Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bra og dårlig med Ioniq 5

Startet av hELgenen, mandag 01. mars 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

ihaal

Kom gjennom på reservasjonen, men ganske usikker her. Spesielt nysgjerrig på bagasjerommet... Har en god pris på ID4 1st som er greit utstyrt med bakhjulsdrift. I praksis over 100 000 opp for Ioniq 5 som gir firehjulsdrift og mer utstyr, men ganske mye mindre praktisk bagasjerom med barnevogn.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

AUK

Sitat fra: ihaal på onsdag 03. mars 2021, klokken 14:14
Kom gjennom på reservasjonen, men ganske usikker her. Spesielt nysgjerrig på bagasjerommet... Har en god pris på ID4 1st som er greit utstyrt med bakhjulsdrift. I praksis over 100 000 opp for Ioniq 5 som gir firehjulsdrift og mer utstyr, men ganske mye mindre praktisk bagasjerom med barnevogn.

Hva gjør bagasjerommet mer praktisk i ID4 for barnevogn?

andy99

id4 har flere cm i høyden i bagasjerom. Ioniq er relativ lav helt bakerst.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Øyvind.h

Sitat fra: AUK på onsdag 03. mars 2021, klokken 15:17
Hva gjør bagasjerommet mer praktisk i ID4 for barnevogn?
Pga rettere bakluke blir rommet langt mer firkantet/volumiøst.
I Ioniq 5 ser det ikke så høyt ut, og luka er ganske skrå.

Bilde av ID4:

Ioniq 5:
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tafsern

Sitat fra: andy99 på onsdag 03. mars 2021, klokken 15:41
id4 har flere cm i høyden i bagasjerom. Ioniq er relativ lav helt bakerst.

Dama gjør noe lurt...ho slår sammen barnevogna. Prøv det ;)

Rocklobster

Tror ikke forskjeller er så stor som det kan se ut på de bildene i bagasjerommet. Når jeg så den tyske vidoen så det ikke så ille ut. Det "verste" med Iconiq er manglende skiluke IMHO. Derimort liker jeg det flate gulvet og baksetene som kan kjøres langt bak som gjør det romsligere i selve kabinen. Ser det ser ut som det er opptrekkbare gardiner i sidevinduene bak. Håper det ikke betyr ikke sotede vinduer.

e-h

Enig i at bildene ser ut til å ha stor forskjell, men målene er ikke så forskjellige:
Bagasjeromsmål ID.4

daktari

Husker med glede den Peugeot 5008 der jeg kunne sette en Chariot 2-seter sykkelvogn med hjulene på rett inn uten å klappe den sammen. Ioniq 5 ser mye mindre praktisk ut med en bakluke som er skrå helt fra bunnen og opp. Enyaq er enda rettere bak enn ID4 også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann

Ser ikke for meg at ettermontert hengerfeste kommer på under kr. 10.000.-, tipper heller 15k i alle fall for el/avtagbart. Så kommer vinterhjul som med premiumdekk i 20" neppe er under 25k.  Da snakker vi pris på 540.000.- før leveringsomkostninger.  Så får man en bil med 100 hk mer og AWD, sammenlignet med ID4 st, og mer utstyr, men hva som er "best buy" når bilen skal selges igjen om noen år er ikke lett å si. 
Merprisen på ca kr. 110-130.000.- betyr nok mye for endel.

Det er, og kommer, mye å velge blant i prisklassen 550.000.- som denne bilen fort kommer opp i, det er jo sagt at alt av rabatter utgår, noe som neppe skjer på senere listemodeller.
Reelt sett bør den jo sammenlignes med AWD utgaven av ID4, den har samme antall hk også, men pris er ukjent foreløpig.

Effektivitet og kvalitet (om man ikke er allergisk mot plast) tror jeg Hyundai vinner på vs VW.  Og klart, 3 sekunder spart fra 0-100 er gøy, i alle fall et par uker :-)
AWD er kjekt i hele bilens levetid...

Sitat fra: ihaal på onsdag 03. mars 2021, klokken 14:14

ihaal

ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Svolar

Billy Plast, han kommer vel med på kjøpet her?

Er det noen som kjenner til de litt større bilene fra hyundai? Hvordan er plastbonanzan her ifrhold til de mindre Kona etc, er det håp om at en ligger litt mer i finishen?

Hvis en ser på id3 vs id4 så virker det som VW har tatt billig plast på id3, mens det er bedre på id4.

Dealbreakeren for meg er om det kjennes ut og høres ut som en blikkboks når du setter deg inn og kjører .

MooCow

Sitat fra: Svolar på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:00

Er det noen som kjenner til de litt større bilene fra hyundai? Hvordan er plastbonanzan her ifrhold til de mindre Kona etc, er det håp om at en ligger litt mer i finishen?

Hvis en ser på id3 vs id4 så virker det som VW har tatt billig plast på id3, mens det er bedre på id4.

Dealbreakeren for meg er om det kjennes ut og høres ut som en blikkboks når du setter deg inn og kjører .

Har ikkje sett ID.4, men ID.3 var ihvertfall voldsomt skuffandes!! E-golf er jo mange mange klassar over når det kjem til interiør.......

elbilfanen

MooCow sa:
Har ikkje sett ID.4, men ID.3 var ihvertfall voldsomt skuffandes!! E-golf er jo mange mange klassar over når det kjem til interiør.......

Jammen hallo.... det er jo en grunn til at vi stadig blir oppfordret/lokket til å signere før vi får sitte i bilen....
Hadde alle dagens biler vært en fryd å være i... så hadde ikke det vært nødvendig  ;)

Olemann

ID3 er mye mer hardplast enn ID4, rett nok bare sittet i ID4Max.  Men den er mer enn bra nok for meg.
eNiro er også vesentlig bedre enn Kona, har hatt begge, eNiro gir mindre plast-skrangle-inntrykk, så de kan om de vil i konsernet.
Når det er sagt; er man av typen som trives i tråd og lær-avdelingen hos Lamborghini (som jeg har hatt gleden av å besøke) så ville jeg holdt meg unna både Kia og Hyundai.

Sitat fra: Svolar på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:00

MooCow

Sitat fra: elbilfanen på onsdag 03. mars 2021, klokken 23:55
MooCow sa:

Jammen hallo.... det er jo en grunn til at vi stadig blir oppfordret/lokket til å signere før vi får sitte i bilen....
Hadde alle dagens biler vært en fryd å være i... så hadde ikke det vært nødvendig  ;)

Haha, no får vi vel sjansen til å sjå Ioniq 5 live før vi signerar, og det har ein vel hatt på mange andre elbilar og.
Er vel Skoda som har fått ein del tyn for sine kontraktar. Uansett ingen som tvingar deg til å inngå kontrakt :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA