2021.4.11 eller "Det går likar no..."

Startet av Motorwatt, onsdag 03. mars 2021, klokken 08:49

« forrige - neste »

lars667

Jeg har merket litt forbedring på disse tingene i -2 til -7-8 de siste dagene, uten at jeg egentlig har tenkt over denne oppdateringen. Tror jeg har hatt mindre prikker i hver ende av skalaen (regen/power) under sammenlignbare forhold tidligere.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

JorEl

2021.4.12 er kommet for å bli....en liten stund.. :)
Som nevnt lenger oppe, minor bugfix and coldpack improvments. (noe i den dur)
Kjekt om regenerering blir kraftigere når det er kaldt. Men jeg venter på noe mer spennende...men vet ikke hva det skulle være...utenom FSD-Beta ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Fikk min første fantombrems med x-4.11 ved utgangen av en tunell. Tydelig skyggegrense. Eller merker jeg meg at EM (aka. "Technoking of Tesla") sannsynligvis ikke har en anelse om hva fantombremsing er.

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/j7jvms/elon_musk_says_phantom_braking_likely_fixed_in/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 18. mars 2021, klokken 09:53
Fikk min første fantombrems med x-4.11 ved utgangen av en tunell. Tydelig skyggegrense. Eller merker jeg meg at EM (aka. "Technoking of Tesla") sannsynligvis ikke har en anelse om hva fantombremsing er.

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/j7jvms/elon_musk_says_phantom_braking_likely_fixed_in/

Har null peiling på dette, men nybiltester.no hadde en ide om at Tesla også brukte kartdata som en del av grunnlaget for å vurdere nedbremsing. Dette har jeg aldri hørt beskrevet før - men dersom det er rett så vil en aldri bli kvitt problemet så lenge kart er en del av inputen fordi et kart pr. def  aldri vil være 100% oppdatert til enhver tid.  Som sagt - aldri hørt at kartdata skulle være et (av flere) grunnlag for nedbremsing på Tesla, men jeg vet at det er tilfelle på id.4 (hvilket forøvrig også er testet av nybiltester.no)

Thalgar

Jo, kartdata er ein stor del av problemet. Det er stor forskjell på område kor vegen har vore lik i mange år og der ein nyleg har fått ny veg. Her blir bilen av og til forvirra og trur at han er på ein annan type veg, og senkar farten om han er på autopilot eller ACC. Ser det tydeleg på E18, kor dei nye strekka Arendal-Tvedestrand og Dørdal-Rugtvedt må kjørast med foten på akseleratorpedalen for å overstyra nedbremsing. Gamle strekk av E18 derimot er dønn stabile.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Motorwatt

Det er flere typer "fantombremsing". Jeg synes den verste er den som på en motorvei plutselig og umotivert bråbremser fra 120 km/t til 70 på et par sekunder. Den som bare justerer farten på grunn av feil i kartdata er mere overkommelig, og kan kompenseres med wattpådrag. Så er det den som bråbremser når den møter en stor lastebil/buss. Gjerne i en sving. Oppførselen likner mye på den første, men her kan man ofte være forutseende.

Den første, som er den jeg vil karaktisere som en virkelig fantombermsing, kan bl. a. komme av skygge/sol slik jeg beskriver når man kommer ut/inn av en tunell.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 18. mars 2021, klokken 11:01
Det er flere typer "fantombremsing". Jeg synes den verste er den som på en motorvei plutselig og umotivert bråbremser fra 120 km/t til 70 på et par sekunder. Den som bare justerer farten på grunn av feil i kartdata er mere overkommelig, og kan kompenseres med wattpådrag.

Den første, som er den jeg vil karaktisere som en virkelig fantombermsing, kan bl. a. komme av skygge/sol slik jeg beskriver når man kommer ut/inn av en tunell.
Er ikke dette grunnet at den tro at fartsgrensen på veien er den samme som på kryssende veier på bruer og over tunneller.

Sånn er det ihvertfall jeg opplever det. Der den plutselig senker farten ved bruer og tunneller så samsvarer det med fartsgrensen til kryssende veier. Altså er det ingen retnings/z komponent i fartsgrense data.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Som jeg sier: "kan bl. a. komme av skygge/sol". Men hvis du med AP aktiv kjører fra en 50-sone inn en 30-sone, så kan fartsreduksjonen foregå over 100 meter etter at skiltet er passert, og er ikke på noen måte en voldsom nedbremsing. Noe helt annet jeg beskriver som er en kraftig "slamming" av bremsene. Vet at det har vært spekulert i det du nevner med kryssende vei over eller under, men de fleste gangene det skjer med meg er det ingen vei i nærheten. Vi har en viltovergang for elg på E18 hvor min bil en gang bråbremset, og jeg nekter å tro at elger har egne fartsbegrensninger.
Tesla S75D - 09/2018

jlan

TACC reagerer også på trafikk-kjegler eller lignende refleksanordninger, av og til på brøytestikker også. I en tunnel her i nærheten hvor det midlertidig står markeringer tett i tett gjennom hele sakker bilen ned til 40 km/t.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vaduz

Mye «myke» fantombremsinger foran skygger og bruer for tiden, et skritt frem, to tilbake!

RuneW

Sitat fra: Vaduz på søndag 21. mars 2021, klokken 18:21
Mye «myke» fantombremsinger foran skygger og bruer for tiden, et skritt frem, to tilbake!

Ikke to skritt fram og ett tilbake?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

A small step for Tesla-drivers, a giant leap for Tesla-lovers....
Tesla S75D - 09/2018

Vaduz

Jeg foretrakk en ordentlig fantombrems i uka fremfor ti myke om dagen:p

kodax

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. mars 2021, klokken 16:23
Jeg foretrakk en ordentlig fantombrems i uka fremfor ti myke om dagen:p
Underbuksehumor frabes  :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Av en eller annen grunn har Tesla på en finurlig måte flyttet en 40-sone ca. 80 meter før der 40-skiltet står. Gjelder kun én forekomst som jeg har observert. Er frustrert over at bilen først starter oppbremsingen i det øyeblikk skiltet passeres, og kan, med lite regen og litt helling, være igjennom sonen før farten blir riktig. På det nevnte stedet blir farten omtrent korrekt når skiltet passeres (dog med litt justering ved kaldt batteri).

Har opplevd på E18 ved Porsgrunn at politiet stod 50 meter etter et fartsskilt med laser.
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA