Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: autofil tester rekkevidden på leaf

Startet av RuneW, tirsdag 03. juli 2012, klokken 11:20

« forrige - neste »

RuneW

I går kveld fikk jeg meg litt av en overraskelse!

Beltet går jo an å justere i høyden og jeg pleier å ha den i høyeste stilling. Så i går irriterte jeg meg over at den tilsynelatende gled ned i laveste stilling hele tiden. Jeg stoppet for å undersøke nærmere og da datt hele festet av! Bolten som holdt det fast hadde rett og slett skrudd seg ut!!!

Dette har jeg aldri opplevd i noen andre biler og det var en litt ubehagelig opplevelse - for å si det mildt. Bilen har nylig vært på verksted for lakkering av noen småskader på taket. Kan kanskje være mulig at beltene har vært demontert i den sammenheng?

Edit: Jeg har snakket med lakkerings-verkstedet og de sa de IKKE hadde rørt beltene, så da er de rett og slett vært dårlig tilskrudd fra fabrikk. Skremmende...

Edit2: Ved nærmere undersøkelseser viser det seg at det var lakkeringsverkstedet som hadde glemt å skru til bolten til beltet. Så da kan alle dere andre Leaf-eiere puste lettet ut...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Er ikke den bolten bare til å låse den i høyden, ikke på å holde selve beltepunktet fast ved en evt. kolisjon, da? Altså at det skal være en skinne e.l. som glir opp og ned som gjør selve "jobben". Litt som vognene på ei berg-og-dalbane henger fast på skinnene. Slik virker det i alle være på Caravellen; på leaf'en har jeg ikke sjekka. Jeg kan ikke tenke meg at det kan være laget på en slik måte at punktet løsner pga en slik feil?

Uansett skal det sjekkes så snart fruen kommer hjem med bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på mandag 11. juni 2012, klokken 11:48
Er ikke den bolten bare til å låse den i høyden, ikke på å holde selve beltepunktet fast ved en evt. kolisjon, da? Altså at det skal være en skinne e.l. som glir opp og ned som gjør selve "jobben". Litt som vognene på ei berg-og-dalbane henger fast på skinnene. Slik virker det i alle være på Caravellen; på leaf'en har jeg ikke sjekka. Jeg kan ikke tenke meg at det kan være laget på en slik måte at punktet løsner pga en slik feil?

Det er en ganske feit bolt som tydeligvis skal tåle mye. Du kan løsne på den og se hvordan det henger sammen. Når bolten var ute, ble det øverste punktet på beltet sprekken hvor det forsvinner ned mot rullen.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Ja, jeg vil tro den er dimensjonert såpass at den ikke klippes ved plutselig belastning (kolisjon), for da vil du jo i praksis (hvis du ikke har beltet på laveste stillet) plutselig ha et slakt belte, som ikke er gunstig. Men med bolten ute står vel beltet i laveste posisjon, slik at der ikke er mer å gå på, og du holdes på plass der du skal?

Uansett; det er absolutt verdt å sjekke at det er i orden, og ikke minst gjøre Nissan oppmerksomme på det. Skjønner godt om du blir nervøs når noe så viktig som beltet "ramler fra hverandre"!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Blip

Dette er vel nesten en sak som kan kreve tilbakekall av samtlige leaf for kontroll! Skummelt!:'(

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

cra

Sitat fra: Blip på mandag 11. juni 2012, klokken 12:52
Dette er vel nesten en sak som kan kreve tilbakekall av samtlige leaf for kontroll! Skummelt!:'(

Hvis den bolten faktisk er det som fester det ene av de tre punktene i et trepunkts-belte: ja. Hvis det bare gjør at høydejusteringen ikke virker er det jo ikke farlig (for liv og helse), men slik skal det jo ikke være på en ny bil uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

el-snorre

Dersom hele høyderegulatoen løsnet med boten, må du snarest kontakte Nissan Norge. Enten ved Marina Bakkum, eller Frode Langli. Det er i såfall noe som må sjekkes nermere.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Lynet

Hvis høydejusteringen løsner er det farlig for liv og helse. Kropen vil da få et rykk, bolten løsner og beltet gir etter noen cm og kroppen får et meget kraftig rykk og hodet er kommet lang unna nakkestøtten som skal ta i mot returen.


På bildet ser dere at bolten sikrer hele selen, så da er det frontruta neste!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: Lynet på mandag 11. juni 2012, klokken 17:26
På bildet ser dere at bolten sikrer hele selen, så da er det frontruta neste!!!!

Ja, hvis det er en av de nr2-boltene så er det telefon til Nissa Norge neste!  :o

Ser forøvrig at selve glidemekanismen fungerer slik jeg sa (i alle fall slik jeg mente å si det).  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Det var nummer 2-bolten helt til venstre det var snakk om, ja....
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Hvis ikke Nissan tar tak i dette umiddelbart og innkaller til kampanje bør nok media varsles.....
Etter min mening er det nok at en bil i verden har denne feilen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

#11
De tar det seriøst. Bilen min skal inn til kontroll.

Det er jo også er en minimal mulighet for at lakkeringsgutta har snakket litt usant. Men hvis bolten faktisk er dårlig montert fra fabrikk er det jo litt ille...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: RuneW på mandag 11. juni 2012, klokken 11:31Jeg har snakket med lakkerings-verkstedet og de sa de IKKE hadde rørt beltene, så da er de rett og slett vært dårlig tilskrudd fra fabrikk. Skremmende...

Nå har jeg fått kontrabeskjed fra Brennes Auto. Han på verkstedet hadde "misforstått" spørsmålet mitt og sier nå at de hadde kanskje løsnet på beltefestet likevel...

Så vidt jeg husker var ordlyden hans noe ala: "Nei, vi har ikke vært inne i bilen i det hele tatt", så jeg er litt usikker på hva misforståelsen gikk ut på.

Men, men... Nå skal den uansett inn til sjekk i morgen, så vi er sikre på at alt er som det skal.

På den lyse side: Denne saken er ikke lenger til bekymring for Nissan sentralt eller for alle dere andre med Leaf  :)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Han snakket kanskje om lakkeringen?

De har helt sikkert vært inne i bilen (for å flytte den f.eks), så dette høres ut som en missforståelse.

At bolten falt ut er imidlertid ikke en missforståelse, men sannsynligvis resultatet av slurv og manglende etterkontroll.
Mennesker gjør feil, det er derfor man har kontrollerer/sjekklister.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

#14
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 13. juni 2012, klokken 13:49
De har helt sikkert vært inne i bilen (for å flytte den f.eks), så dette høres ut som en missforståelse.

Hehe - Når det var snakk om "inne i bilen" var det selvsagt i såkalt "overført betydning", i denne sammenhengen "i forbindelse med selve jobben"  ::)

Men uansett er dette en seriøs feil fra Nissan (lokalt) sin side. Mitt håp er at de blir så ydmyke av denne episoden at de tar dunkelyd-problemet seriøst som en slags kompensasjon...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA