Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

Enlace

Etter og ha hatt min Project 45 siden juli og kjørt den ca. 4 000 km har jeg bestemt meg for å kvitte med med den så snart som mulig. Årsaken er kjørelengde/ batterikapasistet. I dag med minus 6 forvarmet jeg den mens den står på hjemmeladning ca. 5 minutter, resultat batteri på 97% og stipulert kjørelengde under 300 km.

Min sønn som kjørte meg til bilen i sin Tesla mod. 3 LR som trekker på alle fire og som han kjøpte av meg i sommer hadde 65% batterikapasitet og kjørelengde på 313 km.

Ingen oppdateringer over the air. Ingen forvarming av batteri og en redusert kjørelengde på over 20% vinter gir en faktisk kjørelengde med moderat kjøring og 20 grader i bilen under 30 mil. 

Det blir derfor Tesla mod Y og aldri mer Hyundai.

En annen sak. Hadde min Tesla inne på verksted to ganger i løpet av drøyt to år. Det var bagatellmessige forhold og ble løst i løpet av kort tid. Har nylig hatt Hyundaien hos Mobile i Oslo for oppdateringer det tok 5 virkedager! leverte den på onsdag og fikk den tilbake onsdag uken etter.

Daniel_0007

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:50
Teslaen kompenserer ikke for utetemp når den beregner kjørelengde da, den bruker bare et fast tall i forhold til batteriprosent.. den taper prosentvis like mye i kulda som bilen din (ca 15% i følge Motors vintertest).

nei de endra i 2019

https://electrek.co/2019/01/24/tesla-range-prediction-algorithm-temperature-data/

"The calculation is an estimate based on driving style (predicted speed, etc.) and environmental factors (elevation changes, weather, etc.)."
Model 3 2019 LR Rwd

Otkristo

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:50
Teslaen kompenserer ikke for utetemp når den beregner kjørelengde da, den bruker bare et fast tall i forhold til batteriprosent.. den taper prosentvis like mye i kulda som bilen din (ca 15% i følge Motors vintertest).
Når du legger inn en rute i navigasjon justerer den i forhold til temp, høydemeter,kjørestil osv

Enlace

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:50
Teslaen kompenserer ikke for utetemp når den beregner kjørelengde da, den bruker bare et fast tall i forhold til batteriprosent.. den taper prosentvis like mye i kulda som bilen din (ca 15% i følge Motors vintertest).

I testen i motor har bilen en kjørelengde på 369 km. Det er oppgitt hos importør 460 km. Det er 91 km kortere enn hva som er oppgitt WLTP. Hvordan får du det til å bli ca. 15%? Det blir da ca. 20%.

ToWalkOrDrive

Nå er det sikkert ekstra store forskjeller på faktisk oppnådd rekkevidde fordi noen biler stoppet i en oppoverbakke, og noen kom seg over på andre siden, men siste test i 2022 viser at Model Y hadde minst avvik.
En annen ting å ta med seg er at Model Y-bilene som kommer med neste Tesla-båt sannsynligvis har litt større batteri enn bilen som ble testet her. Andre batteri-egenskaper gjenstår å få testet.
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

#245
Sitat fra: Enlace på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:34
Etter og ha hatt min Project 45 siden juli og kjørt den ca. 4 000 km har jeg bestemt meg for å kvitte med med den så snart som mulig. Årsaken er kjørelengde/ batterikapasistet. I dag med minus 6 forvarmet jeg den mens den står på hjemmeladning ca. 5 minutter, resultat batteri på 97% og stipulert kjørelengde under 300 km.

Min sønn som kjørte meg til bilen i sin Tesla mod. 3 LR som trekker på alle fire og som han kjøpte av meg i sommer hadde 65% batterikapasitet og kjørelengde på 313 km.
Din bil viser rekkevidde basert på historisk forbruk. Model 3 (som er en lavere og mer effektiv bil) viser rekkevidde basert på et predefinert tall

Sitat fra: Enlace på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:34
Ingen oppdateringer over the air. Ingen forvarming av batteri og en redusert kjørelengde på over 20% vinter gir en faktisk kjørelengde med moderat kjøring og 20 grader i bilen under 30 mil. 
Forvarming før lader er lovet i oppdatering. Forvarming av batteri før kortere turer er store mengder bortkastet energi.

Sitat fra: Enlace på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:34
En annen sak. Hadde min Tesla inne på verksted to ganger i løpet av drøyt to år. Det var bagatellmessige forhold og ble løst i løpet av kort tid. Har nylig hatt Hyundaien hos Mobile i Oslo for oppdateringer det tok 5 virkedager! leverte den på onsdag og fikk den tilbake onsdag uken etter.
Skrekkeksempler på reparasjonstid, feil etc finner du hos alle merker. Lengste jeg har hatt en Tesla på verksted er vel 1-2 måneder. Men akkurat det hadde noen fordeler ved seg, så det var ikke noe problem for meg.
Ioniq 5`en har vært to runder på verksted (en for hengerfeste og en for lyslist). Samme dag rep på begge to hos Mobile.

Når det er sagt - Model Y har bedre rekkevidde på vinter enn Ioniq 5. I NAF testen har vel Model Y fordelen av noen færre høydemeter ved stopp uten at jeg har sjekket det nøyaktig, så forskjellen er litt mindre enn tallene fra NAF indikerer. Men inntil forvarming av batteri er på plass lader Y også raskere på vinteren, selv om Ioniq 5 er raskere på vår/sommer/høst mild temperatur.
Har kjørt en del i begge modellene og det er to veldig forskjellige biler på mange områder. Må du ofte på langtur ut over bilens rekkevidde ville jeg nok valgt Y. Men Ioniq`en har en del områder den er bedre enn Y`en den også, så det blir litt smak og behag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Enlace

Vel uansett hvordan det vris så kan du kjøre 82 km. lengre med mod. Y eller mer om vinter. Den vil koste ca. kr. 50 000 mer med omtrent samme utstyr.

Jeg synes at maks 369 km. på vinter er for kort. Når ladekapasitet er betydelig dårlige på vinter teller det selvsagt negativt samt mangel på ladenettverk.

Den enkelte får vurdere, følg med og gjør et kupp på en meget pent brukt Project 45 med hengerfeste, lakkbeskyttelse og matter samt originale sommer og vinterdekk i løpet av relativt kort tid!  Ser at mod. Y kommer på i overkant av kr. 600 000,-.

Øyvind.h

Sitat fra: Enlace på onsdag 02. februar 2022, klokken 15:56
Vel uansett hvordan det vris så kan du kjøre 82 km. lengre med mod. Y eller mer om vinter. Den vil koste ca. kr. 50 000 mer med omtrent samme utstyr.
Nei, da vrir og vender du på det. I NAF testen kjørte den ene bilen 82km lenger enn den andre. Men det var på den spesifikke ruten under de forholdene med forskjeller i høydemeter.

Sitat fra: Enlace på onsdag 02. februar 2022, klokken 15:56
Jeg synes at maks 369 km. på vinter er for kort.
369km er jo på ingen måte maks? Kan fint kjøre 400-450km avhengig av vei og føreforhold? Eller mye kortere. Kan jo fint presse Y ned i under 300km også på vinteren. Det er bare å legge ut på motorvei + stigning.

Sitat fra: Enlace på onsdag 02. februar 2022, klokken 15:56
Den enkelte får vurdere, følg med og gjør et kupp på en meget pent brukt Project 45 med hengerfeste, lakkbeskyttelse og matter samt originale sommer og vinterdekk i løpet av relativt kort tid!
Om du fikk P45 prisen (som vel var 499+ hengerfeste mm?) vil jeg tro du går i pluss slik markedet er nå?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Enlace

Ferdig med diskusjonen, ser også at forbruket er betydelig høyere på "harrytur" i forhold til Tesla mod 3, men det er vel sikkert ikke heller ikke tema med harrytur for dere! Adios.

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 02. februar 2022, klokken 13:57

nei de endra i 2019

https://electrek.co/2019/01/24/tesla-range-prediction-algorithm-temperature-data/

"The calculation is an estimate based on driving style (predicted speed, etc.) and environmental factors (elevation changes, weather, etc.)."
Det electrek skriver om er estimering ved bruk av navigasjon. Det det var snakk om er resterende km som vises på batteriet. Det er basert på forbruk. Varier litt med temperatur siden man ikke får ut like mye av ett kaldt batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Enlace på onsdag 02. februar 2022, klokken 16:18
ser også at forbruket er betydelig høyere på "harrytur" i forhold til Tesla mod 3, men det er vel sikkert ikke heller ikke tema med harrytur for dere! Adios.
Joda, reiser ofte til en hytte i Sverige :) I hvert fall pre/post korona. Har hendt det har vært rene handleturer, men ikke så ofte da en må handle mye for at kostnadene til service/forsikring/verditap/energi/tidsbruk svarer seg.

Er du overrasket over at Model 3 har lavere forbruk enn Ioniq 5?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moby666

Ser ikke ut som denne forvarmingen til TMY utkonkurrerer IONIQ5 uten forvarming på lading😀

https://www.motor.no/aktuelt/her-er-ladetider-pa-alle-nye-elbiler-pa-markedet/217658

Daniel_0007

Sitat fra: moby666 på torsdag 03. februar 2022, klokken 13:37
Ser ikke ut som denne forvarmingen til TMY utkonkurrerer IONIQ5 uten forvarming på lading😀

https://www.motor.no/aktuelt/her-er-ladetider-pa-alle-nye-elbiler-pa-markedet/217658

Vel de bilene som kommer nå kommer til å ha samme batteri som model 3 LR så blir nok lik tid som den og ioniq 5 har jo mindre batteri, blir mer riktig å se på tiden til ev6 fremover for snart kommer ioniq 5 med samme batteri.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: moby666 på torsdag 03. februar 2022, klokken 13:37
Ser ikke ut som denne forvarmingen til TMY utkonkurrerer IONIQ5 uten forvarming på lading😀

https://www.motor.no/aktuelt/her-er-ladetider-pa-alle-nye-elbiler-pa-markedet/217658
X-80% er jo meningsløse tester når 80% betyr helt forskjellige ting. Skal man ha noe fornuftig ut av en ladetest bør man teste følgende:

  • hvor mange mil kommer man etter x antall minutt lading
  • hvor lenge må man lade for å komme x antall mil

Hadde vært interessant å sett hvor lang tid det hadde tatt å komme fra 5 -> 30 mils rekkevidde f.eks.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Ioniq 5 og Model Y har vel relativt lik kapasitet? Enig i at antall kWh ladet burde vært med, og rekkevidde oppnådd.
Men Ioniq 5 har rundt 72,5kWh netto, så ikke så ulik akkurat Model Y.

I høstferien hadde jeg 223kW ved 50%, så får Hyundai på plass forvarming av batteri kan det bli veldig bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA