2021.4.11 eller "Det går likar no..."

Startet av Motorwatt, onsdag 03. mars 2021, klokken 08:49

« forrige - neste »

OhmPaPa

Sitat fra: Motorwatt på fredag 26. mars 2021, klokken 20:17
Har opplevd på E18 ved Porsgrunn at politiet stod 50 meter etter et fartsskilt med laser.

Har sett dette flere ganger. Heldigvis slakket ned i tide. Men en bekjent mistet lappen der 80 ble 60.

Jepp. Sett det flere ganger. Begynner vist å bli gammel.  :police:

trykkertor

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 26. mars 2021, klokken 23:11
]

Har sett dette flere ganger. Heldigvis slakket ned i tide. Men en bekjent mistet lappen der 80 ble 60.

Jepp. Sett det flere ganger. Begynner vist å bli gammel.  :police:
Det stemmer vel ikke.
Lappen rykket på 86km/t I 60-sone.
Og politiet har en målebuffer oppå det.

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på lørdag 27. mars 2021, klokken 00:33
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 26. mars 2021, klokken 23:11
]

Har sett dette flere ganger. Heldigvis slakket ned i tide. Men en bekjent mistet lappen der 80 ble 60.

Jepp. Sett det flere ganger. Begynner vist å bli gammel.  :police:
Det stemmer vel ikke.
Lappen rykket på 86km/t I 60-sone.
Og politiet har en målebuffer oppå det.
Det er ikke buffer på lazer, den er nøyaktig.

Det er på gammeldags radar det var buffer. Det brukes vel ikke lengre.

Motorwatt

Trodde de hadde 3 km/t buffer uansett måleinnretning. Det skal dekke feilvisning på speedometer som de fleste biler har i større eller mindre grad.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 27. mars 2021, klokken 00:43
Trodde de hadde 3 km/t buffer uansett måleinnretning. Det skal dekke feilvisning på speedometer som de fleste biler har i større eller mindre grad.
Det er ikke buffer, men sikkerhetsmargin.
Men kan vel kalles buffer, så kan gå med på det. Uansett er laser helt nøyaktig forutsatt målingen gjøres riktig.

Litt kjipt at jeg ikke var klar over dette for mange år siden når jeg ble tatt med laser 3 km/t over fartsgrense og fikk forelegg....
Da viste de meg displayet som viste 63 i 60 sone og det var null fleksibilitet.

Motorwatt

#35
Kanskje laseren allerede var kalibrert med 3 km/t avvik. Faktisk ganske trolig. Hørt at de ved stor trafikk kan justere laser slik at det kun blir stoppet biler ved høyere avvik. Men det kan de vel gjøre manuelt også....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Det er personene som stopper deg, ikke laseren. Den bare måler.

Nylig var det oppslag i lokalavis her om at alle som lå under 100 slapp unna i en kontroll i 70 sone, det var så mange som lå høyt over at de kun stoppet de de tok lappen til......

Motorwatt

Fra politiets instruks:

Ved måling av et kjøretøy som holder en hastighet som er tilstrekkelig til at det fører til en reaksjon fra politiet, følger det av instruksverket at hastigheten som vises i displayet skal loggføres umiddelbart. Det er verdt å merke seg at laserfartsmåleren automatisk trekker 3 km/t fra hastigheten som måles ved hastigheter under 100 km/t, og 3 % ved hastigheter over 100 km/t.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/43710/1/215.pdf

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på lørdag 27. mars 2021, klokken 00:33
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 26. mars 2021, klokken 23:11
]

Har sett dette flere ganger. Heldigvis slakket ned i tide. Men en bekjent mistet lappen der 80 ble 60.
Det stemmer vel ikke.
Lappen rykket på 86km/t I 60-sone.
Og politiet har en målebuffer oppå det.
Ja, men ikke sikkert han kjørte 80 i 80 sonen da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Målebuffer avhenger nok helt og holdent av manualen/instruksjonene/feilmarginen på instrumentet de bruker. Har opplevd at de på snittmåling over tre kilometer la på ca. 25 meter på målepunktene. Det hjalp ikke meg så mye, for å si det slik.  :o

Sitat fra: trykkertor på lørdag 27. mars 2021, klokken 00:33
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 26. mars 2021, klokken 23:11
]

Har sett dette flere ganger. Heldigvis slakket ned i tide. Men en bekjent mistet lappen der 80 ble 60.

Jepp. Sett det flere ganger. Begynner vist å bli gammel.  :police:
Det stemmer vel ikke.
Lappen rykket på 86km/t I 60-sone.
Og politiet har en målebuffer oppå det.
Hvordan vet du hvilken bekjent det var, og at det ikke stemmer at han mistet lappen der? Utrolig hva forum på nettet vet altså.  :o

Jeg har bilen satt opp til +11%, så i 80 går det i 89, og det gjør det ekstra krise med den håpløse hastighetsstyringen på Teslaen. Dundrer fort et par hundre meter inn i en 60-sone i 89, når den burde redusert til 67 ved/før skiltene.

OhmPaPa

Sitat fra: trykkertor på lørdag 27. mars 2021, klokken 00:33
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 26. mars 2021, klokken 23:11
]

Har sett dette flere ganger. Heldigvis slakket ned i tide. Men en bekjent mistet lappen der 80 ble 60.

Jepp. Sett det flere ganger. Begynner vist å bli gammel.  :police:
Det stemmer vel ikke.
Lappen rykket på 86km/t I 60-sone.
Og politiet har en målebuffer oppå det.

Duden kjørte i mere enn 80. Det var fartsgrensen som gikk fra 80 til 60 - ikke farten på bilen.

Motorwatt

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. mars 2021, klokken 00:40
Det er ikke buffer på lazer, den er nøyaktig.

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. mars 2021, klokken 00:40
Det er ikke buffer, men sikkerhetsmargin.
Men kan vel kalles buffer, så kan gå med på det. Uansett er laser helt nøyaktig forutsatt målingen gjøres riktig.

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. mars 2021, klokken 01:03
Det er personene som stopper deg, ikke laseren. Den bare måler.

Fint at du korrigerer alvorlige feil... :o
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. mars 2021, klokken 01:03
Det er personene som stopper deg, ikke laseren. Den bare måler.
Det er ikke trykket fra foten mot bremsepedalen og det hydrauliske trykket mot bremseklossene, med påfølgende friksjon mellom bremseklosser og bremseskiver, og igjen dekk og underlag, som stopper en, altså? Evt og/eller regen...  :P

jlan

Det bør vel egentlig bli standard at skiltene for nedsatt fartsgrense står noen meter før der fartsgrensen gjelder fra.  Det er jo veldig forenklet dette skiltsystemet. For eksempel ved nedsatt fart inn mot en rundkjøring eller et kryss, så er det liten grunn for å ha nedsatt fartsgrense etter at krysset er passert. Men da brukes gjerne baksiden av skiltene til å oppheve fartsgrensene. Jeg fikk forelegg et slikt sted en gang, etter å ha akselerert ørlite for tidlig ut fra krysset. Det synes jeg er uheldig valg av kontrollpunkt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Motorwatt

SitatDet bør vel egentlig bli standard at skiltene for nedsatt fartsgrense står noen meter før der fartsgrensen gjelder fra.

Blir vel like galt? Det er skiltet som gjelder uansett.

Hvis Tesla kunne legge inn posisjonen for skiltet/fartssonen (slik flere andre produsenter gjør), kan hastigheten reduseres før skiltet. Den varsler før lyskryss, og den reduserer farten før rundkjøringer, så det burde være mulig.

Fartsskiltene vises også i de fleste tilfeller på skjermen i bilen flere meter før farten senkes, så det måtte vel også gå an å bruke denne informasjonen til å tilpasse hastigheten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA