Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Lazer Elite 18 med "nærlysassistent" - "Matrix light"?

Startet av lars667, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:03

« forrige - neste »

Bushy

Jeg har ikke hatt LBA versjonen så lenge, men fått testet på en langtur oppover østerdalen i mørket. langlyset er nydelig :) en helt annen verden en orginale lyset.(Har S 17mod)

Men "matrix" greiene hadde jeg nok ikke lagt igjen penger på en gang til... fikk ikke noe aha opplevelse akkurat. og et par blink fra motgående, og en nødblink fra foranliggende. Høyre og venstre side lyste opp når den selv hadde lyst. og ofte lyste bare den ene siden selv om det var helt mørkt.
S75D sept. 17

harelabb

Jeg går ut fra at for TM3 trenger man
https://www.bilkomponenter.no/products/fjernlyspakke-tesla-model-3-lazer-elite18-linear-intelligent-narlysassistent,
eller er det nok med den som er lenket til i første innlegg?

Vil de fleste verksteder kunne installere dette?

lars667

Det bør de absolutt kunne. Men du må få med styringsmodulen fra Bilkomponenter. Det er ganske lett å gjøre selv om en kan skru bittelitt.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Edison

Er det nokon som har hatt denne ei stund no, og fått gjort seg opp ei meining om nærlysassistenten er verd dei ekstra kronene eller ikkje? Første tilbakemelding her var jo ikkje spesielt overbevisande, så eg lurer på å anskaffe vanleg 18 elite i stadenfor.

Husstein

Slenger meg på med samme spørsmål. Hovedspørsmålet er jo om utgaven med auto-dimming faktisk fungerer bra eller om den dimmer for alt mulig den ikke skal. Er det noen som vet om det er mulig å slå av den dimminga og bruke ledbaren som et vanlig "dumt" ekstralys?

Helge

Ta slett ikke dette som noe fasitsvar, men blant mine venner og kollegaer er vi hele 5 som har Lazer Elite 18 derav 2 som har den litt nyere "Smart"-varianten (ikke alle disse bilene er Tesla og kun 2 er model 3, min inkludert). Men felles for begge de 2 som har "Smart"-varianten er at de begge klager til oss andre 3 om at irriterende mange møtende biler fyrer av fjernlyset sitt i mot dem. Sannsynligvis fordi de ikke er vant til å se lys (i hvert fall ikke annet enn svakt posisjonslys/markeringslys dersom de ikke er helt slukket) i LED bars?!

Selv har jeg bare "ikke-smart"  ;) varianten av Lazer Elite 18 så for meg er dette et ikke-tema. Men jeg har gitt opp fjernlys automatikken etter jeg monterte Lazer Elite 18 da veldig mange ellers syntes jeg dimmet ned alt for sent og blinket på meg.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

olavxxx

Sitat fra: Helge på torsdag 24. november 2022, klokken 19:28
Ta slett ikke dette som noe fasitsvar, men blant mine venner og kollegaer er vi hele 5 som har Lazer Elite 18 derav 2 som har den litt nyere "Smart"-varianten (ikke alle disse bilene er Tesla og kun 2 er model 3, min inkludert). Men felles for begge de 2 som har "Smart"-varianten er at de begge klager til oss andre 3 om at irriterende mange møtende biler fyrer av fjernlyset sitt i mot dem. Sannsynligvis fordi de ikke er vant til å se lys (i hvert fall ikke annet enn svakt posisjonslys/markeringslys dersom de ikke er helt slukket) i LED bars?!

Selv har jeg bare "ikke-smart"  ;) varianten av Lazer Elite 18 så for meg er dette et ikke-tema. Men jeg har gitt opp fjernlys automatikken etter jeg monterte Lazer Elite 18 da veldig mange ellers syntes jeg dimmet ned alt for sent og blinket på meg.
Elite 18 med nærlys er på 18.000 lumen og har bedre reflektor/glass ( https://www.lazerlamps.com/linear-18-elite-with-intelligent-low-beam-assist.html ), den du h ar er 12150 lumen ( https://www.lazerlamps.com/linear-18-elite.html ).

Helge

Sitat fra: olavxxx på torsdag 24. november 2022, klokken 21:37
Sitat fra: Helge på torsdag 24. november 2022, klokken 19:28

Elite 18 med nærlys er på 18.000 lumen og har bedre reflektor/glass ( https://www.lazerlamps.com/linear-18-elite-with-intelligent-low-beam-assist.html ), den du h ar er 12150 lumen ( https://www.lazerlamps.com/linear-18-elite.html ).
Elite 18 med nærlys som du kaller den har vel to moduser hhv "E-Mark Mode" og E-boost mode" som det står på Lazerlamps webside. Her er det vel snakk om street legal eller off-road (rally) bruk? I E-Mark Mode gir vel Elite med nærlys langt under 18000 lumen? (ca 60%)?

"This technology gives the lamp dual output to be both compliant with ECE lighting regulations, plus additional output when being used off road or at a motor sport event. In road legal mode, the lamp is running at 60% of it's output capacity, switching to 100% output when the boost cap is fitted to the side of the lamp."

Info på norsk fra Ekstralys sin webside www.ekstralys.no : "Med E-boost funksjonen kan lampen veksle mellom to moduser. Når E-boost er deaktivert vil lampen være i en godkjent modus med lavere lysstyrke. Når E-boost er aktivert vil lampen yte sin maksimale lysstyrke."

Men det er kanskje noen som driter i det og bruker Elite 18 med nærlys ulovlig... eller har jeg misforstått noe?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Foremost

Har fått denne montert på TMY av EV Services i Bergen - de nektet å installere iLBA delen, så lightbaren fungerer som en "vanilla" lightbar, med kun av/på mode. Ifølge dem er det ikke lovlig å installere nærlysassistent. Ellers tok hele prosessen over 7 timer, og det dukket opp masse swirls rundt panseret, så de passet ikke på å beskytte den mens de jobbet på bilen. Prisen ble over 5 tusen, så til slutt angret jeg faktisk på at jeg valgte dem, det hadde vært billigere å kjøre til Bilkomponenter på Kløfta.

Stig-Arne

For de av dere som vurderer ledbar med nærlys assistent. Les dette:

Sitat
Bilen kan kun ha to nærlys. Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde på 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten
Du kan bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys, men det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/bilens-lys/

Nærlys assistenten er ganske enkelt ikke lovlig.

jlan

En bred eller delt LED bar kan muligens godkjennes som kurve/tåkelys. Med nye LED lys er det vanskelig å definere hva som er ett, to eller flere lys.

Det står jo også "kun ha to parkeringslys", men vi ser jo biler som har LED striper på kryss og tvers. Bak er det litt friere, der kan man ha inntil 6 markeringslys (+6 oppe). Men så er altså spørsmålet, hvor langt kan et lys være ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Stig-Arne

Sitat fra: jlan på mandag 28. november 2022, klokken 11:35
En bred eller delt LED bar kan muligens godkjennes som kurve/tåkelys. Med nye LED lys er det vanskelig å definere hva som er ett, to eller flere lys.

Det står jo også "kun ha to parkeringslys", men vi ser jo biler som har LED striper på kryss og tvers. Bak er det litt friere, der kan man ha inntil 6 markeringslys (+6 oppe). Men så er altså spørsmålet, hvor langt kan et lys være ?

Å skulle kunne definere denne LED baren med nærlys assistent som ett kurve eller tåkelys er vel å dra strikken ganske langt, og om man gjør det, så er det fortsatt ikke lovlig å bruke ilag med nærlys.

LED striper på kryss og tvers har sine regler de også, men parkeringslys er det kun tillatt med 2 stk foran, markeringslys har sine regler de også, men markeringslys i lykter og rundt om i front er fortsatt ikke tillat, selv om enkelte tror det er fritt frem siden lys regelverket ble myket kraftig opp.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA