Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Renault Twizy

Startet av JanFredrikB, fredag 29. juni 2012, klokken 18:44

« forrige - neste »

JanFredrikB

Hei.

Har vært Nissan Leaf-eier i litt over to uker nå, og er utrolig fornøyd!

Ser at mange skriver at de kun lader til 80%. Dette synes jeg var veldig merkelig.

Jeg pleier å putte den i stikkontakten etter at jeg har kjørt siste tur for dagen. Dette er også det jeg har fått beskjed om fra forhandleren. Da når den som regel 100% i løpet av natten, stopper da ladingen og er ferdig oppladet til dagen etter. Er dette feil?

På forhånd takk for svar!

Mvh Jan Fredrik
Bærum

Nissan Leaf // 25. mai 2012 // Sort // EL16700

Har aldri eid en fossilbil, og har heller ikke planer om å gjøre det i fremtiden :-)

arnejorg1

Jeg har fått vite her på forumet at man sparer batteriet mer dersom man lader kun til 80%. Batteriet tåler ett vist antall ladesykluser, men bruker opp flere ladesykluser på og lade til 100%. Denne informasjonen har jeg fått her på forumet, så jeg vil la andre svare mer på dette.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Mortenmann

Sitat fra: JanFredrikB på lørdag 09. juni 2012, klokken 12:50Hei.

Har vært Nissan Leaf-eier i litt over to uker nå, og er utrolig fornøyd!

Ser at mange skriver at de kun lader til 80%. Dette synes jeg var veldig merkelig.

Jeg pleier å putte den i stikkontakten etter at jeg har kjørt siste tur for dagen. Dette er også det jeg har fått beskjed om fra forhandleren. Da når den som regel 100% i løpet av natten, stopper da ladingen og er ferdig oppladet til dagen etter. Er dette feil?

På forhånd takk for svar!

Mvh Jan Fredrik
Batteriteknologien er slik at batteriet får lenger varighet dersom du lader til 80% og unngår å tømme til under 20%.
Ideelt er et batteri på rundt 50% lading. Her bør du ligge dersom du skal la bilen stå lenge.
En hver må velge om man vil ta hensyn til dette, og vi mangler erfaring på hvor mye det har å si i praksis.
Fra USA kommer det nå historier om Leafer som har mistet 20% av sin kapasitet, men dette skyldes ekstrem varme. Over 40 grader i en periode i Arizona. Å la bilen stå 100% ladet lenge i varmt vær er døden for batteriet.

Noen regler for lang levetid:
-lade til 80% dersom mulig
-unngå og tømme under 20% dersom mulig. Dersom lite strøm, unngå stort pådrag
-ikke la bilen stå fulladet lenge. Helst kjør med en gang
-ved lengre tids parkering, lad til 50% - ca 5 streker
-ikke toppe opp pakken når den er nesten full. Hurtiglading fra 80% og oppover er ikke heldig
-vent med å starte lading til pakken har kjølt seg ned
-Pass på temperaturen. I varmt vær kan man godt være litt ekstra varsom. Usikker hvor grensen går, men over 30 grader på pakken er nok ikke heldig for lang tid ad gangen.
SølvLeaf

gbzdoc

Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 09. juni 2012, klokken 13:32
Jeg har fått vite her på forumet at man sparer batteriet mer dersom man lader kun til 80%. Batteriet tåler ett vist antall ladesykluser, men bruker opp flere ladesykluser på og lade til 100%. Denne informasjonen har jeg fått her på forumet, så jeg vil la andre svare mer på dette.

Dette stemmer nok ikke helt. Antall ladesykluser er beregnet fra 0-100%. om du tapper til 50% og lader til 100% så er det tilsvarende 0,5 ladesyklus osv.

Men som nevnt over, bilen skal i det minste ikke stå mer enn -maks- noen dager med 100% lading før den brukes.

Driver man mye med småkjøring så er 80% fint siden du alltid kan plugge i laderen og "toppe" opp til 80%. Man skal helst ikke lade opp igjen til 100% hvis bilen fortsatt er på 90% eller mer.

Står en del om dette i instruksjonsboka ;-)

arnejorg1

Nå fant jeg igjen tråden hvor dette ble diskutert. Du har rett gbzdoc. ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4473.0.html
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

corvy

Er litt fiklete dette synes jeg, burde være enklere å sette den til "long life" lading. Hva med "bestemødre" som kjøper denne bilen, de vil aldri få det til  ::)

Jaja, jeg kommer vel sikkert til å adoptere 80% policy selv når jeg får litt mer erfaring med bilen og forbruk til/fra jobb men dersom man trenger å bruke 60-80% per dag vil jeg tro det er bedre å lade til 100% og bruke ned til 20-30% enn fra 80% ned til 5-10%? Tar jeg feil?
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

JanFredrikB

Hm... vanskelig dette her.

Er det mulig å stille inn bilen til å stoppe ved 80% eller få et varsel når den har nådd 80%?
Bærum

Nissan Leaf // 25. mai 2012 // Sort // EL16700

Har aldri eid en fossilbil, og har heller ikke planer om å gjøre det i fremtiden :-)

Rav4_EV

For tolv år siden var det viktig at Think batteriene ble skikkelig tømt. Folk kjørte "tømmeturer" helt til bilen ikke lenger greide å komme over en fartsdump.
Kan ikke komme på noe annet som utpeker seg som hovedgrunn til alle batterihavariene.
I tillegg var avbrutt lading slik at batteriene ble ubalanserte også et godt virkemiddel.

På Buddy/kewet var det sport i å kjøre nye biler tomme for å få kapasitetsmåleren til å klatre.
Min første Kewet ble kjøpt av en kar på Odense som hadde fått dette geniale tipset om å mosjonere batteriene. Det eneste han fikk mosjonert var lommeboken.

Leafen vår blir satt til lading hver kveld, og er 100% ladet hver morgen.
Da har vi størst glede av bilen.
Kunne egentlig ikke tenke meg å gjøre noe annet enn å plugge den inn, og ha "full" tank neste dag.
Dersom batteriet mister 20% kapasitet før det har gått 5 år av garantien har forhandler et problem.
Vår Leaf kommer aldri til å bli et klenodiom. Den skal være familiens fremkomstmiddel nummer en i mange år, i stedet for en bensinbil.

Noen kan sikkert finne en løsning der batteriene blir evigvarende. (eller havarerer fullstendig).
Jeg ønsker dem herved "lykke til". For meg er fleksibilitet og lav grad av involvering viktigere.

Arne Magnus Berge
(som har hørt gode batteriråd før)


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

masae

Sitat fra: JanFredrikB på lørdag 09. juni 2012, klokken 23:49
Hm... vanskelig dette her.

Er det mulig å stille inn bilen til å stoppe ved 80% eller få et varsel når den har nådd 80%?

Det et bare å sette ladetimeren til å lade til 80% hver dag mellom 00:00 og 00:00. Da vil bilen alltid stoppe på 80% med mindre du manuelt overstyrer ved hjelp av knappen nede til venstre for rattet eller mobilapp/Carwings-siden.

Vil du ha varsel logget du inn på Carwings og stiller inn at du skal få varsel når lading et ferdig. Da får du en epost hver ang bilen avslutter lading (enten fordi du plugger den ut eller fordi den har nådd 80/100%)
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

tomrh

Enig med RAV4_EV. Egentlig håper jeg at batteriet kommer under 80% før 5 år/100.000 km slik at vi får et nytt på garantien!  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kvein564

Sitat fra: masae på søndag 10. juni 2012, klokken 01:26
Vil du ha varsel logget du inn på Carwings og stiller inn at du skal få varsel når lading et ferdig. Da får du en epost hver ang bilen avslutter lading (enten fordi du plugger den ut eller fordi den har nådd 80/100%)

Syns godt Nissan kunne sendt sms istedenfor epost... Litt stress å gå inn på Mail og sjekke hele tiden. Just saying....;)
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

Thomas Parsli

Jeg synes ideen om å lade til 80% for å "spare batteriet" har et blaff av 90-tallet over seg (dårlig BMS og enda dårligere batterieovervåking).

På Leaf (og trillingene) er det en ordentlig BMS som overvåker alle batteriene, jeg har ingen grunn til å tro at ikke Nissan vet mer om hvordan batteriene skal lades og hvordan de kan belastes.

Jeg prøvde å lade til 80% i en periode (det gir i utgangpunktet nok rekkevidde og gir meg regenerering i starten av turen, når det er "kjekt å ha"), men flere ganger så vi at vi godt kunne trengt de siste 20% på slutten av dagen.

For de som synes det blir for lite å bekymre seg om, kan man jo rette fokus mot sine medtraffikanter :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 10. juni 2012, klokken 09:39
Jeg synes ideen om å lade til 80% for å "spare batteriet" har et blaff av 90-tallet over seg (dårlig BMS og enda dårligere batterieovervåking).

På Leaf (og trillingene) er det en ordentlig BMS som overvåker alle batteriene, jeg har ingen grunn til å tro at ikke Nissan vet mer om hvordan batteriene skal lades og hvordan de kan belastes.

Jeg prøvde å lade til 80% i en periode (det gir i utgangpunktet nok rekkevidde og gir meg regenerering i starten av turen, når det er "kjekt å ha"), men flere ganger så vi at vi godt kunne trengt de siste 20% på slutten av dagen.

For de som synes det blir for lite å bekymre seg om, kan man jo rette fokus mot sine medtraffikanter :)

Thomas


Tesla har akkurat samme "batterisparemodus" men der er den satt opp som standard. Du må alltid velge "range mode" før ladestart om du vil lade til 100% og da kommer det opp et varsel om at dette sliter ekstra på batteriene.

Hybrider som f.eks Volt bruker en mindre del av batteripakka og lader aldri lengre opp enn det som tilsvarer 80% på Leaf.

100% på Leaf er forresten reelt 94-95%, resten er reservert og kan aldri brukes. 80% er 80% reelt, man får altså ikke 25% lengre rekkevidde ved å lade til 100% men ca. 18%.

Vi bruker sjelden mer enn 20-30% av batteriet til daglig kjøring så vår står fast på 80%. De gangene jeg skal kjøre langt vet jeg om det på forhånd, hvis ikke får jeg ta en stopp på en av hurtigladerne underveis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 10. juni 2012, klokken 01:38
Enig med RAV4_EV. Egentlig håper jeg at batteriet kommer under 80% før 5 år/100.000 km slik at vi får et nytt på garantien!  ;D

Det håper jeg definitivt ikke skjer med vårt. Det betyr isåfall at det sannsynligvis har sjedd med en drøss andre biler også og at Nissan har bommet totalt på levetiden til batteriet. Det betyr igjen at alle elbilhaterne får vann på mølla og at Nissan (m.fl) kanskje trekker seg helt ut av elbilmarkedet igjen. Det tjener ingen på.

Personlig håper jeg at batteriet har igjen minst 90% etter 5 år og 80% etter 10 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Fins det ikke noen tall og tester på dette da? Hvor lang ekstra levetid får batteriene ved bare å lade til 80%? Hvis det er snakk om noen få prosent, er det slett ikke verdt bryderiet. Er det derimot 10-20% er det jo endel å hente.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA