Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er vi helt gærne, eller kan man ha elbil på bygda nå?

Startet av Ladefabrikken, onsdag 04. juli 2012, klokken 20:42

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Har funnet et youtube klipp der man har klart å fikse på det idiotiske klimaannleget.
Jeg blir  >:( :( :o av at man ikke kan kjøre vifta uten varmeelmente slår seg inn og suger strøm når det er 15 grader ute. Ta en titt på klippet http://www.youtube.com/watch?v=ykjgnrZTF2c&feature=youtube_gdata_player
Håper Nissan oppgradere dette snart.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

cra

Dette virker jo å være akkurat slik jeg hadde forventet at det skulle virke. Greit at det alltid går strøm hvis AC er på, men å kunne styre bare vifta er da grunnleggende funksjonalitet, eller?  :P


Hvem i Nissan kan jeg sende denne til, som kan sende den videre til sine overordnede som kan gi beskjed til riktig ingeniør om å implmentere dette i softwaren, som så sendes nedover i systemet, slik at min selger ringer meg og ber meg komme til en hyggelig prat mens jeg får en gratis feilfix på bilen min?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Synes det var rart han ikke demonstrerte med AC avslått når han skulle vise at det gikk strøm. Bruker ikke AC fort 1.5 kw da? Dette er forsåvidt kommentert på youtube også, uten at jeg helt syntes svaret var tilfredsstillende.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Smiling when sailing

Jeg så dette på det amerikanske leaf forumet for noen måneder siden og first tenkte jeg meg denne upgraden må jeg ha... Men så syntes jeg at det kan jo ikke være at jeg må betale for en programmeringsfeil Nissan gjorde og som en enkel programmerer i USA kan fikse. Derfor skrev jeg mail til Nissan (epostadressen som står på CarWings siden evnorway@nissan-services.eu) og foreslå at de skulle endre programmeringen slik at man kunne slå av både AC og varme ved å gå ned et steg til fra 16 grader so ville da være OFF. Det jeg skrev var følgende:
...
One reason for the somewhat disappointing range is the
air-conditioning/heating. I know that the heater is going to be changed
for the next model year, but I really wish for a software update for the
current Leaf also. The only thing I would need is a re-programming of the
heating system in such a way that I can use active ventilation without
using heating or cooling. It would only require to ad a setting for the
temperature below 16 degrees which would state "off" and turn off A/C and
heating. That way I could save a lot of energy to keep the windows
defogged without using energy for heating (for the time being I drive with
open windows also below 0 degrees...). So please make an update available
on this issue. There is a company in the US which will reprogram the
climate control, but I think this is Nissans responsibility and I don't
see why I should pay a third party for fixing this issue....

og svaret var en standard mail:
...
With regards to your inquiry about suggestions for the next Nissan LEAF software update, would we like to thank you for the feedback. We will forward your suggestions, and thank you for taking your time to inform us about this.

We hope this is helpful. Please contact us again if you have any further questions or feedback.
...

Svaret kom den 23. April. Jeg har ikke hørt noe fra dem etterpå.

Blå Leaf, Tromsø

Ladefabrikken

Hvis mange  Leaf eiere sender inn den samme mailen som du har gjort så kan det hende de rører på seg i Japan.
Men det er jo helt utrolig dårlig tenkt av Japanerene å lage et system som dette.
Jeg tror det var det siste de konstruert på bilen å var dritt lei å ville bare få bilen ut :o
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Thomas Parsli

#5
Japanske firmaer har for sedvane å produsere det de mener er riktig, og ikke endre produktet før det er for sent.

Så vidt jeg har forstått av å lese en del litteratur om problemet, skyldes det like mye æresbegrepet som "Not Made Here".
Å endre noe betyr jo at man tok feil i utgangspunktet og da vil nødvendigvis en eller flere miste ansikt...

Dere må gjerne sende mail, men jeg tviler på at informasjonen havner hos beslutningstakere. Det er dessverre et kulturellt problem.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Da får vi kreve "regress" hos forhandler da, siden det jo finnes en enkel og "rimelig" fiks. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ehaarberg

Er det bare hos meg det samme skjer dersom jeg setter termostaten til 16 grader, og skrur av AC?  Nå har det riktignok ikke vært veldig kaldt ute, men det har jo fort vært nede i 2-4 grader enkelte morgener...
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

BE

Dersom du bruker forvarming før du går i bilen, vil vannsløyfa i varmeapparatet allerede være oppvarmet, og da vil ikke varmakolben starte når du setter temperature i bilen til 16°C.

Men dersom du starter med kald bil, setter varmeapparatet til 16°C, vil bilen uansett varme opp vannet i varmeapparatet. Det er derimot et spjeld som fysisk sperrer for luftgjennomstrømning, slik at temperaturen på vannet stort sett holder seg, og dermed vil ikke varmekolben bruker mer strøm etter at vannet er oppvarmet.

Det må allikevel være en programmeringsfeil av Nissan og sette som krav at vannet skal varmes opp med aparatet på 16°C. Bortkastet energi. Videoen i første innlegg indikerer at noen har omprogrammert elektronikken slik at dette ikke inntreffer dersom du setter den på laveste temperatur.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kjeldsen

Er enig i at det burde gå an å kjøre viften uten oppvarming. Dette irriterte meg litt i starten, men så har jeg kommet over det. Nå som det er noe som minner litt om sommer her i Stavanger så kjører jeg som regel med hele klimaanlegget OFF. Ved bruk av mode-knappen kan man likevel styre luftstrømmen som kommer av at bilen er i fart. Blir det for varmt inni bilen skrur jeg på viften (temp er satt til 16), og da blir det ingen oppvarming av varmekolben. Er det for kaldt inni bilen trenger jeg jo varmen og da er det greit å trekke litt strøm. Skinner solen så blir det fort varmt inni bilen selv om ute-temperaturen bare er 10 grader, og da fungerer det bra med viften uten ekstra strømforbruk. Så problemet er egentlig ikke noe problem etter min mening.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

el-snorre

Derson noen ønsker det kan elbilforeningen bruke sine kontakter til å spille inn spørsmål til Nissan. Vi har kontakt med flere. Spørsmålene bør stilles på engelsk da finnene i norden avdelinga ikke kan norsk, og det kan havne i nissan europa.

Bare send det til meg på snorre@elbil.no så kan jeg ta det videre. :-)
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Ladefabrikken

Sitat fra: Kjeldsen på onsdag 13. juni 2012, klokken 22:04
Er enig i at det burde gå an å kjøre viften uten oppvarming. Dette irriterte meg litt i starten, men så har jeg kommet over det. Nå som det er noe som minner litt om sommer her i Stavanger så kjører jeg som regel med hele klimaanlegget OFF. Ved bruk av mode-knappen kan man likevel styre luftstrømmen som kommer av at bilen er i fart. Blir det for varmt inni bilen skrur jeg på viften (temp er satt til 16), og da blir det ingen oppvarming av varmekolben. Er det for kaldt inni bilen trenger jeg jo varmen og da er det greit å trekke litt strøm. Skinner solen så blir det fort varmt inni bilen selv om ute-temperaturen bare er 10 grader, og da fungerer det bra med viften uten ekstra strømforbruk. Så problemet er egentlig ikke noe problem etter min mening.
Hvis det er 10 grader ute og du setter vifta på 16 grader så går varmelemete på. Ta en titt på den siden som viser forbruket ditt. Hvis det er 17 18 grader inne i bilen vil den ikke slå på varmeelemente. Problemet er alle disse dagene som det er 10 til 17 grader og man bare vil har vifta på.

Har litt lyst til å sette inn en egen av knapp og et rele på hele elemente å styre det manuelt på den måten
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Kjeldsen

Sitat fra: 2EL på torsdag 14. juni 2012, klokken 11:16
Hvis det er 10 grader ute og du setter vifta på 16 grader så går varmelemete på. Ta en titt på den siden som viser forbruket ditt. Hvis det er 17 18 grader inne i bilen vil den ikke slå på varmeelemente. Problemet er alle disse dagene som det er 10 til 17 grader og man bare vil har vifta på.
Har litt lyst til å sette inn en egen av knapp og et rele på hele elemente å styre det manuelt på den måten
Jeg følger godt med på forbruks-siden når jeg kjører. Med 10 grader ute, solskinn og dermed soloppvarmet kupe, så går ikke varmekolben på når viften er på ved 16 graders innstilling. Hvis det derimot begynner å bli kjølig inni bilen (f.eks. overskyet og 10 grader), så starter varmekolben. Men da har jeg enten bruk for litt varme, eller jeg skrur av anlegget og får kun inn luft pga bilens bevegelse. Trenger ikke viften i drift da. Men nå sitter jeg heller ikke i en varm ytterjakke når jeg kjører. Men det kunne godt vært en LO innstilling på temperaturen som VW alltid har hatt på sine modeller. Heller ikke på min gamle Nissan Primera, som ble byttet til Leaf i desember, var det en LO-innstilling på temperaturen. Ser ut som Nissan har sin ufravikelige standard på dette.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

SkylineGTR

Sitat fra: Kjeldsen på torsdag 14. juni 2012, klokken 22:01
Sitat fra: 2EL på torsdag 14. juni 2012, klokken 11:16
Hvis det er 10 grader ute og du setter vifta på 16 grader så går varmelemete på. Ta en titt på den siden som viser forbruket ditt. Hvis det er 17 18 grader inne i bilen vil den ikke slå på varmeelemente. Problemet er alle disse dagene som det er 10 til 17 grader og man bare vil har vifta på.
Har litt lyst til å sette inn en egen av knapp og et rele på hele elemente å styre det manuelt på den måten
Jeg følger godt med på forbruks-siden når jeg kjører. Med 10 grader ute, solskinn og dermed soloppvarmet kupe, så går ikke varmekolben på når viften er på ved 16 graders innstilling. Hvis det derimot begynner å bli kjølig inni bilen (f.eks. overskyet og 10 grader), så starter varmekolben. Men da har jeg enten bruk for litt varme, eller jeg skrur av anlegget og får kun inn luft pga bilens bevegelse. Trenger ikke viften i drift da. Men nå sitter jeg heller ikke i en varm ytterjakke når jeg kjører. Men det kunne godt vært en LO innstilling på temperaturen som VW alltid har hatt på sine modeller. Heller ikke på min gamle Nissan Primera, som ble byttet til Leaf i desember, var det en LO-innstilling på temperaturen. Ser ut som Nissan har sin ufravikelige standard på dette.

Trur ikke det er noen ufravikelig standard fra Nissan sin side på det der nei, Nissan Skyline R32 har både lo og hi, i hver sin ende på 16-32 grader skalaen.
Jeg mistenker att Nissan har over-engineert dette og heller tatt ett utgangspunkt i "max" comfort, dvs. att du alltid skal ha varme tilgjengelig veldig raskt, derfor blir vannet forvarmet, slik att du kan få ut varme ganske raskt, om en skulle trenge det.
Det som nok går ann er å lage en av/på bryter, som bryter kursen til el.kolben, da kan du sjøl "legge" ut el.kolben når den ikke trengs.

Nissan burde i utgangspunktet aldri brukt el-kolbe-> vann, de skulle heller ha brukt ac``en som varmepumpe (sånn som i Ampera)
Enkelt forklart måtte a/c``en hatt en annen ekspansjonsventil, en magnet ventil, en mer avansert inverter og en litt annen a/c kompressor.
Dette hadde nok kostet litt ekstra, men det hadde uten tvil hjulpet kraftigt på energi effektiviteten, og det hadde nok vært spart 5-10 kg vekt på dette.

gbzdoc

Er det egentlig noen av dere som har regnet på hvor mange (få?) km dere mister pga. kolben får seg er er lite "oppkok" i starten?

Ser jo at forbruket faller rimelig fort ned til null så tror tapt kjørelengde er minimalt. Den ser heller ikke ut til å sprette spesielt mye opp og ned etter "oppkoket" heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA