IONIQ 5 Transmission Disconnector

Startet av Rossifan46, fredag 12. mars 2021, klokken 12:15

« forrige - neste »

Rossifan46

Ser av denne Youtube-videoen at IONIQ 5 får en form for av-/på-kobling av front-motoren.

https://youtu.be/ddACMcLyAfY

Tanken er vel at dette vil redusere rullemotstanden permanentmagnet-motoren på fremakselen skaper når den ikke er i bruk. Som igjen gir lavere forbruk.
Blir spennende å se hvordan dette virker i praksis, både med tanke på forbruk og kjøredynamikk når bilen veksler mellom 2WD og 4WD.

Om jeg ikke tar feil løser Tesla dette (hvert fall på nyere Model S) ved å ha permanentmagnetmotor på framakselen og asynkronmotor på bakakselen. Asynkronmotoren lavere rullemotstand i "tomgang" enn en permanentmagnetmotor.
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

ElAlf

VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

elektro

Også spennende hvordan dette fungerer mht. regen. Hadde vært bra med winter mode med permanent firehjulstrekk. Hos Porsche kobler den vel bare ut motoren bak i Efficiency mode. På Model S var vel dette i alle fall tidligere avhengig av utetemperatur?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

feistydolphin

Ioniq 5 har jo et lite hjul på rattet for å velge drive mode. Går det an å håpe på en Snow Mode, som Palisade har?
https://m.youtube.com/watch?v=XjIcckrm3aQ

feistydolphin


Svolar

#5
Ioniq 5 har 605 nm mens konkurrenten id4 og audi etron q4 har 450 nm. Men omtrent like mange hester. Hvordan henger dette sammen?

600nm, det var vel det det var på p85´n min back in the days. Den var mer enn kvikk nok for meg  :police:

Ladetassen

«Horse power sells cars, torque moves them» het det i Statene, men det er faktisk helt feil. Effekten til en motor er intet annet enn moment x turtall. Putter du inn en girboks mister du tellinga.. El-motorer kan være mye mer forskjellig i effekt, turtall og moment enn forbrenningsmotorer, så opplysninger om moment har begrenset interesse.. Det enkleste er å forholde seg til effekt og stole på at produsenten har kommet fram til fornuftig utveksling og turtallsområde på motoren(e). Og de har de nok!

Olemann

Husk også at en bensinbil går like bra med 2 liter som med 50 liter på tanken. 
En elbil går ikke like bra med 2 kWt som med 50 kWt på tanken. 

MooCow

Sitat fra: Olemann på søndag 14. mars 2021, klokken 22:19
Husk også at en bensinbil går like bra med 2 liter som med 50 liter på tanken. 
En elbil går ikke like bra med 2 kWt som med 50 kWt på tanken.

Bensinbilen går bedre med mindre bensin på tanken ;)

power59

For en av de "utvalgte" med bekreftet reservasjon på Ioniq 5 så er Hyundais ny-gamle tilnærming til firehjulsdriftsystemet interessant. Skulle gjerne visst litt mere om hvordan dette fungerer i praksis.

Kobles systemet inn automatisk under fart når forholdene tilsier det - f.eks. ved hjulspinn, behov for stabilisering etc? Er en ev. automatisk innkobling av elektromotor fra stillstand til synkronisert hastighet hurtig nok?

Eller er det slik at vi manuelt kan velge å legge inn frontmotoren når vi synes det er nødvendig - og heller akseptere et dertil høyere energiforbruk for kanskje 2-10% av årlig kjøring?



hELgenen

#10
Sitat fra: power59 på onsdag 17. mars 2021, klokken 09:42
For en av de "utvalgte" med bekreftet reservasjon på Ioniq 5 så er Hyundais ny-gamle tilnærming til firehjulsdriftsystemet interessant. Skulle gjerne visst litt mere om hvordan dette fungerer i praksis.

Kobles systemet inn automatisk under fart når forholdene tilsier det - f.eks. ved hjulspinn, behov for stabilisering etc? Er en ev. automatisk innkobling av elektromotor fra stillstand til synkronisert hastighet hurtig nok?

Eller er det slik at vi manuelt kan velge å legge inn frontmotoren når vi synes det er nødvendig - og heller akseptere et dertil høyere energiforbruk for kanskje 2-10% av årlig kjøring?

Ja - dette er et automatisk system som bruker bakhjulsdrift som standard - og ved behov kobler inn motoren foran. Smart mhp økonomi, men dersom det ikke fungerer 100% blir det jo fort en ulempe.
Har lest null om testing av dette - bare hørt hva selgere sier........
Ikke hørt om en 4wd lock knapp/opsjon...men det burde en jo kunne få til......

Edit : En ting til - biler som ikke har begge motorene på drift samtidig og følgelig ikke driver alle 4 hjulene - mener jeg kan oppleves som litt urolige når det er glatt. Jmf TM3 vs XC40

Berntolav


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA