Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

14 dagers prøveperiode EAP

Startet av thopau, onsdag 17. mars 2021, klokken 17:51

« forrige - neste »

thopau

Fikk en e-post fra Tesla nå nettopp om at jeg har fått en 14 dagers gratis prøveperiode for EAP. Flere som har fått den? Har ikke vært ute i bilen og sjekka, men appen får ikke kontakt med bilen så jeg antar at det har skjedd noe i kulissene ;)

Kjetil1986

Kult! Har ikke mottatt noen mail selv. Men kanskje det kommer etterhvert  :+1:
Model 3 long range 2021

z4rd

Fikk den i dag jeg også. Fått Summon i appen helt uten videre.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

thopau

Da jeg kom ned i bilen stod viftene mine på fullt med kald luft og skjermen var av, så den holdt vel på med noe.
Jeg sjekket i menyen og det står at jeg har EAP frem til 31. mars.
Tok så en liten tur på motorvei, men fikk ikke blinklys til å aktivere filskifte. Stoppet så for å vaske bilen og da jeg var ferdig hadde bilen igjen gått til svart skjerm og Tesla logo. Fungerte heller ikke med automatisk filskifte denne gangen heller.
Spennende å se hva som skjer de neste gangene jeg setter meg inn i bilen  ;)

z4rd

Hvordan aktiverte du blinklysene? Lett trykk (som aktiverer tre stk blink), eller dro du hendelen opp/ned i "låst" posisjon som normalt gir permanent blinking? Tror også at du må gå i menyen til Autopilot og derfra aktivere funksjonen. Det er trolig ikke aktivert iht profilen din i bilen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

yurgh

Ifht vanlig autopilot/autostyring, er EAP bedre til å holde plassering i veibanen på litt svingete veier? Eller er det bare navigering/feltskifte og summon som er ekstra?

Woodbear

Du må inn i menyene og konfigurere alt.
En ting til som er viktig er innstillingen altid starte navigere på autopilot
Hvis ikke må du manuelt skru det på hver gang 🙈
2021 model 3 hvit performance.

thopau

Sitat fra: yurgh på torsdag 18. mars 2021, klokken 06:15
Ifht vanlig autopilot/autostyring, er EAP bedre til å holde plassering i veibanen på litt svingete veier? Eller er det bare navigering/feltskifte og summon som er ekstra?

Har ikke lagt merke til noen annerledes verken dårligere eller bedre på svingete veier, men på motorvei var den tilnærmet lik som før.

thopau

Sitat fra: z4rd på onsdag 17. mars 2021, klokken 19:13
Hvordan aktiverte du blinklysene? Lett trykk (som aktiverer tre stk blink), eller dro du hendelen opp/ned i "låst" posisjon som normalt gir permanent blinking? Tror også at du må gå i menyen til Autopilot og derfra aktivere funksjonen. Det er trolig ikke aktivert iht profilen din i bilen.

Måtte ikke aktivere noe som helst og i dag morges fungerte det som forventet. Da jeg prøvde tidligere prøvde jeg både halv og full låsing på spaken. I dag merket jeg at det kun fungerer med full låsing, så da har jeg lært det :)

Macnus

Har hatt såkalt FSD ei stund, og før det EAP. Min helt ærlige mening - bortkastede penger.
Jeg måtte bestille med EAP for å få med Autopilot den gangen, og fikk FSD etterpå pga prisnedgang på bilen.
Etter å ha prøvd alt dette over tid, har jeg gjort meg noen erfaringer :
Autopilot (altså cruise control med styrehjelp som alle vet) er behagelig så lenge det er merker i veien. Denne vil jeg ha, behagelig på langtur, og på motorvei. :)

Phantom Brake og misvisende hastigheter får du uansett pakke. :P

Eneste forskjell i dag mellom Autopilot og EAP er vel summon og navigering på Autopilot. Summon har jeg prøvd, men aldri funnet bruk for, selv på overfylte parkeringsplasser. Går for tregt og rykkete til at det er noen praktisk nyttig bruk for min del ihvertfall.

Navigering på autopilot (NOA) er noe forb%¤#a dritt. På autopilot holder den ihvertfall nogenlunde samme hastighet selv om fartsskiltene forandrer seg, men på NOA lever den virkelig sitt eget liv. Og i 90% av tilfellene må du uansett selv ta over å svinge av da det som regel kommer "Navigering på Autopilot støttes ikke" fordi den takler ikke avkjørsler som ikke er rene, fine og enkle veier. Ja, og bortsett fra at den har prøvd å drepe meg et par ganger med å svinge av for tidlig inn på busslomme 100 meter før selve avkjørselen.. :o

Og filskifte på Autopilot er noe du selv må iverksette med blinklys, men i tett trafikk avbryter den ofte, i tillegg til at det blir alt for tregt og usikkert. Har opplevd flere ganger at den "hiver" bilen tilbake fordi den mener og tror at det var en hindring i veibanen du skal over i, eller at den synes den bilen bak/foran deg er for tett på. Så når jeg har kjørt på Autopilot, slår jeg den av, blinker og svinger selv, før jeg slår den på igjen. Og ja, jeg har lekt meg frem med forskjellige innstillinger osv, men i bunn og grunn er det dyre funksjoner som har lite praktisk nytte.

Så det med at "dette blir bedre med tiden, bilen lærer" osv. Vel, det er mulig, men med den farta som Tesla har hatt til nå, selv med så mange biler og kjørte km, virker det fryktelig høyt opp og langt frem. Snedig da altså, at andre bilmerker får til autostyringen bedre enn Tesla, uten såkalt maskinlæring.

Hørtes fryktelig negativt ut det her, men det er nå min erfaring.  ;D

Jeg har gått fra "det vil jeg ha" og at "Elon sier det kommer snart", og "det holder verdien på bilen", til å innse at mye er et skapt behov for noe som ikke helt er der enda. ::)

ToWalkOrDrive

Macnus, Det kan være at hardware på Model 3 solgt i den senere tid er bedre enn det var da vi som måtte bestille med EAP i 2019 for i det hele tatt få adaptiv cruise control. Ser særlig på regnsensoren at den er noe skit, men kanskje den da og ser veien bedre? Det med fartsgrenser og Autopilot får de funksjonene til å være totalt bortkastet for min del. Men Summon har jeg faktisk brukt en del ganger når jeg må flytte bilen et par meter foran garasjen osv. Tipper det er enda mer nyttig for de som bor i trangere byer, som absolutt må parkere nært inngangsdøren på butikken.
Tesla Model Y                         2021-

Macnus

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 18. mars 2021, klokken 15:58
Macnus, Det kan være at hardware på Model 3 solgt i den senere tid er bedre enn det var da vi som måtte bestille med EAP i 2019 for i det hele tatt få adaptiv cruise control. Ser særlig på regnsensoren at den er noe skit, men kanskje den da og ser veien bedre? Det med fartsgrenser og Autopilot får de funksjonene til å være totalt bortkastet for min del. Men Summon har jeg faktisk brukt en del ganger når jeg må flytte bilen et par meter foran garasjen osv. Tipper det er enda mer nyttig for de som bor i trangere byer, som absolutt må parkere nært inngangsdøren på butikken.
Har siste Hardware (HW3), fikk satt inn ny i fjor, og skal være oppdatert alt i den henseende. Fortsatt like skuffa.. :P

sjokomelk

Programvaren som kjører er fortsatt den samme uansett hvilken hardware du har. Så det er ingen forskjell enn så lenge.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

trykkertor

Jamme glad jeg fikk prøve dette gratis. For min del er hele pakken ubrukelig.
Tidligere tenkte jeg at jeg kunne være villig til å betale +/-5.000,- for summonfunksjonen alene.
Dette både med hensyn til å trille bilen frem hvis det er blitt parkert trangt etter jeg forlot bilen.
Og mest fordi jeg i mange tilfeller kommer ut i carport iført full mc-utrustning, og seg jeg må inn i bilen, kjøre den 3 meter frem for å få mc ut av boden bak.

Summon er håpløst dårlig. Jeg har fått den til å virke på en parkeringsplass med ingen biler på sidene.
Prøvde den på jobb i dag hvor jeg parkerer i det daglige. Summon ga opp, og lot meg ikke bringe bilen frem fra en medium trang parkeringsplass.

Prøvde å få bilen frem fra å sperre døren til boden hjemme. Den klarte første meter ok, ble usikker, står i ro, svinger høyre, venstre og gir opp.
Glemmesak å skulle få bilen til å rygge meteren tilbake også.

Takk for at jeg sparte meg en masse frustrasjon og en potensielt god sjatt penger. Dette fungerer ikke til mitt bruk.

Handyman

Sitat fra: trykkertor på fredag 19. mars 2021, klokken 21:06
Jamme glad jeg fikk prøve dette gratis. For min del er hele pakken ubrukelig.
Tidligere tenkte jeg at jeg kunne være villig til å betale +/-5.000,- for summonfunksjonen alene.
Dette både med hensyn til å trille bilen frem hvis det er blitt parkert trangt etter jeg forlot bilen.
Og mest fordi jeg i mange tilfeller kommer ut i carport iført full mc-utrustning, og seg jeg må inn i bilen, kjøre den 3 meter frem for å få mc ut av boden bak.

Summon er håpløst dårlig. Jeg har fått den til å virke på en parkeringsplass med ingen biler på sidene.
Prøvde den på jobb i dag hvor jeg parkerer i det daglige. Summon ga opp, og lot meg ikke bringe bilen frem fra en medium trang parkeringsplass.

Prøvde å få bilen frem fra å sperre døren til boden hjemme. Den klarte første meter ok, ble usikker, står i ro, svinger høyre, venstre og gir opp.
Glemmesak å skulle få bilen til å rygge meteren tilbake også.

Takk for at jeg sparte meg en masse frustrasjon og en potensielt god sjatt penger. Dette fungerer ikke til mitt bruk.
Hvis jeg sammenlinker dette med mine erfaringer, vil jeg påstå at det må være noe galt med bilen din. Hos meg funker det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA