Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW iX får lavere pris enn Audi e-tron. Er det mulig at det blir reflektert i prisen på Audien?

Startet av milander, tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:59

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. mars 2021, klokken 14:19
Sitat fra: Radial på mandag 29. mars 2021, klokken 13:27
BMW iX har (endelig!!) ett brukanes hengerfeste (2500kg), men ett helt merkelig lite bagasjerom, og en hinsides pris egentlig... men forventet egentlig ikke akkurat lave priser heller, når man ser hvor de landet i priser på ix3.

Men e-tron framstår nok som en ganske attraktiv pakke, med unntak av rekkevidden kanskje.
Synes da den er priset bedre enn etron. Vesentlig bedre rekkevidde til ca samme pris. Mye mere moderne og attraktivt interiør. Utvendig er etron "enda en Audi", iX er ihvertfall noe annerledes. Tror den blir ganske bra IRL.

Eneste som er mere attraktivt med etron er bagasjeplassen. Ikke alle trenger mere enn 500l. Folk kjører jo rundt med GLE plug-in hybrid og.

Har tenkt at e-tron og iX har omtrent samme rekkevidde til samme pris, jeg.. Både iX 40 og e-tron 55 koster vel rundt 830' ok spekket m. vinterhjul. E-tron muligens litt mer på fully charged- nivå? Vet ikke om iX har luftfjæring f.eks, men regner med at hengerfeste er inkludert. e-tron 50 er i alle fall vesentlig billigere enn disse, mens iX 50 er vesentlig dyrere.

e-tron 55 lader litt raskere over er større område enn iX 40 og større batteri. Så det er jo litt mer attraktivt. Blir spennende om iX 40 har såpass mye lavere forbruk i praksis at den likevel har samme rekkevidde. I så fall må den koble ut én motor mye av tiden og ha lavere forbruk enn Model X. Men fremdeles vil et stort batteri være en fordel vinterstid, når en stor andel går til oppvarming. Det er mer attraktivt i mine øyne.

I forhold til design er meningene om iX høyst delte, men jeg er enig i at den er forfriskende. Litt derfor jeg var klar for å bytte selv, frem til jeg fikk høre om bagasjerommet. Noe av grunnen til at e-tron er mer tradisjonell er nok at den har vært på markedet i snart tre år, og faktisk nærmer seg facelift når iX kommer på veien. Jeg tror den bla. kommer med ny, lukket grill neste gang. Ellers har man jo Sportsback utgaven da. Den har også større bagasjeplass enn iX.

Man kommer ikke unna at de fleste som kjøper stor SUV ønsker stor plass. Ikke alle, men de fleste. iX 40 blir dermed først og fremst en konkurrent til XC40, ID.4, Q4, EQC og I-Pace. Og iX3, for de som vil ha BMW men ikke trenger firehjulstrekk. Og så tror jeg det vil bli solgt like mange Taycan Cross Turismo som iX 50.

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Radial

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 29. mars 2021, klokken 14:31
Ja, det er feil å si at de er "hinsides priset"
Ix50 koster akkurat det samme som en tilsvarende motorisert X5(M50) om man trekker fra avgift og moms.

Feil er det vel ikke, en ribba ix40 til 660k er veldig mye penger for folk flest, selv om denne ikke skal til denne gruppen kjøpere virker det som og vi aner ikke std-utstyret som følger med.

Men 799k for en ix40 , med under 40mil WLTP i 2022, er drøyt når prisene egentlig bør gå nedover når mva skal innføres innen 18mnd's tid... egentlig 🙂 men det er en BMW, de lager ikke billige biler og er sånn sett litt unnskyldt😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

E-tron har ikke så veldig mye bagasjeplass.

Vi får plass til det  samme vinterutsyret i en Model 3, Like ille trangt. 5 par slalomsko, 5 hjelmer, 1 uke med vinterklær. Måtte bruke det upraktiske rommet til reservehjul på etron alltid.

Testet en ID4. den har like mye plass i kupeen som etron, mer benplass faktisk bak. Litt smalere sete men bare litt mindre bred mellom dørene. benplassen bak kommer av at bagasjen er 8 cm mindre dyp enn etron. Det overrasket meg endel at plassen var så god i id4.

Et viktig mål er fra bagasjelokk til hodestøtte i høyde med hattehylla/gardin. Den er kort på etron og id4, men ser lengre ut på iX. Her kommer også Model 3 veldig bra ut.

Samt høyden fra gulv til hylla som også er veldig lav på etron. Der ser også iX lovende ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på tirsdag 30. mars 2021, klokken 00:58
E-tron har ikke så veldig mye bagasjeplass.

Vi får plass til det  samme vinterutsyret i en Model 3, Like ille trangt. 5 par slalomsko, 5 hjelmer, 1 uke med vinterklær. Måtte bruke det upraktiske rommet til reservehjul på etron alltid.

Vel er bagasjerommet i Model 3 er overraskende romlig. Jeg opplever imidlertid plassen i e-tron som mer på størrelse med Model S facelift, men mer praktisk naturligvis.
https://m.youtube.com/watch?v=2OM1UsEAPe4

Du virker veldig sint på e-tron @daktari, men det er fortsatt ingen elbiler som har større VDA mål så vidt jeg vet. Med unntak av Model X og S, men førstnevnte har ikke delingsnett og sistnevnte ikke hengerfeste eller plass til hundebur eller store gjenstander. e-tron har plass til en vaskemaskin uten å legge ned setene eller å ta ut gulvplata.

Forstår heller ikke hva som er så galt med rommet under gulvet. Fint å legge ting du sannsynligvis ikke kommer til trenge helt innerst og en stor kabelkveil der reservehjulet ellers kan være. Jeg har skrudd ut «pinnen» for å holde hjulet på plass og har en Type 2 kabel og Juice Booster med 10 meter, tykk (22 kW) skjøteledning der. Resterende plass fyller jeg opp med sko, skisko eller flytevester når bilen skal pakkes full. Eller hvis jeg har ting jeg ønsker å skjule. Så er det den uttakbare plastbrønnen, som med fordel kan fylles med drikkevarer, sånn at man slipper søl ved lekkasje. Hadde en ølboks i bagasjen på Model S'en en gang, som sprang lekk over Haukeli. Den bilen lukter russebil den dag i dag. :) Brønnen kan også med fordel brukes til fisk, reker, eller andre ting som kan lekke/lukte eller er vått. Nå til påskefjellet, fikk jeg i tillegg til ovennevnte kabler, jekk, dekkreparasjonssett, slepetau, hengerfeste og fem par sko plass til 10 stk. 1,5 liter mineralvann 2 stk. kartonger med vin under gulvet. Vet ikke om hverken BMW iX eller Model 3 slår det. Kal det gjerne upraktisk. ;)

I tillegg har e-tron i motsetning til iX en romslig frunk med plass til en stor duffelbag, vadere/våtdrakt eller tre-fire matposer. Ev. mer drikkevarer. Jeg har Bluetooth termometer der for å holde kontroll på temperaturen. Bagasjerommet i e-tron forøvrig trenger ingen nærmere forklaring. Det er firkantet og praktisk, men i seg selv ikke egnet til å imponere noen som kommer fra stor fossilbil. https://elbil.no/hvilken-elektrisk-suv-vinner-bagasjerommet/

e-tron har imidlertid markedets beste delingsnett, som avlaster seteryggen om du trekker det helt ned, for best mulig sikkerhet.  (Noen er kanskje ikke så nøye med dette.. Men les f.eks. denne saken https://www.tv2.no/a/7269560/ om 15 kg. hundefor som har gått gjennom seteryggen og folk som har blitt spiddet av ski som er fraktet inni bilen, eller denne https://www.vg.no/nyheter/i/R91Al8/ber-vegvesenet-se-paa-regelverket-etter-doedsulykken-i-volda )
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Ja, S og etron er littegrann større men det er bare noen cm. På 3ern fikk jeg plass til 4 par slalomsko under gølvet, 2 voksne og 2 barn.
iX mangler frunk, og det kan bli et problem hvis plassen ikke kompenseres et annet sted.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

z4rd

Romslig frunk? Plass til stor duffelbag?
Hvordan får man tilgang til/åpnet frunken btw? Ganske plundrete sammenlignet med noen andre. Men det sier du ingenting om :)

Model S har ikke plass til hundebur? Du kan gjerne Google "Model S hundebur" og se på bilder av noen løsninger. Tesla har også "Dog Mode" ;) Men man kan nok ikke frakte vaskemaskin bak i Model S. Det er riktig, men i Model X går det fint.

Man får også delingsnett/gitter til Model X/S om man ønsker dette. Hvis man frakter små gjenstander som kan fly over seteryggen så er det plenty plass under gulvplater og i frunk. Større gjenstander, som kofferter og bager vil ikke fly over seteryggen. Også finnes det kroker på gulv/hjørner for å feste bagasjen, med eller uten nett.

Føler at du, elektro, (ofte) lager storm i et vannglass når det kommer til "manglene" til Tesla, mens du på samme tid er kreativ og raus med Audi sine løsninger :)

Jeg tror iX kommer til å bli helt kurant for de fleste, på linje med e-tron, Model S, iX3 osv. Hvis man har sære behov når det kommer til oppbevaringsplass, så er det stort sett Model X 5-seter som gjelder.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 29. mars 2021, klokken 22:22
Har tenkt at e-tron og iX har omtrent samme rekkevidde til samme pris, jeg.. Både iX 40 og e-tron 55 koster vel rundt 830' ok spekket m. vinterhjul. E-tron muligens litt mer på fully charged- nivå? Vet ikke om iX har luftfjæring f.eks, men regner med at hengerfeste er inkludert. e-tron 50 er i alle fall vesentlig billigere enn disse, mens iX 50 er vesentlig dyrere.
Prøvde å spesifisere en etron 55 til lik spec som iX Fully Charged. Dvs med 21" hjul, HUD, de råeste lysene, hengerfeste, S-line interiør, comfort access og assistentsystemer. Uten oppgraderete seter, night vision eller oppgradert lydanlegg. Kom på 994500,-. Nå kjenner jeg ikke så detaljert utstyret i iX FC, så kanskje prisen skulle vært 900k. Men +- 50k er jeg temmelig sikker på.

Dvs etron 55 konkurrerer med iX50 på pris, og iX40 på ytelse / rekkevidde. Man skal være rimelig avhengig av den ekstra bagasjeplassen etron for å velge den IMO.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: z4rd på tirsdag 30. mars 2021, klokken 12:17
Føler at du, elektro, (ofte) lager storm i et vannglass når det kommer til "manglene" til Tesla, mens du på samme tid er kreativ og raus med Audi sine løsninger :)
eller
SitatFøler at du, z4rd, (ofte) lager storm i et vannglass når det kommer til "manglene" til Audi, mens du på samme tid er kreativ og raus med Teslas sine løsninger.  :D.

Finnes vel fans av alle typer bilmerker... Men jeg har sagt det før: La heller hesten få beholde sine skylapper.  :o
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Blir litt usikker på om denne var myntet på meg, men er noe av det jeg har påpekt her vært feil fra et objektivt standpunkt - sammenlignet med de mer eller mindre løse påstandene som jeg svarte på?

credit where credit's due eller æres den som æres bør er mitt mantra i alle fall. Har eid fire ganger så mange Audi som Tesla, og like mange BMW som Tesla. Har ikke problemer med noen av merkene, og er heller ikke gift med noen av de :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA