Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilder av Leifene i Norge

Startet av Smarties, fredag 06. juli 2012, klokken 17:32

« forrige - neste »

Smarties

Hei! Som den stolte, glade eier av min første el-bil har jeg etter to uker en rekke spørsmål, og blir litt forvirret i jungelen av informasjon.

Jeg skal på reise tre uker i vinter og lurer på hva jeg gjør med bilen da, sånn i forhold til batteriet i sprengkulda. Bør jeg lade den til 50%  før jeg drar og la det være med det, eller bør jeg sette på varmeren noen timer hver dag med timer? Eller bør jeg sette den et frostsikkert sted?

Kanskje veldig dumt spørsmål, men ble litt i stuss da jeg leste instruksjonsboka om nettopp dette med å la bilen stå lenge i kuldeperioder.

Noen som kan hjelpe en Leaf-amatør?   :D
Nissan Leaf i Lillestrøm-området.
Digger å være elbil-kjører! :)

Mortenmann

Sitat fra: Smarties på tirsdag 12. juni 2012, klokken 21:58Hei! Som den stolte, glade eier av min første el-bil har jeg etter to uker en rekke spørsmål, og blir litt forvirret i jungelen av informasjon.

Jeg skal på reise tre uker i vinter og lurer på hva jeg gjør med bilen da, sånn i forhold til batteriet i sprengkulda. Bør jeg lade den til 50%  før jeg drar og la det være med det, eller bør jeg sette på varmeren noen timer hver dag med timer? Eller bør jeg sette den et frostsikkert sted?

Kanskje veldig dumt spørsmål, men ble litt i stuss da jeg leste instruksjonsboka om nettopp dette med å la bilen stå lenge i kuldeperioder.

Noen som kan hjelpe en Leaf-amatør?   :D
Artig problemstilling :-)
Som du vet er det batterivarme på Leafen. Den slår inn på en eller annen kuldegrad. Jeg vet ikke hvilket batteri som gir varme til batteribakken, dersom det er 12v batteriet under panseret holder det vel med en løs batterilader tilkoblet. Dersom det er hovedpakken som gir strømmen må nok bilen stå tilkoblet ladestrøm hele veien. Du kan imidlertid stille timeren slik at du ikke får mer enn 80%.
Alt dette står det om i brukermanualen så vidt jeg husker?
SølvLeaf

gbzdoc

Sett på timer for kun 80% lading som gjelder hele uka med tid 00:00 på både start og stopp. La bilen stå tilkoblet strøm.

Noen har opplevd at 12v batteriet ikke liker å stå lenge så kan tenkes en C-Tek lader eller liknende på 12v batterier kan spare deg for litt oppstartsproblemer når du er tilbake.

(Har du bil med solcellepanel og bilen skal stå ute, og du ikke bor i Tromsø eller lenger nord, så trenger du neppe å tenke på det...)

Som nevnt over så har bilen batterivarmer som trer i kraft hvis den synker under -17 (mener jeg å huske). Den trekker evt. strøm fra fremdeiftsbatteriet, eller fra nettstrøm om bilen står tilkoblet.

Aspiranten

Lån den vekk til venner og gjør dem avhengige på elektromotoren :)

Jeg hadde ikke sjanset på at Leafen klarte å stå parkert så lenge. Det har vært for mange "oh shit" hendelser til at jeg stoler på at teknikken tåler å stå parkert. Biler som ikke vil starte osv. etterpå. Nei, tør ikke.  :)
Nissan Leaf

gbzdoc

Om den ikke "starter" så er jo som regel 12v batteriet problemet. Er jo bare å lade det noen timer så er du i gang igjen.

Men helt enig, lån bort bilen til noen! :)

mariowing

Du skriver jo ikke hvor du skal la bilen stå, men hvis det er hjemme hos deg selv så vill jeg skrudd av alle timere, latt den stå med omtrent 50% ladenivå og ladekontakten tilkoblet.

Bilen vil da selv kunne slå på batterivarmen hvis det blir kjempekaldt og den vil også selv lade batteriet dersom ladenivået faller under et eller annet minimumsnivå som bilen selv vet. Personlig ville jeg ikke bekymret meg for dette i det hele tatt, forutsatt at du har mulighet til å la bilen stå tilkoblet strømnettet.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Elmo

Nå har ikke jeg Leaf selv :( (enda?), men jeg har lest det meste som er skrevet her og der.

Var det ikke så at 12v batteriet ikke blir ladet mens bilen står, uansett om den er tilkoblet 230v eller ikke, til tross for at den faktisk bruker strøm derfra ???
I så fall bør du koble på en ekstern blylader (feks Ctek Zafir 45) for å holde 12v batteriet ved like.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

BE

Sitat fra: mariowing på onsdag 13. juni 2012, klokken 14:19
*****skrudd av alle timere, latt den stå med omtrent 50% ladenivå og ladekontakten tilkoblet.***
Hvordan får du til dette?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Smarties

Takk for alle svar så langt! Jeg bor på Østlandet og har solcelle, men tenkte jeg skulle sette den i en garasje. Kanskje la være å lukke døra for lading? ;)


Jeg har også mulighet til å sette den i et frostsikkert rom, kanskje jeg burde gå for det?

For det er vel ikke noe problem at bilen står uvirksom i tre uker så lenge det ikke er kaldt? Eller  ???

:)
Nissan Leaf i Lillestrøm-området.
Digger å være elbil-kjører! :)

vangli

Dersom du har strøm tilkoblet vil det enkleste være å å sette ladingen til 80% via timeren med samme fra til klokkeslett. Effekten av dette er at bilen lader til 80%, for deretter å avslutte ladingen. Oppvarming av batteriet for å holde det mellom -17 og -10 grader Celsius vil da gå på nettstrømmen, samt at 12 V batteriet vedlikeholdslades en gang i uken. Jeg tror det skal gå greit.
Leaf eier fra 24/1-2012

jkirkebo

Sitat fra: vangli på onsdag 13. juni 2012, klokken 20:44
Dersom du har strøm tilkoblet vil det enkleste være å å sette ladingen til 80% via timeren med samme fra til klokkeslett. Effekten av dette er at bilen lader til 80%, for deretter å avslutte ladingen. Oppvarming av batteriet for å holde det mellom -17 og -10 grader Celsius vil da gå på nettstrømmen, samt at 12 V batteriet vedlikeholdslades en gang i uken. Jeg tror det skal gå greit.

Niks. 12V batteriet lades kun i tre tilfeller, med unntak av fra solcellepanelet:

- Når bilen er påm(ready)
- Når bilen lader
- Hver 5.dag når ladekabel ikke er tilkoblet

Om ladekabel er tilkoblet men bilen ikke lader fordi batteriet er fullt (evt. 80%) vil ikke 12V batteriet lades og dermed til slutt tappes. Dette kan løses på flere måter:

- Lad opp til 80% og ta ut kabelen. Batterivarmeren vil virke til batteriet er nede på 30%.
- Koble til vedlikeholdslader på 12V batteriet.
- Om SOC er lav, sett timer til å lade kun 10 min. pr. dag, til 80%. Da vil batteriet lades sakte opp og 12V lades hver dag. Denne metoden fungere spesielt fint på f.eks flyplasser, der man må ha lader tilkoblet for å få nok strøm inn på batteriet før man kommer tilbake. Evt. kan tiden økes til 20-30 min pr. dag om man ikke er så lenge borte, eller minkes til 10 min 1-2 ganger i uka om man er veldig lenge borte.
- Parker utendørs og håp på mye sol...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjeldsen

Hvis temperaturen er varmere enn -10 der bilen står parkert kan du trygt forlate den ca 50-60% ladet (5-7 streker på indikatoren) og ikke tilkoblet strøm. Batteriet har bedre av å stå med 50% lading enn 80% over et lengre tidsrom. Leafene forlater fabrikken med 40-50% lading har jeg lest. Ideelt for langtidslagring. Vi reiste til syden i 2 uker i januar med Leafen parkert i garasjen (mørkt og ingen virkning fra solpanelet) med ca 50% lading og ikke tilkoblet strøm. Minimumstemperaturen i garasjen var -5 i denne perioden. Da vi kom hjem fungerte alt som normalt. Tilsynelatende like mye strøm på batteriet og ingen problem med 12V. Sistnevnte blir også vedlikeholdsladet fra hovedbatteriet hvert 5. døgn i 5 minutter når bilen ikke er i bruk. Det kan virke som dette av en eller annen grunn ikke fungerer optimalt når bilen står tilkoblet strøm kontinuerlig og flere har opplevd utladet 12V.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

vangli

Litt arrestert der.  ::) Løsningen kan være å sette timeren til å lade til 80% noen minutter hver dag. Da vil også 12 volts batteriet samtidig få litt lading selv med strømmen tilkoblet. Forøvrig mener jeg at dette er en relativt alvorlig bug i Leafen. Tenke seg, gå tom for strøm mens bilen er avslått med strøm tilkoblet. Makan!!!!

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

TimeBandit

Greia er at 12V batteriet ikke blir vedlikeholdsladet dersom timeren kicker inn hver dag. Gjør som andre har sagt, parker bilen med 50/60% restkapasitet på batteriet. Sett på en timer (80%), men bare 1 dag i uka i noen minutter. Hovedbatteriet vil ikke tappes nevneverdig ettersom strøm til ev. batterioppvarming vil bli tatt fra EVSE, og bilen får stått lenge nok uforstyrret til at vedlikeholdslading av 12V batteriet vil bli utført automatisk.

TB
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

gbzdoc

At 12v batteriet ikke lades i det hele tatt selv om bilen er tilkoblet strøm så lenge hovedbatteriet ikke faktisk lades var jeg ikke klar over. Trodde det var samme hver 5. dag ladingen så lenge den var tilkoblet...

Men da er jo dette 100% designfeil...

Da ville jeg enten latt den stå ute tilkoblet strøm, eller i den oppvarmede garasjen ikke tilkoblet strøm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA