E-tron på glatt føre og underkjølt regn - piggfritt og hurtigkjetting

Startet av Nicko, fredag 05. mars 2021, klokken 14:42

« forrige - neste »

Nicko

Hei!

Noen erfaringer tips til kjøring på ekstremt glatt føre? Opplever e-tron som krevende på glatt føre, spesielt i nedoverbakker. Bør hurtigkjetting settes på foran/bak?

Tidligere eide vi en XC60, den var nok mye mere stabil.

Hadde en skremmende opplevelse for 2uker siden med kjøring på underkjølt regn. På vei oppover til fjellet ble kjøreforholdene svært krevende. Jeg opplevde bilen som meget vanskelig å styre selv på flat vei. Bakenden kom glidende kun i 40 km/t. Nå skal sant sies at alle sleit og veien ble stengt, men såg også at e-tron sleit muligens mere enn andre biler. Hadde ingen kontroll, kjøpte etter dette hurtigkjetting. Men makan til kjelke skal du leite lenge etter.
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Svein_H

Nå har ikke jeg e-tron, men uavhengig av bil er det dekkene som avgjør veigrepet, og spesielt ved underkjølt regn, blank is og andre forhold som egentlig tilsier at bilen bør stå er det viktig å ha gode dekk.

Vet ikke hva slags dekk du har, og vil heller ikke insinuere noe, men har merket en tendens her på forumet at folk med dyrere biler gjerne er ute etter billige dekk for å spare noen kroner, antakelig også fordi bilene er ganske tunge og har såpass store hjul at premiumdekk i passende dimensjoner koster en god del.

Jeg har to biler, begge relativt rimelige og lette, men har valgt å ta den ekstra kostnaden for at de skal være godt skodd både vinter og sommer. Har prøvd billigdekk, og de var totalt livsfarlige etter bare et år, så aldri mer!

Nå kommer det sikkert en flokk med troll som påstår at jeg tar feil, men dem om det. Ønsker deg lykke til, og håper du finner en god løsning. God helg! :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

elektro

Hva slags XC60 var det du hadde før? Bensinhybrid eller diesel? Årsmodell og type dekk, merke og dimensjon? Og hva har du på e-tron?

Kombinasjonen 2,5-3 tonn bil og piggfrie dekk på is/underkjøl regn er ikke gunstig, spesielt ikke nedover. Men generelt opplever jeg e-tron som fantstisk på vinterføre, så lenge det er et minimum av grep. Og når det slipper slipper det ganske kontrollert, type firehjulsskrens hvis man tar en sving i for stor fart på is, men gir man gass, kommer rumpa litt. Litt mer hvis man har «ESC Sport+» modus (antispinn halvveis av). Dette skyldes vel at bilen har mest krefter bak og er satt opp sånn. Men har aldri tverret eller snurret, selv når jeg har testet grensene. Da retter den seg normalt opp med en gang man slipper gassen.

Jeg liker å kjøre i Dynamic eller Auto, ikke Comfort eller Alleosd  når det er glatt, sånn at bilen er litt lavere. Og i Drive, ikke Sport.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Truls Antonsen

Hvordan var den satt opp mtp regenerering?
Jeg hadde en Opel Omega for mange år siden på tilsvarende føre, og der kan bakenden når jeg slapp gassen, pga motorbrems. Ikke like galt som brekksladd..men samme konseptet. På slikt føre var det inn med clutch før brems, for å unngå dette.
Om etron er satt opp med Automatisk på regen kan jeg tenke meg slikt kan skje om en slipper gassen på denne også. Jeg kjører alltid med ingen regen, og har ikke opplevd annet enn stabil bil, dog ikke vært ute for ekstremføre enda, og har pigg, som sikkert også er fordel på slikt føre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

elektro

Sitat fra: Truls Antonsen på fredag 05. mars 2021, klokken 19:46
Hvordan var den satt opp mtp regenerering?
Jeg hadde en Opel Omega for mange år siden på tilsvarende føre, og der kan bakenden når jeg slapp gassen, pga motorbrems. Ikke like galt som brekksladd..men samme konseptet. På slikt føre var det inn med clutch før brems, for å unngå dette.
Om etron er satt opp med Automatisk på regen kan jeg tenke meg slikt kan skje om en slipper gassen på denne også. Jeg kjører alltid med ingen regen, og har ikke opplevd annet enn stabil bil, dog ikke vært ute for ekstremføre enda, og har pigg, som sikkert også er fordel på slikt føre.

Godt poeng, enkelte modeller fra andre merker sliter jo ganske mye med dette. Jeg kjører også uten regen. Dvs, med prediktiv regen, men den er den som regel av, eller veldig svak i slike kjøresituasjoner, og kobles ganske gradvis inn.

Nicko

Utrolig mange gode innspill. Sparte ikke på dekkene nei, Continental 20" - dog piggfire. Gode erfaring med disse fra før.. Tidligere bil var XC60 diesel.

Mulig tiltak kan være å skru av regenerering (mest sannsynligvis på). Kan medføre at bakparten kommer på MEGET glatt føre. Ellers er det å kjøre etter forholdene, og oppfordrer alle om å ta det med ro med 2tonn+ på speilføre.

Ellers testa jeg hurtigkjettinger nå, slik at disse er klare til neste anledning!
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Radial

Nå er ikke 255 bredde og piggfritt noen god kombinasjon det heller.... og jeg opplever at flere kolleger på jobben med "brede" (235-255) CVC7 dekk, sliter med feste på sine FWD fossiler selv på flatmark. De er skikkelig skuffa, siden de tross alt velger premium dekk.
Men rart disse felgene og dekkene må være så hinsides store på nye biler... ikke en eneste WRC bil med ganske ekstreme ytelser er over 205 bredde engang, men like vel skal vi duve rundt i enorme gummi-pølser pga utseende.

Dessverre testes heller ikke 255++ bredder av Motor/NAF på vinteren, og eller ei med tunge biler. Testene gir seg på 215/225 bredder, og gjerne en middels lett 1400-1500kg fiesta/golf, som gir ett ganske annet utgangspunkt og resultat.
Kjetting er nok lurt å ha i bakhånd om man skal over tregrensa med piggfrie brede dekk, på såpass tung bil med separat motor forran og bak..da kommer jo spørsmålet: hvor du skal ha dem? Bak eller foran? begge? en forran og en bak?  ;)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

XC60 er vel en god del lettere, og underkjølt regn KAN være omtrent "friksjonsfritt" for piggfrie dekk uansett bil, dekkbredde og merke, men det er særdeles sjeldent. Tror kanskje jeg har opplevd det så ille to ganger på mine ~20 år med lappen.

Har Nokian R2 SUV i 255 foran og 275 bak på nesten like tung elbil av annet merke, og opplever ikke at det er problematisk i det hele tatt. Sammenligner da med X5 og XC90 som vi hadde før, begge med piggdekk, og kun premiumdekk (var vel Nokian og Conti pigg vi hadde på de). Fungerer faktisk overraskende bra, selv om dekkene er på fjerde sesongen. Kjører som regel mange mil på isføre på svingete veier til og fra hytta. Også med henger og godt driv. Fordelen er at på den type veier er det mange som kjører med piggdekk og gir de piggfrie dekkene noe å gripe i. I bynære strøk med piggdekkavgift eller forbud, så kan piggfriandelen være stor og bidra negativt på rent isføre.

elektro

Dette med dekkbredde har være diskutert ørten ganger før i forskjellige deler av forumet. :) Men bredere dekk burde vel gi bedre friksjon på is? Vann- eller sørpeplaning derimot, er noe annet.. Ting som sporing, støy og økt forbruk er natrurligvis andre hensyn.

Grunnen til at mange nye biler har brede dekk er vel på grunn av at vekten og ytelsen øker. Da jeg vokste opp veide en bil ca. et tonn og hadde 100 hk. :) Nå veier vår feriepakkede e-tron nærmere tre tonn og har 400 hk. Dette virker det som mange glemmer.

En WRC bil veier ca. 1,2 tonn, har aldri noen last, grove dekk og mange, lange pigger på snø/is. En personbil derimot kjører nesten utelukkende på fast dekke, normalt bar asfalt. Endrer føret seg må man rett og slett senke farten.. En racerbil bytter type dekk. (De har med 28 stk.) Ser man på Formel 1 har de mye bredere dekk enn noen personbil, selv om bilene veier lite. De bytter også dekk så fort det er den minste endring i værforholdene. Den sammenligningen er selvfølgelig heller ikke særlig relevant, annet enn for å illustrere at dekkene på en personbil nødvendigvis må være et slags kompromiss. Men de må først og fremst matche bilens vekt og ytelser.

Counterpointer

Sitat fra: elektro på søndag 07. mars 2021, klokken 08:40
Dette med dekkbredde har være diskutert ørten ganger før i forskjellige deler av forumet. :) Men bredere dekk burde vel gi bedre friksjon på is?
På tørr is vil jeg tro det, men på våt is kan det hende at smalere dekk gir høyere marktrykk som kan oppheve noe/alt av denne fordelen.

eivinde

Sitat fra: Radial på lørdag 06. mars 2021, klokken 13:49
Nå er ikke 255 bredde og piggfritt noen god kombinasjon det heller.... og jeg opplever at flere kolleger på jobben med "brede" (235-255) CVC7 dekk, sliter med feste på sine FWD fossiler selv på flatmark. De er skikkelig skuffa, siden de tross alt velger premium dekk.
Men rart disse felgene og dekkene må være så hinsides store på nye biler... ikke en eneste WRC bil med ganske ekstreme ytelser er over 205 bredde engang, men like vel skal vi duve rundt i enorme gummi-pølser pga utseende.

Dessverre testes heller ikke 255++ bredder av Motor/NAF på vinteren, og eller ei med tunge biler. Testene gir seg på 215/225 bredder, og gjerne en middels lett 1400-1500kg fiesta/golf, som gir ett ganske annet utgangspunkt og resultat.
Kjetting er nok lurt å ha i bakhånd om man skal over tregrensa med piggfrie brede dekk, på såpass tung bil med separat motor forran og bak..da kommer jo spørsmålet: hvor du skal ha dem? Bak eller foran? begge? en forran og en bak?  ;)

Hurtigkjettinger skal kun legges på bakhjulene. Og kan kun benyttes på 19-toms hjul i følge instruksjonsbok.
Jeg kjørte litt med kjetting den siste biten til hytta tidligere i vinter, fungerte greit men hadde nok strengt tatt klart meg uten.

Orbit

Sitat fra: eivinde på tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:35
Hurtigkjettinger skal kun legges på bakhjulene. Og kan kun benyttes på 19-toms hjul i følge instruksjonsbok.
Av Audi sine egne felger, er det kun den smaleste 19"-tommers felgen (8x19, kode 2WL, aero-felgen med klistremerker) som er godkjent for kjetting. Det finnes også en identisk utseende sommerfelg (8,5x19, kode 40V), men den er angivelig for bred selv om det brukes 255 dekkbredde på begge.

Alle orginalfelger på 20" og større, er 9" bredde eller mer (dvs også for brede for kjetting).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Nicko

Kjøpte hurtigkjetting til mine 20" på THansen. Er det noen risiko forbundet med å benytte disse da? Garanti osv? Får ev være i nødstilfeller da hvis man ikke har noen andre muligheter.

Virket som det er ok klaring rundt hjulene med kjettingene på. Men god plass er det ikke, så krav om 19" kan være korrekt ja.
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

eivinde

Sitat fra: Nicko på tirsdag 09. mars 2021, klokken 12:17
Kjøpte hurtigkjetting til mine 20" på THansen. Er det noen risiko forbundet med å benytte disse da? Garanti osv? Får ev være i nødstilfeller da hvis man ikke har noen andre muligheter.

Virket som det er ok klaring rundt hjulene med kjettingene på. Men god plass er det ikke, så krav om 19" kan være korrekt ja.

Prøv å sett de på og kjør litt forsiktig. Dersom du hører smelling, dunking eller subbing er nok felgene for brede. Det er jo ulikt hvor mye kjettinger bygger ut fra dekket.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA