Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Status hurtigladerne på E6 mellom Oslo og Lillehammer

Startet av JanFredrikB, fredag 29. juni 2012, klokken 20:12

« forrige - neste »

JanFredrikB

De siste dagene har jeg funnet på en ny smart greie. Når jeg kommer i nedoverbakkene og har i D, bytter jeg ofte over til Eco for å få regen, istedenfor å bruke bremsen.

Føler selv at jeg får mer regen, og mister perfekt med fart på dette, men det kan bare være en illusjon.

Men så kom jeg på en ting... Det er kanskje ikke så bra for bilen/batteriet å bytte mellom D og Eco så ofte. Har dette noe å si?  ???
Bærum

Nissan Leaf // 25. mai 2012 // Sort // EL16700

Har aldri eid en fossilbil, og har heller ikke planer om å gjøre det i fremtiden :-)

arnejorg1

På vei til jobb har jeg stort sett nedoverbakke, så da kjører jeg i eco. Tilbake igjen blir det jo motsatt, så da kjører jeg i drive for og få litt mer krefter uten og trykke så hardt på pedalen. Jeg opplever at man får mer energi fra motorbremsene enn fra regenererende bremsekraft. Man bør iallefall ikke bremse for hardt, da får man ingenting.
Jeg kjører som sagt stort sett i eco hele veien på tur til jobb, så jeg bytter ikke så ofte, men ser ikke noen fare med og gjøre det. Eco mode gjør at motoren bremser mer i nedoverbakker og det er nok bedre enn og bruke bremsen, siden man da også sparer bremsene.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

masae

Er helt riktig at man får mer regen om man har bilen i eco, og å bruke eco og regen fremfor vanlige bremser når man skal bremse er vel ganske vanlig blant elbilister.
Jeg gjør dette hele tiden selv, og det er kun når jeg ha behov for å bremse opp raskt eller stoppe helt at jeg bruker skivebremsene.

Hvis hyppige bytter mellom D og Eco mens bilen var i fart hadde skadet bilen eller batteriet tror jeg ikke Nissan hadde åpnet for muligheten til å gjøre det.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

JanFredrikB

Så konklusjonen er at dette er en god teknikk?  8)
Bærum

Nissan Leaf // 25. mai 2012 // Sort // EL16700

Har aldri eid en fossilbil, og har heller ikke planer om å gjøre det i fremtiden :-)

gbzdoc

Helt greit å bytte så ofte du vil, er jo bare "hjernen" i bilen som skifter modus, ikke noe mekanisk.

Men Leaf har veldig avansert styring av brems/regen så det er nok ikke så mye mer energi som går til batteriet (om noe) sammenliknet med å bruke bremsen forsikrig.

På trillingene derimot hadde dette mer for seg siden de ikke har like avansert styring av akurat dette.

Men man slipper å holde inn bremsen da. :)

jkirkebo

Sitat fra: JanFredrikB på lørdag 09. juni 2012, klokken 14:36
Så konklusjonen er at dette er en god teknikk?  8)

Det skader ihvertfall ikke noe. Personlig foretrekker jeg å alltid kjøre i eco, har ikke funnet noen ulemper ved å gjøre det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kenmyh

Jeg bytte mellom ECO og D ganske ofte.. Spesielt om jeg har en eller annen tulling bak meg i et kryss, som skal kjøre helt opp i rumpa på meg.. Da er det rett i D, full gass og forsvinne for så å sette den i ECO igjen :) Kjempe effektivt! :)
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

jkirkebo

Sitat fra: kenmyh på lørdag 09. juni 2012, klokken 18:15
Jeg bytte mellom ECO og D ganske ofte.. Spesielt om jeg har en eller annen tulling bak meg i et kryss, som skal kjøre helt opp i rumpa på meg.. Da er det rett i D, full gass og forsvinne for så å sette den i ECO igjen :) Kjempe effektivt! :)

Hvorfor bruke tid på å bytte til D ? Du får nøyaktig den samme akselerasjonen i eco, om du trykker pedalen i bånn. Sjekk gjerne energi-skjermen, du får 80kW motoreffekt i begge tilfellene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Sannhet med modifikasjoner, du går nemlig rett fra omtrent 40kw (om jeg husker riktig) og rett til 80kw i det du trykker inn "kickdown knappen" i enden av pedalens vandring.

Ved å venne seg til å bruke D får man hele spekteret fra 0-80kw fordelt på hele pedalens vandring, og ikke noen sjokkartet take off med mindre man klasker pedalen fort inn.

Tror den kickdown funksjonen er ment for nødsituasjoner i ECO. ;-)

Men for all del, bruk den modusen som passer hver enkelts behov og kjøremønster. :)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 09. juni 2012, klokken 20:36
Sannhet med modifikasjoner, du går nemlig rett fra omtrent 40kw (om jeg husker riktig) og rett til 80kw i det du trykker inn "kickdown knappen" i enden av pedalens vandring.

Ved å venne seg til å bruke D får man hele spekteret fra 0-80kw fordelt på hele pedalens vandring, og ikke noen sjokkartet take off med mindre man klasker pedalen fort inn.

Du får 50kW før "kickdown-funksjonen" trår inn. Min erfaring er at 50kW normal er mer enn nok, men om det ikke er det vil man som regel ha makseffekt.

I D får du riktignok hele spekteret i pedalens vandring, men kun om du beveger pedalen sakte nedover. Trykker du pedalen fort ned halvveis får du 80kW, selv om pedalen er langt fra i bunn. Pedalen er altså langt fra lineær i D, effekten ved et gitt punkt er avhengig av hvordan pedalen havnet i det punktet (sakte, raskt, trykket ned dit eller sluppet opp dit osv.). I eco er pedalen helt lineær, et gitt punkt gir alltid samme effekt. Personlig synes jeg det er mye mer behagelig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kenmyh

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. juni 2012, klokken 18:41
Sitat fra: kenmyh på lørdag 09. juni 2012, klokken 18:15
Jeg bytte mellom ECO og D ganske ofte.. Spesielt om jeg har en eller annen tulling bak meg i et kryss, som skal kjøre helt opp i rumpa på meg.. Da er det rett i D, full gass og forsvinne for så å sette den i ECO igjen :) Kjempe effektivt! :)

Hvorfor bruke tid på å bytte til D ? Du får nøyaktig den samme akselerasjonen i eco, om du trykker pedalen i bånn. Sjekk gjerne energi-skjermen, du får 80kW motoreffekt i begge tilfellene.

Nei, si det.. Har vel bare blitt en vanesak, hehe.. Men den kickdownfunksjoen på eco er ekstremt deilig ved forbikjøringer i oppoverbakker :)
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

Oesse

Sitat fra: kenmyh på søndag 10. juni 2012, klokken 20:38
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. juni 2012, klokken 18:41
Sitat fra: kenmyh på lørdag 09. juni 2012, klokken 18:15
Jeg bytte mellom ECO og D ganske ofte.. Spesielt om jeg har en eller annen tulling bak meg i et kryss, som skal kjøre helt opp i rumpa på meg.. Da er det rett i D, full gass og forsvinne for så å sette den i ECO igjen :) Kjempe effektivt! :)

Hvorfor bruke tid på å bytte til D ? Du får nøyaktig den samme akselerasjonen i eco, om du trykker pedalen i bånn. Sjekk gjerne energi-skjermen, du får 80kW motoreffekt i begge tilfellene.
.
Nei, si det.. Har vel bare blitt en vanesak, hehe.. Men den kickdownfunksjoen på eco er ekstremt deilig ved forbikjøringer i oppoverbakker :)

For min del kjører jeg mest i D fordi Eco gir meg følelsen av at håndbrekket står.  :-\
Horten

gbzdoc

Jepp, enig.

Men vi er alle forskjellige, og Leafen tilfredsstiller heldigvis begge leire. :)

Men akkurat den observasjonen jkirkebo beskriver har jeg ikke tenkt så mye over. Men kan jo hende det er nettopp derfor bilen føles så responsiv i D, og da med positivt fortegn for min egen del ;)

Skal ha det i bakhodet ved neste kjøretur som vel er om ca 8 timer. ;)

cra

Det morsomste med Eco/D er når noen er på prøvetur. Jeg lar dem alltid starte i Eco, og de synes likevel den føles ganske OK; de vil jo ikke grisekjøre med en gang i noen andres bil. Etter en liten kjøretur blir det gjerne et stopp med gjennomgang av diverse på skjermen og slikt, og etter det blir det kjøring i D. DA kommer gliset fram, når de merker hvor sprek bilen egentlig er!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Testa dette med gasspedalens vandring mot faktisk KW trekk på motoren, og observerte følgende:

Ved å raskt klaske pedalen inn, men ikke helt i bånn, så blir det ikke 80kw. Må fortsatt trykke pedalen videre inn.

Men hvis man tråkker sånn passe mye på pedalen for aksellerere fort (uten å tråkke "gassen" bånn), men holder pedalen i ro mens bilen aksellerer så begynner den etterhvert å øke kw trekket gradvis helt til den butter på 80 kw.

Det er nok dette som er skyld i følelsen av at bilen har mer krefter enn den faktisk har og gir god aksellerasjonsfølelse selv når man ikke tråkker "gassen" bånn. Man blir altså litt lurt, men det gir en god følelse. :D

Liker D jeg... ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA