jeg har ikke faktisk satt de inn i bilen enda, men diagnoseverktøyet melder ikke om at de er feil. Så jeg har time på verksted på fredag for å tappe gassen, så får vi se da om det funker eller ikke...

E_S

Man må kjøre en prosess etter skifte av sensorer til ny type slik at styreenheten adresserer dem riktig. Husker ikke nøyaktig hva den heter i VCDS, men det er fort gjort. Om man ikke gjør det, får man feilkoder på dem.
:)

Electric cars in Norway

Sitat fra: E_S på lørdag 24. februar 2024, klokken 11:50Man må kjøre en prosess etter skifte av sensorer til ny type slik at styreenheten adresserer dem riktig. Husker ikke nøyaktig hva den heter i VCDS, men det er fort gjort. Om man ikke gjør det, får man feilkoder på dem.

Addressing, adaptation.

Toggs99

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. februar 2024, klokken 10:29
Sitat fra: E_S på lørdag 24. februar 2024, klokken 11:50Man må kjøre en prosess etter skifte av sensorer til ny type slik at styreenheten adresserer dem riktig. Husker ikke nøyaktig hva den heter i VCDS, men det er fort gjort. Om man ikke gjør det, får man feilkoder på dem.

Addressing, adaptation.

Adresseringen er gjort på eg verksted av noen som har peiling, antar jeg. Så regner med at de har gjort korrekt. Skulle gjerne gjort denne delen selv da det er dyrt å få de til å gjøre det, men er ingen som leiger ut kabel i Bergens område.

Kvr

Hei.
Takk for bra bruksanvisning:) skal bytte disse på vår bil nå snart.
Ett spørsmål:
«Før tømming starter må en via VCDS sette A/C anlegget i fylle modus»

Hvor går man inn i VCDS for å starte denne funksjon?

ctveitn

Hei!
Har e-Golf fra 2018 som varsler passiv/sporadisk feil på sensor nr 4 ( feilkode P1C6200). Jeg har fortsatt god varme i klimaanlegget, men skal selge bilen og vil ha den feilfri før salg. Jeg har sjekket live-data på diagnoseapparatet og der veksler temperaturen mellom -40 til ca + 5 grader.
Kan jeg bytte bare denne sensoren?
Er det noen som vet hvor sensor nr 4 er plassert?

Electric cars in Norway

Sitat fra: ctveitn på lørdag 23. mars 2024, klokken 16:25Kan jeg bytte bare denne sensoren?
Er det noen som vet hvor sensor nr 4 er plassert?

Ja det funker det og at du bare kan bytte bare nr 4 men hvorfor ikke bytte alle 5 stk sensorer for trykk&varme når du først holder på? Det er jo noen felles kostnader som må tas uansett bytte av en sensor eller alle 5.

Se bilder her og lenke til prisliste pr sensor https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/

Har bare vært med på å bytte alle jeg og husker ikke hvor 4 satt. Men det står i denne gode guiden her inne husker jeg og det var bilde med. Sjekk disse strengene her inne først, er mitt tips.. her er en til: https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.0

Vi Brukte VAGCOM så det står nok der mener jeg, men det er så mange år siden. Husker ikke jeg. Men det gjør vel noen andre her inne så da må de svare deg på dette helt sikkert.

Men bytter du alle så vil nok neste eier sette stor pris på det, for disse ryker jobben etter en fremover...  men det er klart om skal du bare bli kvitt den uten mer dikkedarer og bare for at du ikke skal få neg kommentar så byttes den ene aka selge på auksjonen osv

Det er jo fabrikk feil og Møller skulle egentlig har tilbakekalling på alle uansett gratis. Med Møller er feige. Patetisk av Møller.

ctveitn

Ja, det kan nok være lurt å bytte alle 5 når en først er i gang. Iflg tidligere eier så har det blitt skiftet noe på garanti tidligere, så jeg får høre med Møller om det er mulig å få vite hvilken sensor som ble skiftet den gangen.
Jeg har i tillegg til fått opp noen flere feil, men alle er passiv/sporadisk og varmeapparatet fungerer fint. Det jeg lurer på er om jeg skal ta jobben nå før jeg selger, eller om jeg la det være og håpe på det beste :-\

Kvr

Noen som vet hvor i VCDS man setter anlegg i fyllemodus?

hybrid88

E-golf fra 2018 med feil på sensor 1 og 4. Er det kurant å gjøre selv? Hvilke sensorer er 1 og 4 på e-golf gen2?

Maniche84

Ser de selger den "nye" typen på ebay fra kina, er det noen som har testet disse og kan bekrefte de funker? Er jo halv pris og vel så det pr føler.

Og må man bruke VCDS fra ross tech, eller kan man bruke andre OBD2 programvarer?

smæsj

Først stor takk til pedagogisk guide frå Sveinung Rogstad! Kjøpte 5 nye og uoriginale sensorar (603E) til AC-systemet frå Kina til ein god tusing..Tømt for gass før skifting og fylling etterpå til 3000. Total kostnad slik rundt 4000. Slik fleire har opplevd på forumet var adressering i VCDS (versjon 23.3.1) etter skifte av sensorar litt problematisk. Fekk opp "running" før overgang til "not running". Ingen feilmeldingar relatert til dette. AC virkar, gir god kjøling, men varmeapparatet gir ingen varme. Ved kjøring av feilkodar, kjem det no opp ei heil rekke som går på feil i 4 av 5 trykk/temperatur-sensorar i kjølesystemet (ikkje AC), i tillegg til defekte ventilar i det same systemet. Såg at esguerra.dennis berre hadde fått tilbakestilt datamaskinen som ein "easy fix". Det kan ein kanskje klare sjølv ved bruk av HEX-V2 og VCDS? Gode forslag blir mottatt med takk!Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget. 

grønnskolling

Vet ikke om det er kommentert her, men kan man ta ut sensorene for å sjekke tilstand på de uten å tømme gas?

Fanten

Sitat fra: grønnskolling på søndag 30. juni 2024, klokken 10:41Vet ikke om det er kommentert her, men kan man ta ut sensorene for å sjekke tilstand på de uten å tømme gas?

Nei

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA