E-tron på glatt føre og underkjølt regn - piggfritt og hurtigkjetting

Startet av Nicko, fredag 05. mars 2021, klokken 14:42

« forrige - neste »

Orbit

Du kan også få litt ekstra klaring ved å sette bilen i allroad/offroad. Men vær da oppmerksom på at bilen vil automatisk senke seg om farten går over 80 km/t! Hurtigkjettinger er uansett ikke laget for slike hastigheter, men du har ikke lyst til å finne ut når du ligger i 80+ km/t at det ikke er plass til kjettingene når bilen går til normalnivå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Er litt rart det med at det sies at det er verre med tunge biler på vinterføre. Hvorfor det? Er det fordi tyngdepunktet oftere er høyere på tunge biler, sånn at vinkelen på dekkene blir ufordelaktig i forhold til asfalt/snø? Og sånn at mye av vekten blir overført til de ytterste hjulene? Som og er gjeldende siden bredden på bilen gjerne ikke øker proporsjonalt med vekten? Eller har det med at den utvendige hjulstørrelsen ikke øker med vekten, sånn at flaten i prosent av vekt blir mindre? Sånn sett skulle en jo tro bredere dekk var bedre enn smale dekk, med mindre snøen er så høy, og sporene så store, at en ønsker at dekket graver seg ned i snøen.

Ser bare for meg dagens e-tron....og hvis noen bygget lik, men med størrelsesforholdstall 2:1, altså laget en dobbel så stor...som en forstørrelsesmaskin ville gjort....da ville jo bilen blitt mye tyngre, men den ville jo ikke blitt dårligere på snø av den grunn...bare fordi vekten har gått opp. Den ville jo vært dønn lik på glatt føre...og så kan en lure på hva som gjør den lik...er det fordi bredden har økt tilsvarende i prosent som vekten? Fordi hjulene har blitt større? Poenget mitt er at selv om vekten er høy på en bil, så er det vel ikke nødvendigvis sånn at piggfrie vinterdekk er verre enn for en lettere bil dersom andre faktorer også er forskjellige....som bredde på bilen osv...

Sånn utenom det så er jeg sykt fornøyd med Continental Viking Contact 7 piggfrie vinterdekk....aldri kjørt på noe bedre...men med en annen bil enn e-tron...

Edit: Når jeg tenker meg om, fra gammelt av, så ser jeg for meg at tunge biler VAR dårligere på vinterføre fordi vektbalansen var enda mer feil på en tyngre bil, siden tyngre bil betydde større motor, som er plassert foran, og at vekten på frem-akselen dermed var mange flere prosent mer enn vekten på bakakselen, sånn at bakenden ville logre raskere, og en da trengte lange pigger for å holde den på plass, særlig siden piggfrie vinterdekk ikke var like gode for 30 år siden....når en da i tillegg har 190hk bakhjulstrukket bil....
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Marktrykk er avhengig av vekt/areal. Høyt areal, som ved et stort dekk, fører til lavere marktrykk, eks. en tanks/preppemaskin. En rallybil vil ha smale dekk for høyest trykk på piggene. En formel-1 har derimot stort areal for økt friksjon. På is er friksjonen nesten 0 uansett, så kun pigger kan hjelpe deg. 

I vår oppkjørsel med singel vil småbiler med smale dekk synke nedi, men e-tron fløt oppå grusen. Model 3 synker mer nedi enn e-tron selv om den veier 1 tonn mindre, med sine 235 18". Varebiler synker nedi.
Det er bare 2 cm smalere dekk på e-tron enn Model 3, men e-tron har mindre luft i dekket samt mye høyere dekksider. Jeg vil anta at dekket deformeres mer enn et lavprofildekk, og dermed øker arealet ytterligere på e-tron.

Dette kan forklare trådstarters problem. Uansett er underkjølt regn helt krise uten kjetting eller piggdekk, uavhengig av bilmerke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Svein_H

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 10. mars 2021, klokken 12:15
Er litt rart det med at det sies at det er verre med tunge biler på vinterføre. Hvorfor det? Er det fordi tyngdepunktet oftere er høyere på tunge biler, sånn at vinkelen på dekkene blir ufordelaktig i forhold til asfalt/snø? Og sånn at mye av vekten blir overført til de ytterste hjulene? Som og er gjeldende siden bredden på bilen gjerne ikke øker proporsjonalt med vekten? Eller har det med at den utvendige hjulstørrelsen ikke øker med vekten, sånn at flaten i prosent av vekt blir mindre? Sånn sett skulle en jo tro bredere dekk var bedre enn smale dekk, med mindre snøen er så høy, og sporene så store, at en ønsker at dekket graver seg ned i snøen.

Ser bare for meg dagens e-tron....og hvis noen bygget lik, men med størrelsesforholdstall 2:1, altså laget en dobbel så stor...som en forstørrelsesmaskin ville gjort....da ville jo bilen blitt mye tyngre, men den ville jo ikke blitt dårligere på snø av den grunn...bare fordi vekten har gått opp. Den ville jo vært dønn lik på glatt føre...og så kan en lure på hva som gjør den lik...er det fordi bredden har økt tilsvarende i prosent som vekten? Fordi hjulene har blitt større? Poenget mitt er at selv om vekten er høy på en bil, så er det vel ikke nødvendigvis sånn at piggfrie vinterdekk er verre enn for en lettere bil dersom andre faktorer også er forskjellige....som bredde på bilen osv...

Sånn utenom det så er jeg sykt fornøyd med Continental Viking Contact 7 piggfrie vinterdekk....aldri kjørt på noe bedre...men med en annen bil enn e-tron...

Edit: Når jeg tenker meg om, fra gammelt av, så ser jeg for meg at tunge biler VAR dårligere på vinterføre fordi vektbalansen var enda mer feil på en tyngre bil, siden tyngre bil betydde større motor, som er plassert foran, og at vekten på frem-akselen dermed var mange flere prosent mer enn vekten på bakakselen, sånn at bakenden ville logre raskere, og en da trengte lange pigger for å holde den på plass, særlig siden piggfrie vinterdekk ikke var like gode for 30 år siden....når en da i tillegg har 190hk bakhjulstrukket bil....

Dette må være det rareste innlegget jeg noengang har lest her inne, jeg vet ikke engang hva jeg skal begynne å kommentere på...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

02jan

Mange rare teorier her inne, har kjørt piggfritt siden 1996, kjetting har jeg kun sett dansk registrerte biler kjøre rundt med i norsk fjellheim ( antar de had helårsdekk.
Ang. Behov for Brede Lavprofil vinterdekk og egenskaper , var den en lenger opp her som foreslo at NAF-Motor kunne tatt en skikkelig test på. Det stemmer jeg for.  Har selv to «like» biler 1.7 tonn og 4x4 den uten ESP med org 195/65 15 og den moderne med 245/45 18.   Hvor gamlingen har i halle vi tr siden 99 vært stø som en fjellgjeit og den nye kaster meg plutselig over i motsatt kjørebane uten forvarsel på glatt føre.

Har ordnet dette med å sette på smalere dekk og har bedre kontakt med veiflaten  men fikk ikke lov å sette på smalere og mer gummi (som jeg ønsket) pga typegodkjenning.

Min neste bil veier 2.3-2.4 og skal ha 255 dekk , kjenner jeg er litt skeptisk.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

el-H

Sitat fra: Nicko på fredag 05. mars 2021, klokken 14:42
Hei!

Noen erfaringer tips til kjøring på ekstremt glatt føre? Opplever e-tron som krevende på glatt føre, spesielt i nedoverbakker. Bør hurtigkjetting settes på foran/bak?

Tidligere eide vi en XC60, den var nok mye mere stabil.

Hadde en skremmende opplevelse for 2uker siden med kjøring på underkjølt regn. På vei oppover til fjellet ble kjøreforholdene svært krevende. Jeg opplevde bilen som meget vanskelig å styre selv på flat vei. Bakenden kom glidende kun i 40 km/t. Nå skal sant sies at alle sleit og veien ble stengt, men såg også at e-tron sleit muligens mere enn andre biler. Hadde ingen kontroll, kjøpte etter dette hurtigkjetting. Men makan til kjelke skal du leite lenge etter.

Jeg tror ikke e-tron slet mere enn andre, men e-tron  drar på bakhjulene og har mest kraft bak, så det blir kanskje litt annen måte å kjøre på iforhold til bil du sammenligner med med xc 60 som har mest kraft på framhjulene og da vil ikke bakenden skli ut som den har en tendens til  gjøre på e-tron. Hvis du kjører mye og tester litt på glatt føre så blir man vant til dette. Men uansett så går det ikke bra å kjøre på blank is  med noen biler med piggfrie dekk i nedover bakker. 

storeulv

Det er vel så enkelt som at kontaktflaten mot underlaget ikke øker proporsjonalt med vekten på kjøretøyet, og da kommer Newton #1 inn i bildet; "Ting som er på vei et sted har lyst til å fortsette med det i størst mulig grad."

Det finnes dessverre fortsatt nok av de som tror at når bilen så og si aldri spinner eller sliter med å komme i gang på glatt føre så er den like lett å stoppe. Det er altså da feil. 2,5 tonn som ligger mot underlaget med X cm2 tar grovt regnet like lang tid å stoppe uavhengig av hvor mange hjul man har trekk på.

Ad XC60 og opplevelser på glatt føre; den var morsom på vinterføre fordi det var lett å provosere frem sladd med den i svinger, og den regulerte seg inn igjen like morsomt med 2-3 gradvis mindre kontrasladder avhengig av hva gnukketallet mot underlaget var. Og så veide den ca 800 kg mindre enn Audien. Når da XC60en hadde 235-dekk på 17" felg og Audien har 255-dekk på 20" sier det seg selv at størrelsen på kontaktflaten mot underlaget ikke er 35 % større slik som vekten er.
Audi e-tron 50AS MY 2020

Contango

Vekten var hovedgrunnen til at jeg aldri bestilte den reserverte 55'en. Den veier nesten 500 kilo mer enn MS som igjen veier nesten 300 kilo mer enn M3. Det er merkbar forskjell på M3 og MS (vi har Perf som veier litt mer) på glatt føre. Ingen tvil om hva jeg foretrekker når det er is - selv om treern vår til og med har Nereus dekk (som jeg faktisk synes fungerer bra på is). Jeg kjørte den på E6 da det silte ned is midt i februar. Ingen morsom opplevelse men bilen var forutsigbar og kontrollerbar - så langt man kan strekke det under slike forhold. MS'en under tilsvarende forhold er mer uforutsigbar og krever enda mer aktsomhet. Den har Nokian dekk. (Ulempen med treern er bakhjulsbiaset som gjør at den logret ubehagelig mye ved selv beskjedne gasspådrag. På den annen side får man beskjed...)
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA