Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Status hurtigladerne på E6 mellom Oslo og Lillehammer

Startet av JanFredrikB, fredag 29. juni 2012, klokken 20:12

« forrige - neste »

Kjeldsen

Jeg bruker D mest mens synes Eco er fin i langsom trafikk og i områder med mange fartshumper. Får en grei regenerering mot neste fartshump uten å bruke bremsepedalen. Ellers bruker jeg også cruise kontrollen svært mye og savner at den ikke går helt ned til 20 km/t som på fossilbilen. Er litt usikker på om resume aksellererer forskjellig i D i forhold til Eco. Eco er også fin å bruke ved avkjøring fra motorvei. Har lagt inn Eco i god tid før avkjøring og trykker på cancel-knappen på cruise-kontrollen i det jeg kjører av. Får en grei og jevn retardasjon i avkjøringsfeltet uten å bruke bremsepedalen. Og i nedoverbakker er cruise kombinert med Eco helt supert.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

kenmyh

Sitat fra: Kjeldsen på mandag 11. juni 2012, klokken 23:11
Jeg bruker D mest mens synes Eco er fin i langsom trafikk og i områder med mange fartshumper. Får en grei regenerering mot neste fartshump uten å bruke bremsepedalen. Ellers bruker jeg også cruise kontrollen svært mye og savner at den ikke går helt ned til 20 km/t som på fossilbilen. Er litt usikker på om resume aksellererer forskjellig i D i forhold til Eco. Eco er også fin å bruke ved avkjøring fra motorvei. Har lagt inn Eco i god tid før avkjøring og trykker på cancel-knappen på cruise-kontrollen i det jeg kjører av. Får en grei og jevn retardasjon i avkjøringsfeltet uten å bruke bremsepedalen. Og i nedoverbakker er cruise kombinert med Eco helt supert.

I D akselerer den raskere når du resumer cruise enn i ECO, kjører mye med cruise selv. :)
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

Herbie

#17
Første post!  ;D
Litt rart at den ikke vil holde hastigheten i nedoverbakker i cruise egentlig, da dette virker å være standard på de fleste biler i dag.
Dog vil det være alltid være mest økonomisk - med forbehold at ingen blåkledte peker på deg med laser - å rulle ut hastigheten i bunnen av bakker og la bilen trille seg inn i hastigheten igjen med null forbruk på verken gass eller brems. Men som flere skriver over her virker cruise i ECO å være et godt kompromiss da det ser ut som den bruker 75% av tilgjengelig motorbrems når den har mulighet, og bilen vil justere motorbremsen selv for å holde farten.

Det optimale hadde vært å ha trinnløs regulering av motorbrems på rattet slik jeg er vant til fra jobben (er lokomotivfører), men man kan drømme.. Blir vel fare for at bremseskivene ruster bort etterhvert hvis de aldri blir brukt  :)

Er det forresten noen merkbar forskjell på effekten på klimaanlegget i D kontra ECO?

BE

Sitat fra: Herbie på fredag 15. juni 2012, klokken 20:54

Er det forresten noen merkbar forskjell på effekten på klimaanlegget i D kontra ECO?

Med bilen i ECO trekker ikke varmeapparatet mer en 1,5 kW på vinteren, med bilen i D kan den trekke 4.5 - 5 kW.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: Herbie på fredag 15. juni 2012, klokken 20:54
Første post!  ;D

Det optimale hadde vært å ha trinnløs regulering av motorbrems på rattet slik jeg er vant til fra jobben (er lokomotivfører), men man kan drømme..

Så det er flere lokfører her ja :) Jeg kjenner personlig til et par andre med elbil, så det er nok en av de yrkesgruppene med prosentvis flest elbilister.

Hmm, motorbrems på ratt...høres ut som EL14. CargoNet på Nyland ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: BE på fredag 15. juni 2012, klokken 21:13
Sitat fra: Herbie på fredag 15. juni 2012, klokken 20:54

Er det forresten noen merkbar forskjell på effekten på klimaanlegget i D kontra ECO?

Med bilen i ECO trekker ikke varmeapparatet mer en 1,5 kW på vinteren, med bilen i D kan den trekke 4.5 - 5 kW.

Det er feil. Setter du på defrosteren trekker den maks selv i eco. Setter du vifta opp noen hakk og stiller inn temperaturen på f.eks 28 grader trekker den også langt mer enn 1,5kW.

Men at den "normalt" trekker mindre i eco er korrekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. juni 2012, klokken 21:58

Det er feil. Setter du på defrosteren trekker den maks selv i eco. Setter du vifta opp noen hakk og stiller inn temperaturen på f.eks 28 grader trekker den også langt mer enn 1,5kW.

Men at den "normalt" trekker mindre i eco er korrekt.

Tja, med den knallharde vinteren vi har i Stavangerdistriktet, 0 til 5 minusgrader, trekker den normalt ikke over 1.5 kW i ECO. Men med defrost fyrer den maks, og sikkert med høy viftehastighet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

gbzdoc

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. juni 2012, klokken 21:58
Sitat fra: BE på fredag 15. juni 2012, klokken 21:13
Sitat fra: Herbie på fredag 15. juni 2012, klokken 20:54Er det forresten noen merkbar forskjell på effekten på klimaanlegget i D kontra ECO?

Med bilen i ECO trekker ikke varmeapparatet mer en 1,5 kW på vinteren, med bilen i D kan den trekke 4.5 - 5 kW.

Det er feil. Setter du på defrosteren trekker den maks selv i eco. Setter du vifta opp noen hakk og stiller inn temperaturen på f.eks 28 grader trekker den også langt mer enn 1,5kW.

Men at den "normalt" trekker mindre i eco er korrekt.

De situasjonene du skisserer der er jo så langt fra normale som man får det. Når man trykker på defrosteren vil man jo ha bort duggen fortest mulig, det dreier seg tross alt om trafikksikkerhet.

Og straks du velger å fravike automatikken og skrur opp viftehastigheten selv så er det klart at du må forvente at nettopp "spare-automatikken" også opphører.

Har du klima på auto og temperaturen på noe i nærheten av det man kan kalle normalt så trekker den maks 1,5 kw, på tross av at den ikke klarer å holde korrekt temperatur i kupeen.

Herbie

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. juni 2012, klokken 21:54
Hmm, motorbrems på ratt...høres ut som EL14. CargoNet på Nyland ?

Jobber i Flytoget!
Løsningen på EL14 kunne vært noe vanskelig å gjennomføre i Leaf, hvis man ikke er i en venstresving da  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA