Kan regningen på lading stemme? (Hybrid)

Startet av Joheho93, mandag 15. mars 2021, klokken 00:48

« forrige - neste »

Joheho93

Bil: 2021 volvo s60 hybrid, 5 mil rekkevidde på strøm.
Jeg tømte batteriet på denne de fleste hverdager i perioden, og den står som regel i laderen. Bilen har ett batteri på ca 9kwh.
Lading er personlig, men styret i sameiet får en egen faktura som går til den det gjelder. Siden alt er nytt har det i en denne perioden blitt betalt av utbygger (strøm og nettleie(?)vil jeg tro). På Deka Hjemmeladeren min sto det i overkant av ca 110.000 (kw/h?) I slutten av desember, og for dette fikk jeg en regning på
3000kr. Jeg synes dette virker mye ut, spesielt når googler at rene elbiler typisk bruker 2-400kr i mnd på strøm, mens jeg har en hybrid som både lader tregt og har ett lite batteri. Jeg regner jo med at elbilladeren måler hvor mye strøm som går til bilen, og ikke noe annet? Jeg har fått beskjed om at utbygger sier at de fakturerte oss svært billig, og at det vil bli dyrere når vi får faktura direkte. Virker alt ut til å stemme her synes dere? På forhånd takk!

Vidar_S

Nå klarer jeg ikke helt lese ut fra det du skriver hvor lang periode vi snakker om og hva nevnte faktura skal dekke, men jeg hadde nok uansett bedt om en litt mer spesifisert faktura enn kun et kronebeløp (om det er alt du har fått).

KjellG

Siden du får egen faktura med «personlig lading», så må dette enten avregnes vie en egen måler et sted, hvor står den? Mater denne måleren kun det punktet du henter ladestrøm fra? Er det kun du som bruker dette ladeuttaket?  Hva sto måleren på ved periodens start og slutt?

Alternativt er det ingen egen måler. Regningen baseres på en eller annen antagelse om strømuttak. Hva består denne antagelsen i? Hva er inngangsparameterne?

En ser at det kan reises endel spørsmål.

Ad strømforbruk. Om en regner at en elbil kjøres 12.000 km/år, 1000km/mnd = 100 mil/mnd og bilen bruker 2kWh/mil ender en opp med ca 200kr/mnd så det stemmer nok.

Med 9kWh batteri som lades én gang pr døgn, ender en med 9*30=270kWh/mnd = ca 550kr/mnd.

RJK

Husk at prisen du betaler fra eget hjem, kun dekker faktisk strøm og nettleie, og da ca 1 kr kWh i snitt. I et borettslag dekker du ofte mere enn dette, men hvor mye mere kommer jo an på om du har hatt kostnader til ladepunkt og montering som engangspris og dekker fort 2 kr/kWh for selve strømmen.

Her oppfatter jeg det som at du har ladet 110 000 Wh = 110 kWh, som delt på 9 gir 12,22 dager med lading, eller ikke fullt 3 uker á 5 arbeidsdager. Kan det stemme?

I tilfelle er selve strømkostnaden ved 2 kr/kWh lik 220 kroner. Effektavgifter kan og ha kommet på toppen av dette. Da har du i tilfelle endel kroner du ikke vet hva du eventuelt skal betale for.

Som Vidar_S skriver, så er det grunnlag for å be om en mer spesifisert oversikt for fakturagrunnlaget. Det kan jo være en logisk grunn til at den er så høy for eventuelt så lite strøm.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: KjellG på mandag 15. mars 2021, klokken 01:40
Siden du får egen faktura med «personlig lading», så må dette enten avregnes vie en egen måler et sted, hvor står den? Mater denne måleren kun det punktet du henter ladestrøm fra? Er det kun du som bruker dette ladeuttaket?  Hva sto måleren på ved periodens start og slutt?

Alternativt er det ingen egen måler. Regningen baseres på en eller annen antagelse om strømuttak. Hva består denne antagelsen i? Hva er inngangsparameterne?

En ser at det kan reises endel spørsmål.

Ad strømforbruk. Om en regner at en elbil kjøres 12.000 km/år, 1000km/mnd = 100 mil/mnd og bilen bruker 2kWh/mil ender en opp med ca 200kr/mnd så det stemmer nok.

Med 9kWh batteri som lades én gang pr døgn, ender en med 9*30=270kWh/mnd = ca 550kr/mnd.

Tror du må korrigere til 22 dager fremfor 30 dager, da det virker som han kun har den kjøringen på hverdager, og ikke helg.

Da skulle det bli 9*22=198 kWh/måned, og da en kostnad mer lik 403 kr/måned med den pris per kWh du regner ut fra.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA