Hovedmeny

Selge tesla X

Startet av Snuskmusk, tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:08

« forrige - neste »

Snuskmusk

Har en -19 modell 100D. Jeg lurer på om det er rett tidspunkt å selge elbil med tanke på meste års moms rykter. Er det sannsynlig vi får full moms fra første år i tilfelle, eller vil den øke gradvis?

Jarv!s

Har inntrykk av at de fleste som selger sin tesla nå ikke nødvendigvis vil "tjene" noe, selv ikke med moms som evt kommer.

Mange som venter på ny mod X som har vesentlige oppgradering interiør, og kanskje funksjoner... Foreløpig lite info om den kommende modellen her i europa tho..  Men jeg kan ta feil
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Råde

Tror vel tidene for å tjene på en Tesla er over. Men hvis det kommer et oppsving i bruktpris pga overhengende fare for økt nybilpris som følge av moms så må vi nok nærmere årsskiftet i tillegg til at det må bli fart i ryktebørsen før vi ser det.
e-Golf | X75D

Snuskmusk

Tenker litt det samme som Jarvis og Råde. Hvor mye kan man forvente for en -19, 100D ,svart,7s, 30tkm i disse tider? Ser noen på finn med altfor høy pris. Blir dei solgt?

Lavrans

Jeg er på jakt etter en grå TMX 75 2019 og har fulgt veldig nøye med på bruktmarkedet fra september. Prisene i høst og vinter har vært forholdsvis høye. Noe av dette kan også skyldes Korona. Både ny- og bruktbilmarkedet for de fleste merker var nærmest støvsugd på våren og sommeren i fjor, som drev prisen opp på de fleste merker over en viss prisklasse.

Jeg kjenner ikke historikken på prisene før september 2020, men det har vært mye fantasipriser på TMX i høst/vinter og mange som derfor har ligget ute på Finn i månedsvis. Men etter jul har det virkelig begynt å skje ting med prisene. Noe av årsaken er sikkert at vi har bikket et nytt år, og at en 2019 modell plutselig er to og ikke ett år gammel. Men prisene på 75D er virkelig på vei nedover. Flere har nå gått ned på utropspris og færre legger ut til det som er fantasipriser i mine øyne. Unntaket er enkelte forhandlere og biler til salgs i Nord-Norge. Der ser prisene ut til å holde seg. Men det har vel med antall biler til salgs å gjøre.

I følge en bruktbilforhandler jeg nylig snakket med var det også et større trykk på folk som ville selge han TMX, og at det så ut til å gå mer fra selger til kjøpers marked. Han mente det kunne være «TMY-effekten», men den tror jeg ikke har slått inn enda. 

Contango

Hvis det er kjøpers marked nå ville jeg brukt muligheten. Det kommer ingen nye S og X før det som ser ut til å bli november. Kan ikke tro annet enn at det vil innvirke positivt på bruktbilene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

geear

Sitat fra: Lavrans på fredag 12. mars 2021, klokken 10:53
Jeg er på jakt etter en grå TMX 75 2019 og har fulgt veldig nøye med på bruktmarkedet fra september. Prisene i høst og vinter har vært forholdsvis høye. Noe av dette kan også skyldes Korona. Både ny- og bruktbilmarkedet for de fleste merker var nærmest støvsugd på våren og sommeren i fjor, som drev prisen opp på de fleste merker over en viss prisklasse.

Jeg kjenner ikke historikken på prisene før september 2020, men det har vært mye fantasipriser på TMX i høst/vinter og mange som derfor har ligget ute på Finn i månedsvis. Men etter jul har det virkelig begynt å skje ting med prisene. Noe av årsaken er sikkert at vi har bikket et nytt år, og at en 2019 modell plutselig er to og ikke ett år gammel. Men prisene på 75D er virkelig på vei nedover. Flere har nå gått ned på utropspris og færre legger ut til det som er fantasipriser i mine øyne. Unntaket er enkelte forhandlere og biler til salgs i Nord-Norge. Der ser prisene ut til å holde seg. Men det har vel med antall biler til salgs å gjøre.

I følge en bruktbilforhandler jeg nylig snakket med var det også et større trykk på folk som ville selge han TMX, og at det så ut til å gå mer fra selger til kjøpers marked. Han mente det kunne være «TMY-effekten», men den tror jeg ikke har slått inn enda.
Kanskje en kombinasjon av oppgradert X, Model Y, og kanskje også at de første Xene begynner å nærme seg garantiutløp.

Busa

Full MVA fra første år har det vel aldri vært tale om, det som er antydet er vel en gradvis innføring som på bompenger i Oslo. Jeg tviler også på at facelift utgaven som kommer til høsten vil få noen større innvirkning på brukt prisen, utvendig er jo bilen nesten helt lik med dagens, og den ser ikke ut til å komme i en + versjon med vesentlig bedre rekkevidde, slik som TMS. Det som derimot kan endre bruktbilprisen, tror jeg er en fortsatt stigende oljepris, som igjen fører til styrking av kronen. Ubalansen mellom USA og norsk pris er nå ekstrem, så med fortsat økende kroneverdi vil det måtte komme en korreksjon. Med dagens kurs (ca 8.5) og en USA pris på $85500, blir det ca kr 750k mens man i Norge skal ha kr 950k for stort set samme bilen.
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA