Hovedmeny

Sporing / dekk

Startet av tid, torsdag 25. mars 2021, klokken 15:45

« forrige - neste »

Ingeniøren

Tror man skal ta disse dekktesten med en klype salt. Representerer ikke helt vanlig bruk, mer ekstremsituasjoner, noe som forsåvidt er greit men noe man opplever rimelig sjelden.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

tid

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. april 2021, klokken 09:25
Tror man skal ta disse dekktesten med en klype salt. Representerer ikke helt vanlig bruk, mer ekstremsituasjoner, noe som forsåvidt er greit men noe man opplever rimelig sjelden.
Min erfaring også...så lenge en holder seg unnå de billigste merkene som kan ha egenskaper som gjør at dekkene plutselig slipper i en sving så snart det det blir litt vått. Opplevde det på enn BMW jeg hadde...nesten hjerteattakk ... ikke bra.
Mange jeg jobber med har kjørt kun Nexen i mange år og de er meget fornøyd.
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

Jalla

Så du definerer bremsestrekning og handling på våt vei som ekstremsituasjoner. Jaja, det er mye rart man skal lese her inne.

daktari

En av de gode sakene med e-tron  var at de standarddekkene (Bridgestone Alenza 20") samt CVC 7 piggfrie 19" ikke sporet i det hele tatt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: Jalla på lørdag 10. april 2021, klokken 10:29
Så du definerer bremsestrekning og handling på våt vei som ekstremsituasjoner. Jaja, det er mye rart man skal lese her inne.
Ja det må du regne med...
Spøk til side, men bil journalister som raser rundt på en bane representerer ikke min kjørestil, mulig din, men de tester neppe ting som sporing på dårlig veibane. Irritasjon mot å måtte sitte å korrigere dette hele tiden kan være vel så trafikk farlig som at bilen stopper på 20 eller 22 m

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Jalla

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. april 2021, klokken 11:46
Sitat fra: Jalla på lørdag 10. april 2021, klokken 10:29
Ja det må du regne med...
Spøk til side, men sports journalister som raser rundt på en bane representerer ikke min kjørestil, mulig din, men de tester neppe ting som sporing på dårlig veibane. Irritasjon mot å måtte sitte å korrigere dette hele tiden kan være vel så trafikk farlig som at bilen stopper på 20 eller 22 m
Du kan umulig ha satt deg inn i hvordan dekk for vanlige forbrukere testes. Det har da ingenting med "sports journalister" som raser rundt på en bane å gjøre.
De testes som regel innenfor følgende områder:
Bremsing på våt vei
Svinggrep på våt vei
Kjøring på våt vei
Vannplaning
Vannplaning i sving
Bremsing på tørr vei
Kjøring på tørr vei
Drivstofforbruk
Støy
Rullekomfort

Nå gjøres det rundt omkring i verden tester av høyytelsesdekk for sportsbiler, men jeg har aldri sett slike gjengitt i Norge så de har ingenting i diskusjonen her å gjøre.
Det finnes opplagt dekk for Audi e-tron som ikke sporer, og da ville jeg valgt det dekket som gjør at jeg faktisk klarer å stoppe når du mest trenger det.

Ingeniøren

@Jalla. Du har sikkert rett. De tester jeg sikter til er av type "VG og Motor's sommer- og vinter-dekk test", og ikke de testene dekk fabrikantene foretar.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Jalla

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. april 2021, klokken 13:24
@Jalla. Du har sikkert rett. De tester jeg sikter til er av type "VG og Motor's sommer- og vinter-dekk test", og ikke de testene dekk fabrikantene foretar.
Igjen - du tar skammelig feil. Det er testene som Motor og andre gjør her i Norden jeg snakker om, og som har nettopp de punktene i testene som jeg lister opp for test av sommerdekk.

tid

Sitat fra: daktari på lørdag 10. april 2021, klokken 10:59
En av de gode sakene med e-tron  var at de standarddekkene (Bridgestone Alenza 20") samt CVC 7 piggfrie 19" ikke sporet i det hele tatt.
He he...da tror jeg de som har konkludert med det bør prøve de på norsk landevei etter vinteren😁
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA