Hvor langt lån bør jeg ha for å sikre at jeg kan selge bilen uten restlån?

Startet av Joheho93, fredag 12. mars 2021, klokken 13:39

« forrige - neste »

Joheho93

Har bestemt meg for å ikke vente på TMY, og gå for en model 3 LR og kampanjen med 0.25% rente i 3 år.
Hvis jeg velger 8 år, er det sannsynlig at jeg kan selge bilen om 2,3 eller 4 år uten å ha restlån? 0 inskudd. Vet at dette blir gjetting men dere som har fulgt med litt kan sikkert si noe der.

Jeg ønsker aldri å sitte igjen med restlån igjen, har lært leksa mi der kan du si.
Ellers tar jeg gjerne i mot tips på om santander sin løsning med fast 1% er bedre, og den biten der hvis det fortsatt er mulig.
En annen ting, er det fordel å velge long range med tanke på verditap?

model3pw

Kun du kan jo svare på dette mht tilgjengelig cash fra inntekt.

Men om du klarer å betale 12650 kr hver mnd i 3 år så blir det som under.

DNB lar deg betale ned så mye ekstra på lånet du ønsker/klarer uansett hvor mange år lånet ditt er avtalt med dem. 10 år settes som standard og blir jo 7 år med "høy" (normal bil) rente. Du bør aldri kjøpe bil om ikke blir ferdig på 5 år som «økonomisk» best-practise. Med så lav rente som her er det nesten ingen vits å bli ferdig fortere enn 3 år på 0.25%. Det er mnds gebyret (100kr) og ikke renten de tjener på her som du kan se.

Joheho93

Takk for svar! Økonomien er ikke der at jeg klarer noe mer enn 7-8års nedbetaling da jeg har eneste inntekt i husstanden. Spørsmålet kunne nok vært stilt mye enklere: er det sannsynlig at jeg ikke får solgt bilen etter 3-5år uten å måtte betale restlån med en nedbetalingssum på 5200kr/mnd (litt mer i mnd etter det). Ett enda skarpere spørsmål kunne vært: hva går en '21 LR for på finn i 2025 med 80.000km kjørt? :)

1000kwh

Sitat fra: Joheho93 på fredag 12. mars 2021, klokken 20:04
Takk for svar! Økonomien er ikke der at jeg klarer noe mer enn 7-8års nedbetaling da jeg har eneste inntekt i husstanden. Spørsmålet kunne nok vært stilt mye enklere: er det sannsynlig at jeg ikke får solgt bilen etter 3-5år uten å måtte betale restlån med en nedbetalingssum på 5200kr/mnd (litt mer i mnd etter det). Ett enda skarpere spørsmål kunne vært: hva går en '21 LR for på finn i 2025 med 80.000km kjørt? :)
De første årene vil du jo ikke det. Når du har kjørt ut av forhandler så taper du jo mye bare der. Tar flere år å hente inn den kurven.

Ser du egentlig på en for dyr bil?

Joheho93

Jeg ser på en for dyr bil hvis du spør enhver med peiling på økonomi, men bytter bort en enda dyrere bil når det kommer til totale utgifter (leasing 2020 Volvo s60 hybrid R-design). Jeg kommer til å spare minst 2000kr/mnd på å bytte , mest på drivstoffutgifter.

Jeg kunne kjøpt en eldre bil, men har relativt stor angst for feil og utgifter ut over garanti. Jeg ser rett og slett ikke noen bedre og billigere løsning som:
Gjør meg fornøyd med bilen (det kunne sikkert en nissan leaf gjort også, men måtte tatt lån på den og med en høyere rente, og jeg er 197 høy. Du skjønner kanskje hvor jeg vil). Skal også sies at det er baby på vei, så leaf blir nok litt i minste laget.
Så i utgangspunktet tror jeg TM3 er en god bil jeg kan ha i en del år og være tilfreds. Jeg er også interessert i tech og den biten der.
Jeg vet ærlig talt ikke hvilken bil jeg kunne kjøpt for å huke av disse kravene:
*må ha plass til familie på tre til hyttetur (lang mann+bagasje)
* må være sikkert bilhold, og bilen må fungere omtrent hele tiden. Få uforutsette  utgifter.
*må kunne ta ta meg til nordnorge en gang i året, og camp mode gjør det enda mer aktuelt da det kan bli 20+ timer kjøring.

model3pw

Om du klarer å betale ned 4000 kr hver eneste mnd i tre år så vil du da ha restgjeld på ca 300.000. Ikke umulig du får solgt bilen for det ved normal km og da ende opp på 0. Men med en mindre nedbetaling enn det så ender du opp med gjeld.

Så spørs det om å sitte igjen med ingenting etter 3 år var verdt det. Ikke mye som er dyrere enn å ta alt nybiltapet som du gjør uten å ha bil igjen for det etter 3 år og starte fra scratch igjen med garantert enda mer tapt neste 3 år på neste bil ihvertfall (da vil renten på billån ha gått opp masse så du får betalt mindre på gjeld neste gang).

Joheho93

5200kr/mnd er ikke noe stort problem, har jo levd med det ett år pluss 2000kr i drivstoff samt dyrere forsikring. Det ble for dyrt. Ut over nevnte sum går det går det på bekostning av matbudsjett osv  :). Altså det høres veldig ut som jeg ønsker å selge bilen før jeg har kjøpt, det er ikke hensikten. Optimalt sett ønsker jeg å beholde bilen så lenge som mulig! Om bilen er i forutsigbar stand og behovet ikke har endret seg (større bil i verste fall), så har jeg den lenge! Jeg vet ikke hvor lenge en tesla forventes å leve før det koster omtrent koster mer enn bilens verdi å erstatte deler som må skiftes ut?

RJK

Har du økonomi til det og disiplin nok, ikke betal ned mer på billånet før 3-års-perioden er over og renten går opp, men sett heller pengene du kunne betalt ekstra, inn på en høyrentekonto.

Når renta går opp, da kan du bruke det oppsparte beløpet + renteinntekter til å betale inn en større del, og så fortsette å betale "mer enn du må".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 13. mars 2021, klokken 00:53
Har du økonomi til det og disiplin nok, ikke betal ned mer på billånet før 3-års-perioden er over og renten går opp, men sett heller pengene du kunne betalt ekstra, inn på en høyrentekonto.

Når renta går opp, da kan du bruke det oppsparte beløpet + renteinntekter til å betale inn en større del, og så fortsette å betale "mer enn du må".
Dette er ett godt råd. Har du kjørelengde i året under 20kkm, så planlegg med å ha bilen nærmere 5 år. Velg så 10 år nedbetaling, men sett av f.eks 5500,- i mnd for nedbetaling av bil. De første 3 årene betaler du bare det du får i avdrag fra DNB, og setter av overskytende på høyrente konto eller annet som gir avkastning. Når det har gått 3 år betaler du det du har spart ned på lånet, og så fortsetter du å betale ned 5500 i mnd. Da vil du nok ganske sikkert ikke sitte igjen med restgjeld ved salg etter 5 år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

model3pw

Ser ikke helt hvordan dere får noe ut av det rådet med mindre en gamler det på aksjer og skulle vinne (og ikke tape)...

Høyrentekonto idag ligger jo bare på 1.15% (beste jeg så). Dvs om man i beste fall hadde lånt hos DNB og satt inn 450.000kr ville man fått 4800,- per år før man trakk fra utgifter til lånet.

Om man i et tenkt scenario hadde kunnet betale kun renter og gebyr på DNB lånet (0,25% rente + 1200 kr året gebyr = ca 0,8% faktisk(effektiv) rente) så hadde 2400 kr året gått til utgifter slik at inntjening hadde vært 2400,- per år.

MEN: nå lar jo ikke DNB deg ha avdragsfritt kampanje billån, så avdraget minimum hadde blitt 1450,- pr måned + gebyr over (de første 3 år) om lånet settes til 25 år, altså utgift på 20.000,- per år. Ganske mye mer enn inntekt på «høyrente», så særlig drahjelp fikk man vel ikke.

z4rd

Er ikke noe å tjene på en slik løsning, men de store fordelene er at det er tilnærmet gratis å låne pengene + at man da har egenkapitalen tilgjengelig. Risikoen er også lav og styres egentlig av den enkeltes disiplin. Skal man utnytte dette på en god måte så fordrer det at man har andre ting på stell, samt utviser disiplin slik at man ikke bruker opp av egenkapitalen på annet forbruk.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Ferry

Sitat fra: model3pw på lørdag 13. mars 2021, klokken 08:54Høyrentekonto idag ligger jo bare på 1.15% (beste jeg så).

Høyrentekonto er et produkt som ikke finnes. Altså, navnet finnes jo, men det finnes ikke kontoer som gir høy rente. Det er fra lav og nedover. Skal man ha noe avkastning å snakke om, så må man bruke fondsparing, aksjer o.l. Men da med høyere risiko. Å ta opp billån for å spare i fond sitter nok langt inne for mange.

Joheho93

Tusen takk dere.
Jeg kommer til å velge 10 år og sette inn 2 til 5000 i fondsparing hver mnd. Etter 5 år vil jeg ha 120.000-150.000 om jeg setter inn laveste beløp. avhengig av avkastning og innskudd. Da tåler man ett restlån, om det skulle være tilfelle! Dette får bli en gylden mulighet til å bli flink til å spare👍

RJK

Sitat fra: model3pw på lørdag 13. mars 2021, klokken 08:54
Ser ikke helt hvordan dere får noe ut av det rådet med mindre en gamler det på aksjer og skulle vinne (og ikke tape)...

Høyrentekonto idag ligger jo bare på 1.15% (beste jeg så). Dvs om man i beste fall hadde lånt hos DNB og satt inn 450.000kr ville man fått 4800,- per år før man trakk fra utgifter til lånet.

Om man i et tenkt scenario hadde kunnet betale kun renter og gebyr på DNB lånet (0,25% rente + 1200 kr året gebyr = ca 0,8% faktisk(effektiv) rente) så hadde 2400 kr året gått til utgifter slik at inntjening hadde vært 2400,- per år.

MEN: nå lar jo ikke DNB deg ha avdragsfritt kampanje billån, så avdraget minimum hadde blitt 1450,- pr måned + gebyr over (de første 3 år) om lånet settes til 25 år, altså utgift på 20.000,- per år. Ganske mye mer enn inntekt på «høyrente», så særlig drahjelp fikk man vel ikke.

Glemte å nevne sikkerheten, om noe uforutsett skjer. Kom på at jeg skulle lagt det inn, etter at jeg hadde sendt inn, og lot derfor være å editere det inn. Betaler du inn på lånet, så har du ikke fleksibiliteten dette gir.

Vet jo ikke omstendigheten helt til trådstarter, men det er ikke utenkelig at skattefordelen ved å ha høyere lån i perioden er mer gunstig enn beskatning på formue, da personen kanskje har negativ formue, eller ihvertfall langt under frigrensen.

Uansett, penger spart er penger tjent, selv om det ikke er så veldig mange kronene det gjelder. Selvsagt vil fondssparing gi høyere avkastning, men det ville jeg ikke legge opp som hovedtipset. Men kunne selvsagt nevnt at det kan gi høyere avkastning, men at det har en viss høyere risiko.

Og spesielt nå i korona-tidene, vil risikoen kunne være endel større enn i et mer normalt marked. På den annen side kan selvsagt avkastningen bli større. Hovedpoenget her var sikkerhet, og å dra med seg det man kan tjene på å spare mens renta er lav.

Ser jo av siste svaret, at fondssparing er en risiko som ansees som greit nok for trådstarter. Så klapper meg på skuldra for å ha initiert den delen av diskusjonen. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

yurgh

Bli flink til å spare først, og kjøp ny bil senere. Kvitt deg med dyr leasingbil og tidligere restlån. Kjøp en brukt Leaf, eller en rimelig vanlig bil. Lån eller lei bil for langturen til nord. Så kan du kjøpe noe gøy når du har spart opp feks 100 tusen. Tilbud på bil kommer det hele tiden.

Det er veldig enkelt, men risikabelt, å bruke penger på forskudd - for du vet aldri (sikkert) hva som skjer rundt neste sving.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA