Hovedmeny

Bra og dårlig med Ioniq 5

Startet av hELgenen, mandag 01. mars 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

hELgenen

Id.4 1st fikk du vel til  416.900. (Ned 10.000 siden i fjor høst)
Da er jo et sprang opp til 499.000 en del lapper. Derimot spranget fra id.4 2wd max er jo ikke så stort. Ca 10k. Så sett opp mot den så er jo en ioniq 5 med 4wd et bedre kjøp. Men dersom ID.4 max med 4wd havner på omtrent samme pris..vel da synes jeg ikke ioniq 5 fremstår som noe kupp. Ioniq 5 skal jo også bli 20-30k dyrere når modellene som kan konfigueres kommer. VW kan fort smelle på en kampanje modell.id.4 4WD som kan bite heftig fra seg. Venter i spenning på prisene på ioniq 5 og id4 fremover...Ioniq har dog en del tekniske fordeler så forventer at id.4 prises lavere.. Om så ikke skjer så setter jeg Ioniq 5 foran ID.4

telcontar

Mulig VW ser på seg selv som mer premium enn Hyundai og priser seg deretter.

elektro

Sitat fra: telcontar på fredag 05. mars 2021, klokken 18:40

Ja, jeg er i alle fall villig til å betale litt mer for en helt likt spekket VW. Vil tro den er både mer stillegående og har bedre kjørefølelse i tillegg til å være «mer premium». Eller skal vi si mer klassisk Europeisk interiørkvalitet. Som tiltaler meg personlig mer enn den asiatiske. ID.4 har også bedre lastesystemer og antakelig bedre lys. Det veier enda tyngre.

IONIQ 5 har på sin side et friskt utseende, er raskere og lader ganske mye fortere. I tillegg virker det som en gjennomført elbil med mange smarte funksjoner. Begge er gode kjøp, men IONIQ 5 er her nok kneppet rimeligere, mer nyskapende og først med firehjulstrekk.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: telcontar på fredag 05. mars 2021, klokken 18:40

Kan hende, men det er heldigvis opp til oss kunder å vurdere hvor vi får mest bil for pengene.
Og slik fungerer konkurransen - dersom VW skal konkurrere mot Mach-e, IONIQ 5, Polestar 2 osv..
Så må de ikke prise seg ut. Jeg synes personlig Skoda er på ville veier med sine priser av Enyaq 4WD -
Vil nesten tro mange av de som sitter på en kontrakt i dag på en slik med levering høst/jul 2021 faktisk
føler seg litt snytt..Jeg vet jeg ville gjort det om prislappen for denne Skoda var avtalt til over 600k.

elektro

Skal ikke se bort fra at prisen på ENYAQ skal litt ned, nå som kronekursen er bedre og konkurransen tilspisser seg.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

telcontar

Jeg hoppet av Enyaq toget da jeg så prisene der. Id4x håper jeg blir bra priset i forhold til konkurrentene. Ioniq 5 er definitivt på min liste. Aryia datt ut pga kun 400l bagasjerom med awd.

Id4x Max til rundt 550k før vinterhjul og hf. Så storkunde rabatt på 9% hos min forhandler så blir det ikke så galt

ElAlf

Gode synspunkter i postene over - og dette ble litt VW versus...., jeg la vel opp til det når jeg kom inn på ID.4 i min tidligere post.
Det er noen momenter jeg vil dra frem, uten at jeg dermed ønsker å spore av tråden. Jeg har eid 8 VAG biler: 1 Caravelle, 3 Passat, 1 Golf, 3 Octavia. Alle kjøpt ny med ett unntak. Erfaring:
- VAG biler er praktiske med mange fornuftige detaljer: Ja!
- VAG har god kvalitet: I beste fall midt på treet.
- Kundeservice mht garanti og reklamasjon: Stryk!! (Men Skoda bedre enn VW)
- Interiør: Bra, men samtlige av mine VAG har hatt ulyder fra interiøret (unntak E-Golf)!

Derfor taper nå både Id.4 og Enyaq løpet hos meg. Det er på tide å prøve noe annet, og Ioniq 5 er en verdig kandidat, enda mer til mer jeg setter meg inn i hva som er investert av teknologi og løsninger i denne bilen.
Såh..., jeg bare måtte ha det ut..
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

bno

Jeg har hatt så mange VW at jeg ikke har tall på dem minst 12 elbiler (E-UP ventepøsle nå hentet fra Tyskland som jeg alldid har gjort). Min erfaring er lik din med VW. Så tilbake til Hyundai og der har derimot tallet på Hyundai jeg har hatt og det er 1 stk. Kona og det er den beste bilen jeg har hatt. Prøvde to ganger å motta Tesla modell 3 men ga dem opp og nektet å motta begge ved overlevering da de var så dårlig sammenskrudd.

Nå venter jeg på Ioniq 5 og det ser jeg frem til med stor forventning.

Svolar

Hvor "premium" kan en vente seg bilen? Siden de andre produsentene har fokusert i langt større grad på lyddemping (id3-id4), enn tidligere , hva kan en forvente tro/noen som har noe informasjon?

ElAlf

Det er mye vi ikke vet enda. Ingen kvalifiserte biljournalister har fått satt seg bak rattet så langt, men det bør ikke være lenge til det skjer. Kommentarene så langt er at Hyundai har tatt Ioniq 5 opp "til neste nivå", personlig tror jeg derfor at koreanerne vil overraske mange (skeptikere) med denne bilen. Fasit kommer etter hvert...
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

turfsurf

Sitat fra: Svolar på lørdag 06. mars 2021, klokken 13:34
Hvor "premium" kan en vente seg bilen? Siden de andre produsentene har fokusert i langt større grad på lyddemping (id3-id4), enn tidligere , hva kan en forvente tro/noen som har noe informasjon?
Jeg er og spent på det, etter å ha prøvekjørt både Mach-e og i dag ID.4 uten å ha opplevd noe premium følelse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. mars 2021, klokken 14:47
Sitat fra: Svolar på lørdag 06. mars 2021, klokken 13:34
Jeg er og spent på det, etter å ha prøvekjørt både Mach-e og i dag ID.4 uten å ha opplevd noe premium følelse.

Fikk du prøvekjørt ID.4? Trodde disse bare var ustillingsbiler - men kanskje de har klart å oppgradere SW på de i butikkene nå.

Jeg teller veldig mellom Ioniq 5 og ID.4 - synes dette er svært vanskelig. Vil gjerne se Ioniq 5 også - lurer på når de kommer i butikken - selger nevnte noe om "våren" - så veldig upresist....

ihaal

Beklager hvis dette er svart på før, men er det noen som veit om:

1) blir det mulig å prøvesitte lanseringsmodellen før man må skrive kontrakt? Rimelig uaktuelt å skrive kontrakt på en bil med såpass skrått bagasjerom uten å teste hvordan det er med barnevogn osv.
2) er det indikert fra forhandler hvor mye som ligger i rabatt på lanseringsmodellen? ser noen nevner 20-30 000, er det mest gjetning?

ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Olemann

2) Umulig å si før man vet hvilke storkunderabatter som kommer på de ordinære bilene.  Det vi vet nå er at det null rabatt på P45, dermed vil 20-30.000 i prisøkning lett bli borte igjen når man legger til storkunderabatten. I beste fall vil de ordinære bli gunstigere enn P45 for de som ikke trenger alt utstyret, når man i tillegg får rabatter. Så, det er håp i hengende snøre :-)

Sitat fra: ihaal på lørdag 06. mars 2021, klokken 15:32
Beklager hvis dette er svart på før, men er det noen som veit om:

1) blir det mulig å prøvesitte lanseringsmodellen før man må skrive kontrakt? Rimelig uaktuelt å skrive kontrakt på en bil med såpass skrått bagasjerom uten å teste hvordan det er med barnevogn osv.
2) er det indikert fra forhandler hvor mye som ligger i rabatt på lanseringsmodellen? ser noen nevner 20-30 000, er det mest gjetning?

telcontar

Har blitt forespeilet 6% storkunde rabatt på vanlig modell. Får se om det stemmer når prisene endelig kommer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA