Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW iX får lavere pris enn Audi e-tron. Er det mulig at det blir reflektert i prisen på Audien?

Startet av milander, tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:59

« forrige - neste »

tromsø

Kan jo tilføye at min e50 launch ed. lett kommer over 300km på sommeren. Har WLTP på 330. Klarer også fint drøye 350km på landevei på sommeren. På vinteren er rekkevidden alt fra 200 til 290km.

Men som alle biler er etron også sensitiv for større hjul og tilleggsutstyr som trekker ned rekkevidden.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

z4rd

Lett over 300km med e50? Da skal du ha passe lav snittfart :) Blir litt villedende å ikke nevne det, synes jeg.

Eksempelvis: Sommer, 20 grader, vindstille, E6 mot Gøteborg. Ligger i fartsgrense, samt +10km/t der det er 100/110/120. Da kommer man lett 30 mil?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Fart har mye å si :) Spesielt på høy SUV uten de beste aerodynamiske egenskapene.
IX3 får mye skryt for god praktisk rekkevidde, men her er det kjørt en test i hhv 100 og 130km/t.

https://netherlandsnewslive.com/electric-bmw-ix3-range-measured-at-100-and-130-km-h/110564/

21,1 ved 100km/t og 29,8 ved 130km/t, 6,5 grader ute. Ikke særlig med vind og sikkert ganske flatt og god vei.

Det blir veldig bra med ferdigstilt 4-felt fra Moelv til Øyer om få år, men da er vi faktisk oppe i 18 mil med 100-110 sone hvor trafikken gjerne flyter i 120. Med litt vinter, kulde og stigning opp til destinasjon er en fort på IX50 før en kan kjøre med komfortabel buffer hele året uten å måtte sparekjøre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tromsø

Poenget mitt er at rekkevidden til e50 ikke er så gal hvis man har 19" hjul og ikke masse ekstra utstyr, i vert fall for oss og de alle fleste nordmenn skulle jeg tro.

Men ja på etron og andre biler som har rimelig høyt luftmotstand (sammenlignet med Teslas biler) spiller farten en stor rolle! Og her i Troms er det jo vanskelig å få kjørt raskere enn 90 km/t...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Sitat fra: z4rd på torsdag 25. mars 2021, klokken 18:03
Lett over 300km med e50? Da skal du ha passe lav snittfart :) Blir litt villedende å ikke nevne det, synes jeg.

Eksempelvis: Sommer, 20 grader, vindstille, E6 mot Gøteborg. Ligger i fartsgrense, samt +10km/t der det er 100/110/120. Da kommer man lett 30 mil?

Nei, men da kan du lade 10-15 minutter en rekke forskjellige steder. Halvveis, på Ionity Strømstad f.eks, mens du kjøper en is. Is er godt. 8) Og passe på å velge et hotell med destinasjonslader.

Hvis dette er en type tur du ikke tar hvert år engang, så er det kanskje til å leve med, for å få den største og mest komfortable bilen med mest bakkeklaring osv. denne klassen? Hver enkelt må vurdere sitt behov, men jeg mener den fremdeles både 50 og 55 tilbyr en unik pakke.

På ren landevei, type Norgesferie sommertid, er 30 mil med e-tron 50 i høyeste grad realistisk. Teslabjørn kom 31,8 mil i 90 km/t konstant med e-tron 50 Sportback. Jeg har kjørt over 43 mil med e-tron 55 veteran et par ganger. Bla. Oslo-Hafjell-Oslo via Gjøvik og Oslo-Kongsvinger-Elverum-Gjøvik-Oslo uten lengre stopp. Med 20-tommers hjul og AC på uten å sinke trafikken, naturligvis.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Så nettopp prisliste til iX og det er ikke fully charged som har over 400 km, det er kun basisversjon. Tallene kommer i mai/juni.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Leste noe om 21 eller 22-tommers felger som standard, det gjør litt vondt i elbilhjertet. Ikke sikkert de er så brede da, da spiller det mindre rolle for forbruket, men det er neppe heldig for komforten. Selv om den sikkert også blir tilfredsstillende.

Har som sagt stor tro på bilen, og iX 40 vil utvilsomt være et godt alternativ til alle som synes rekkevidden på e-tron 50 er for liten mens en velutstyrt e-tron 55 blir for dyr. Det er helt sikkert et marked for iX 50 også, men det var dette med bagasjeromsplassen da.. Er jo nesten så man kan kjøpe en Porsche Taycan  Cross Turismo i stedet. Selv om at det blir hakket mindre troverdig at man gjør det for familien. :) Mens alle andre kan få en en e-tron 50 som har mer plass og potensielt raskere lading til en lavere pris enn iX 40.

(En LITEN digresjon i forhold til hjuldimensjoner. Det kommer det nok til å bli en del utslag av dette i de første testene av ID.4. Mange av dem ruller på 21-tommers 235/255 hjul.. Det vil høres, merkes over telehiv og ikke minst gi utslag på rekkevidden med hard sommergummi i kald vårluft. Uten sammenligning med BMW iX for øvrig. Teslabjørn skal kjøre ID.4 hele påsken, forhåpentligvis på vinterhjul. Selv om 20-tommerne vel har samme bredde som 21-tommer så er det mer- og mykere gummi. Digresjon slutt.)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Den minste dekkdimensjonen på iX er 20" dessverre. Det er synd at kontinentale trender innen "sportslighet" overføres til vårt land med så dårlig veistandard og grov asfalt.

Ad bagasjerom, vi så jo bilder fra SupercarBlonde sin video. Spørsmålet er hvor mye spiser bakluken av bagasjeplassen? Bilen er tross alt 5 meter lang, lenger enn e-tron. på sidebilder ser det ut som bagasjeluken er nesten 20 cm bred. Kan den allikevel være så slank at man kan laste mye?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

I den digresjonen glemte du at TB også skal kjøre med sedvanlig lavt lufttrykk. Slik som han pleier å gjøre.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

BMW iX har (endelig!!) ett brukanes hengerfeste (2500kg), men ett helt merkelig lite bagasjerom, og en hinsides pris egentlig... men forventet egentlig ikke akkurat lave priser heller, når man ser hvor de landet i priser på ix3.

Men e-tron framstår nok som en ganske attraktiv pakke, med unntak av rekkevidden kanskje.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på mandag 29. mars 2021, klokken 13:27
BMW iX har (endelig!!) ett brukanes hengerfeste (2500kg), men ett helt merkelig lite bagasjerom, og en hinsides pris egentlig... men forventet egentlig ikke akkurat lave priser heller, når man ser hvor de landet i priser på ix3.

Men e-tron framstår nok som en ganske attraktiv pakke, med unntak av rekkevidden kanskje.
Synes da den er priset bedre enn etron. Vesentlig bedre rekkevidde til ca samme pris. Mye mere moderne og attraktivt interiør. Utvendig er etron "enda en Audi", iX er ihvertfall noe annerledes. Tror den blir ganske bra IRL.

Eneste som er mere attraktivt med etron er bagasjeplassen. Ikke alle trenger mere enn 500l. Folk kjører jo rundt med GLE plug-in hybrid og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Ja, det er feil å si at de er "hinsides priset"
Ix50 koster akkurat det samme som en tilsvarende motorisert X5(M50) om man trekker fra avgift og moms.

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA