Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Re: Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av Oesse, tirsdag 03. juli 2012, klokken 13:39

« forrige - neste »

Oesse

Alle sankker om at det er best å er å holde seg mellom 20 - 80% kapasitet. Men det går ikke for min del!
Trenger ca 70% kapasitet til jobben. Lurer derfor på om det er best å lade til 100% å ha 30 igjen. Eller lade til 80 og ha 10% igjen?

Horten

jkirkebo

Kjør med "end timer" slik at bilen er ferdig ladet rett før du drar. Evt. kan du sette timeren til en time elns. etter at du skal dra, så har du 90-95% eller deromkring. Poenget er å minimere tiden batteriet er helt fullt. Å lade til 100% og kjøre med en gang er mye bedre enn å lade til 100% på ettermiddagen og la den stå med fullt batteri i 8 timer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mortenmann

Dette er jeg ikke helt sikker på, men jeg mener å ha lest at 100% med avreise ganske kjapt er bedre enn å tappe for langt ned. Da har du jo også litt til kjøring etter jobb dersom du trenge det, samt at du kan bruke litt ekstra på varme om vinteren.
SølvLeaf

gbzdoc

Nå må dere slutte å bekymre dere unødvendig for dette "80% hysteriet".

Bruker du bilen mer eller mindre daglig, lad den til 100% og kos deg med god rekkevidde og ingen grunn til å telle på knappene om en tur innom Bauhaus er mulig på kvelden. ;)

Bare husk å IKKE la den stå dagesvis med 100%, da er 50%-80% å anbefale.

Og ikke topplade den tilbake til 100% hvis bilen kun er tappet ned til 90%. (Altså kun brukt 10% eller mindre.)

Nissan har laget en bil som skal brukes av vanlige mennesker, ikke av ingeniører.

Til sammenlikning kan ikke i-Miev en gang lades til annet enn 100%, og Mitsubishi gir bedre/tydeligere garanti enn Nissan. ;)

arnejorg1

Nå tror jeg ikke det at man kan velge mellom 80-100% med timerfunksjonen er ment for og spare batteriet. Dersom Nissan hadde ment at det var lurt og lade til 80%, hadde de vel funnet en enklere metode. Men vi er usikre på dette, derfor velger mange av oss og lade til 80%
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

gbzdoc

By all means, lad gjerne til 80%, det skader jo ikke.

Men det er litt synd hvis folk tror at bilen ikke kan brukes normalt slik den er satt opp fra fabrikken: Plugger du i laderen så får du fullt batteri (minus marginene Nissan mener er nødvendig for å gi batteriet et godt og langt liv).

Men det er lurt å lese instruksjonsboka og følge anbefalingene derfra. ;)

Prøvekaniner er vi jo alle mann, på sett og vis, og da er det jo fint at ikke alle følger samme mønster. Kanskje de som lader kun til 80% skader batteriet vel så mye grunnet dårlig balansering... Tiden vil vise... ;)

(80% kan fort bety hyppigere behov for å kjøre bilen nær tom, og hvem vet hvor godt ubalanserte battericeller liker det, og hvor flink BMSen i Leaf er til å passe på enkeltceller.)

StigK

Lader bilen til 100% hver natt da Nissan allerede har lagt inn det nødvendige marginet så det ikke tar skade. (bruker ca 70% av batteriet daglig)
Hurtigladere lader kun til 80% pga at hastigheten kan skade batteriet over 80%, men ikke ved vanlig lading.
Men anbefaler som nevnt over å ikke la den stå i flere dager med fullt batteri. :)
Nissan Leaf 2012

arnejorg1

Sitat fra: StigK på torsdag 14. juni 2012, klokken 14:20
Hurtigladere lader kun til 80% pga at hastigheten kan skade batteriet over 80%

De gangene jeg har hurtigladet har jeg fått 98%. Tror det har hendt en par ganger at den har stoppet på 80%. Da har jeg startet prosessen på nytt og ladingen var i gang.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Oesse

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 14. juni 2012, klokken 17:07
Sitat fra: StigK på torsdag 14. juni 2012, klokken 14:20
Hurtigladere lader kun til 80% pga at hastigheten kan skade batteriet over 80%

De gangene jeg har hurtigladet har jeg fått 98%. Tror det har hendt en par ganger at den har stoppet på 80%. Da har jeg startet prosessen på nytt og ladingen var i gang.
'

Tror den redusere hastigheten betraktelig  etter ca 80%. Brukte nemlig 30 min fra ca 75-90% her om dagen.

Horten

Oesse

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. juni 2012, klokken 12:44
Kjør med "end timer" slik at bilen er ferdig ladet rett før du drar. Evt. kan du sette timeren til en time elns. etter at du skal dra, så har du 90-95% eller deromkring. Poenget er å minimere tiden batteriet er helt fullt. Å lade til 100% og kjøre med en gang er mye bedre enn å lade til 100% på ettermiddagen og la den stå med fullt batteri i 8 timer.

Har ikke satt meg inn i denne timer funksjonen, så det visste jeg faktisk ikke at man kunne gjøre.(Forhandleren stilte inn timerfunksjonen når vi gikk igjennom bilen ved overtakelse) Men det er en en ting jeg kan gjøre om morgenen. På ettermiddag er det ikke et problem siden bilen så vidt rekker å lade til 100% før jeg drar hjem.
Horten

gbzdoc

Du kan fint lade til 100% på hurtiglader, den bare setter ned ladehastigheten etterhvert som den nærmer seg 100%. Spesielt etter rundt 80% og opp.

Det gjør den forøvrig også på 10/16A lading mot slutten. De siste prosentene tar alltid lengst tid.

Oesse

Er det forresten mulig å starte lading opp til 100% via carwings selv om man har satt timeren til 80%?

Har hvert offshore noen dager nå, så kunne godt tenkt meg å startet lading opp til 100% igjen når jeg kommer inn til Stavanger i morgen, så bilen er fulladet når jeg kommer til Oslo.
Horten

Mortenmann

Sitat fra: Oesse på fredag 15. juni 2012, klokken 00:14
Er det forresten mulig å starte lading opp til 100% via carwings selv om man har satt timeren til 80%?

Har hvert offshore noen dager nå, så kunne godt tenkt meg å startet lading opp til 100% igjen når jeg kommer inn til Stavanger i morgen, så bilen er fulladet når jeg kommer til Oslo.
Carwings vil alltid overstyre timeren. Starter du lading via Carwings går den til 100% uansett timer.
SølvLeaf

flux

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 14. juni 2012, klokken 22:57
Du kan fint lade til 100% på hurtiglader, den bare setter ned ladehastigheten etterhvert som den nærmer seg 100%. Spesielt etter rundt 80% og opp.

Det gjør den forøvrig også på 10/16A lading mot slutten. De siste prosentene tar alltid lengst tid.
Det går mye raskere med hurtiglader fra 80% til ca 97% på ABB sine hurtigladere enn med 10/16A lader,  men ved 98% stopper laderen, og jeg måtte starte den igjen for å gå fra 98 - 100 mener jeg. Da så jeg ladestrøm ned i 6A på 400v ie ca det samme effekt som orginalladeren, saktere enn det så jeg ikke, men selv om ABB-lader til slutt viste 100% viste bilen kun 11 streker mener jeg å huske.




arnejorg1

Sitat fra: Oesse på torsdag 14. juni 2012, klokken 20:19
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 14. juni 2012, klokken 17:07
Sitat fra: StigK på torsdag 14. juni 2012, klokken 14:20
Hurtigladere lader kun til 80% pga at hastigheten kan skade batteriet over 80%

De gangene jeg har hurtigladet har jeg fått 98%. Tror det har hendt en par ganger at den har stoppet på 80%. Da har jeg startet prosessen på nytt og ladingen var i gang.
'

Tror den redusere hastigheten betraktelig  etter ca 80%. Brukte nemlig 30 min fra ca 75-90% her om dagen.



Ja, hastigheten blir tregere etter 80%
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA